Gå til innhold

Nye medisiner etter besøk hos psykiater...


Gjest deppejenta

Anbefalte innlegg

Gjest deppejenta

Maser videre om disse medisinene, jeg:-)

Var hos min andre time hos psykiateren i dag. Sist jeg var der var jeg i en deppeperiode som faktisk varte i 3 uker. Normalt varer slike perioder bare 3-4 dager.

Hun ble veldig ivrig da jeg fortalte at når jeg ikke har slike deppeperioder, så er jeg i 100 stort sett hele døgnet. Snakket om noe stemnings-greier jeg kanskje hadde..

Vel, fra å bruke fast 40 mg cipramil, 30 mg tolvon og 7,5 mg imovane ble det nå til at jeg skulle bytte ut imovane med vallergan, kutte ut tolvon, og forsøke noe som heter lamictal. Og etterhvert muligens slutte med cipramil.

Etter det jeg skjønte, kan jeg lide av ett eller annet greier som har en diagnose... Når jeg er i min depressive periode er jeg på bånn, når jeg kommer meg opp igjen er jeg nesten hyper. Noen som har vært borti dette og har litt erfaring med det, og om medisinering virker?

..Og hva med de nye tablettene, lamictal, noen som har erfaring med de? Legger jeg på meg enda mere av de?

..Takknemlig for svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg la ikke på meg av Lamictal, men fikk blemmer og åpne sår i munnen... Reagerte allergisk, men fikk ellers lite bivirkninger. Tror det er en bra medisin, som virker stemningsstabiliserende. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan høres ut som du kan ha en stemningslidelse, prøv å søk på affektiv bipolar lidelse her på Dol eller nettet generelt.

Klikk deg inn på denne siden, der står det veldig mye om denne lidelsen:

http://www.bipolardisorder.no/

Lamictal er en medisin mot epelepsi som også brukes ved bipolar lidelse. Hjelper best mot depresjoner. Gir ikke vektøkning. Her står det om denne medisinen.

http://www.felleskatalogen.no/ecom/StaticPages/NO/EA323682-24A2-42D0-BB92-A96BD162F953/BD8C0A83-17C0-4F5E-A622-702052781BB7/HighlightHelper.asp?target=NO/EA323682-24A2-42D0-BB92-A96BD162F953/BD8C0A83-17C0-4F5E-A622-702052781BB7/E35B7F3D-44D4-4DD1-AFD7-26B7BFAFB083.asp&frameset=1&words=lamictal

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest deppejenta

Kan høres ut som du kan ha en stemningslidelse, prøv å søk på affektiv bipolar lidelse her på Dol eller nettet generelt.

Klikk deg inn på denne siden, der står det veldig mye om denne lidelsen:

http://www.bipolardisorder.no/

Lamictal er en medisin mot epelepsi som også brukes ved bipolar lidelse. Hjelper best mot depresjoner. Gir ikke vektøkning. Her står det om denne medisinen.

http://www.felleskatalogen.no/ecom/StaticPages/NO/EA323682-24A2-42D0-BB92-A96BD162F953/BD8C0A83-17C0-4F5E-A622-702052781BB7/HighlightHelper.asp?target=NO/EA323682-24A2-42D0-BB92-A96BD162F953/BD8C0A83-17C0-4F5E-A622-702052781BB7/E35B7F3D-44D4-4DD1-AFD7-26B7BFAFB083.asp&frameset=1&words=lamictal

mvh

Tusen takk for svar med linker, skal lese de nå:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter din beskrivelse hørs det ut som om du er manisk-depressiv. Har hørt fra andre som har denne lidelsen at Litsium er en bra medisin. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Høres ut som du er bipolar, eller manisk depresiv, ja. Skal vistnok være det selv men har gått så lite i terapi at psyken vil se om det er medisinen som gjør at jeg blir hyper.

Stemningsstabilisator skal vistnok være den rette medisinen for denne lidelsen. Om du legger på deg av medisinene vet jeg ikke det er veldig individuelt fra person til person. Jeg legger f.eks. på meg av cipramil dvs jeg får bedre matlyst. Det er ikke bivirkning for denne medisinen.

Lykke til med de nye medisinene. Håper de hjelper deg! :o)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som du er bipolar, eller manisk depresiv, ja. Skal vistnok være det selv men har gått så lite i terapi at psyken vil se om det er medisinen som gjør at jeg blir hyper.

Stemningsstabilisator skal vistnok være den rette medisinen for denne lidelsen. Om du legger på deg av medisinene vet jeg ikke det er veldig individuelt fra person til person. Jeg legger f.eks. på meg av cipramil dvs jeg får bedre matlyst. Det er ikke bivirkning for denne medisinen.

Lykke til med de nye medisinene. Håper de hjelper deg! :o)

Mvh

Hvis du blir hypoman/manisk av antidepressiva så er du nok bipolar.

Dette fenomenet kalles bipolar3.

Lamictal skal ikke gi vektøkning og hjelper spesielt godt mot det depressive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter din beskrivelse hørs det ut som om du er manisk-depressiv. Har hørt fra andre som har denne lidelsen at Litsium er en bra medisin. Lykke til.

Det kommer an på hvordan sykdommen er for den enkelte hvilken medisin som passer best.

Dessuten er det ikke alle som tåler de ulike medisinene så da må en prøve seg fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Hvis du blir hypoman/manisk av antidepressiva så er du nok bipolar.

Dette fenomenet kalles bipolar3.

Lamictal skal ikke gi vektøkning og hjelper spesielt godt mot det depressive.

Har du funnet noe litteratur om bipolar på norsk? Nå skal det sies som sant er at jeg ikke har søkt så mye men latt det bero etter siste legebesøk.

Har fått igjen denne forb... uroen så jeg skulle nok gått opp på dosen. Vel nok om det.

Forresten, hvordan går det med eksamensforberedelsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du funnet noe litteratur om bipolar på norsk? Nå skal det sies som sant er at jeg ikke har søkt så mye men latt det bero etter siste legebesøk.

Har fått igjen denne forb... uroen så jeg skulle nok gått opp på dosen. Vel nok om det.

Forresten, hvordan går det med eksamensforberedelsene?

Jeg leser litt innimellom dolinga. Skal logge av etter dette. :D

http:///www.bipolardisorder.no

Det er et åpent forum der hvor du kan stille spørsmål.

Og så ligger det en del linker der. Det meste er på engelsk, dessverre. Men det er en artikkel på norsk der og.

NHD skrev om medisinutløst mani i et tidligere innlegg her. Så det finner du om du går på søk. Søk eventuelt på bipolar3.

Tror det fins noen bra selvbiografiske bøker og også fagbøker om bipolar lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Jeg leser litt innimellom dolinga. Skal logge av etter dette. :D

http:///www.bipolardisorder.no

Det er et åpent forum der hvor du kan stille spørsmål.

Og så ligger det en del linker der. Det meste er på engelsk, dessverre. Men det er en artikkel på norsk der og.

NHD skrev om medisinutløst mani i et tidligere innlegg her. Så det finner du om du går på søk. Søk eventuelt på bipolar3.

Tror det fins noen bra selvbiografiske bøker og også fagbøker om bipolar lidelse.

Tusen takk skal du ha.

Lykke til med lesingen.

*sender gode tanker*

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...