Gå til innhold

Ingen forbindelse mellom følelse og intellekt. (er det andre som har det slik)


Gjest sol&sommer :-)

Anbefalte innlegg

Gjest sol&sommer :-)

Opplever ofte at det ikke er samsvar mellom følelsene mine og intellektet,

Jeg kan f.eks.tenke at ingen liker meg, også vet jeg at det ikke er tilfelle. Men så klarer jeg ikke å få følelsene til å bygge på de tankene som har sin rot i virkeligheten.

Å så ender det hele med at jeg blir fortvilover at jeg følelsesmessig ikke klarer å forholde meg til virkeligheten.

Jeg kan føle at alt er galt med meg, men jeg vet at det ikke er tilfelle.

Jeg kan føle at ingen liker meg, men jeg vet at heller ikke det er tilfelle.

Flere i samme båt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...Det er en smerte som ingen kan fjerne - manglende kontakt mellom hjerte og hjerne..

(Er usikker på om dette er noe jeg har funnet på selv eller om det er noen andre som har skrevet det, hehe :) )

Det meste av tanker som man er bevisst kan man endre på, tror jeg. Hvis man er motivert for endring. I terapi har man en fin mulighet til å lære seg å koble tanker og følelser slik at en opplever sammenheng og mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig situasjon å være i hvis du bla lider av depresjon eller dystymi o.l.

Terapi hjelper nok en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortvilet å ha det slik - å ikke være følelsesmessig og bevisst i tankene - forankret i en visshet om at jeg er her og jeg duger - som den jeg er.

Skulle ønske vi som sliter med dette kunne bli friske fra slike tanker og være med i livet og vite at alt som er i livet - også er der for oss og ønsker oss velkommen ...

men det er tanker på en god dag...Jeg vet at jeg - som en som tenker slik - må jobbe med meg selv - men noen ganger blir jeg bare sliten av all denne jobbingen - skulle ønske jeg kunne få noe "gratis" sånn innimellom - Er så glad jeg fant denne siden - for jeg skjønner nå at jeg ikke er alene om å plages med dette - men jeg har ingen i min nærhet som forstår disse tankene - De mener de er selvopptatte ...Så blir jeg dårligere av det når jeg prater med dem om det.

Det er som om alt låser seg sammen. Jeg har tenkt på om det er slik at jeg er mentalt utslitt - kanskje et totalt miljøskifte må til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...