Gå til innhold

tilvenningsfare ved innsovningsmedikamenter


Gjest tod

Anbefalte innlegg

Det er som kjent tilvenningsfare ved bruk av medikamenter som Stilnoct og Imovane. I hvor lange perioder er det tilrådelig å bruke disse medikamentene? Hvor mange dager i løpet av et år kan man f eks bruke dem uten fare for tilvenning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sove sove

Er ikke noen fagperson, men...

I pakningsvedlegget står det vell 2-4 uker.

Brukte Imovane 7,5mg og etterhvert 10mg i over et år. Jeg hadde ingen problemer med å slutte, men dette er visst individuelt...

Tenker at en må vurdere risikoen for avhengighet opp mot konsekvensene det vil få for deg dersom du ikke bruker disse medikamentene.

Tenker f.eks. at dersom det at du ikke for sove går utover din evne til å ta deg av evt.barn så er det et tungtveiende argument for å bruke medisinene litt lengre.

En bør vell også vurdere hvilke konsekvenser avhenighet av det aktuelle legemiddelet vil ha...

Har ikke helt peiling på det, men noe sier meg at det er verre å bli avhengig av Rohypnol enn av Imovane..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke over hvor lang tidsperiode det er tilrådelig å bruke f.eks stilnoct, men jeg har brukt dette sovemiddelet i over et halvt år nå. Jeg tar maks en tablett i uka, og de fungerer fremdeles effektivt som bare det. Jeg har ikke hatt behov for å øke dosen, og jeg tror neppe jeg har utviklet noen nevneverdig avhengighet. Imovane vet jeg ingenting om...

Så lenge du lar det gå litt tid mellom hver gang du tar en sånn en, så tror jeg det går bra. Prøv å unngå å øke dosen, hvis du kan. Min erfaring er at de dessuten fungerer bedre på "tom mage", selv om legen sikkert ville sagt at dette ikke skal ha betydning.

Når det gjelder tilvenning, så er nok risikoen for dette størst om du bruker stilnoct en haug med dager på rad. Da taper de seg fort i effekt, og du må bruke stadig mer og mer...

Ellers finnes det jo flust med andre, ganske milde sovepreparater som f.eks Vallergan (egentlig mot allergi) og nozinan (antipsykotika). Prøvd noe av dette? Men fyttirakkerninnigamperæva for en hangover man får da (særlig av nozinan), og så føles det som om man har gått 2 dager i Sahara uten tilgang på vann...

Utover det, så finnes det litt forskjellig reseptfritt å få kjøpt på apoteket og i helsekostforretningene, men etter min erfaring er dette temmelig stusselige saker.

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke over hvor lang tidsperiode det er tilrådelig å bruke f.eks stilnoct, men jeg har brukt dette sovemiddelet i over et halvt år nå. Jeg tar maks en tablett i uka, og de fungerer fremdeles effektivt som bare det. Jeg har ikke hatt behov for å øke dosen, og jeg tror neppe jeg har utviklet noen nevneverdig avhengighet. Imovane vet jeg ingenting om...

Så lenge du lar det gå litt tid mellom hver gang du tar en sånn en, så tror jeg det går bra. Prøv å unngå å øke dosen, hvis du kan. Min erfaring er at de dessuten fungerer bedre på "tom mage", selv om legen sikkert ville sagt at dette ikke skal ha betydning.

Når det gjelder tilvenning, så er nok risikoen for dette størst om du bruker stilnoct en haug med dager på rad. Da taper de seg fort i effekt, og du må bruke stadig mer og mer...

Ellers finnes det jo flust med andre, ganske milde sovepreparater som f.eks Vallergan (egentlig mot allergi) og nozinan (antipsykotika). Prøvd noe av dette? Men fyttirakkerninnigamperæva for en hangover man får da (særlig av nozinan), og så føles det som om man har gått 2 dager i Sahara uten tilgang på vann...

Utover det, så finnes det litt forskjellig reseptfritt å få kjøpt på apoteket og i helsekostforretningene, men etter min erfaring er dette temmelig stusselige saker.

Mvh.

Har prøvd nozinan og har opplevd akkurat samme bivirkninger som deg - dessuten virker de dårlig som sovemedisin også. Har derfor en mistanke om at vallergan også vil være for mildt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Jeg vet ikke over hvor lang tidsperiode det er tilrådelig å bruke f.eks stilnoct, men jeg har brukt dette sovemiddelet i over et halvt år nå. Jeg tar maks en tablett i uka, og de fungerer fremdeles effektivt som bare det. Jeg har ikke hatt behov for å øke dosen, og jeg tror neppe jeg har utviklet noen nevneverdig avhengighet. Imovane vet jeg ingenting om...

Så lenge du lar det gå litt tid mellom hver gang du tar en sånn en, så tror jeg det går bra. Prøv å unngå å øke dosen, hvis du kan. Min erfaring er at de dessuten fungerer bedre på "tom mage", selv om legen sikkert ville sagt at dette ikke skal ha betydning.

Når det gjelder tilvenning, så er nok risikoen for dette størst om du bruker stilnoct en haug med dager på rad. Da taper de seg fort i effekt, og du må bruke stadig mer og mer...

Ellers finnes det jo flust med andre, ganske milde sovepreparater som f.eks Vallergan (egentlig mot allergi) og nozinan (antipsykotika). Prøvd noe av dette? Men fyttirakkerninnigamperæva for en hangover man får da (særlig av nozinan), og så føles det som om man har gått 2 dager i Sahara uten tilgang på vann...

Utover det, så finnes det litt forskjellig reseptfritt å få kjøpt på apoteket og i helsekostforretningene, men etter min erfaring er dette temmelig stusselige saker.

Mvh.

Har du ingen "hangover" av stilnoct da? Og hvor ofte tar du dem? Tar du dem kun fordi du ikke får sove?

Mange spørsmål dette, men fint om du kan svare? hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ingen "hangover" av stilnoct da? Og hvor ofte tar du dem? Tar du dem kun fordi du ikke får sove?

Mange spørsmål dette, men fint om du kan svare? hehe...

Spm: Har du ingen "hangover" av stilnoct da?

Nei, absolutt ingen faktisk. Den eneste ulempen jeg kan komme på med stilnoct er at den varer litt for kort (4 timer). Ved siden av at man må være svært restriktiv med bruken, pga. tilvenningsfaren.

Spm: Og hvor ofte tar du dem?

Max en gang i uka. Gjerne etter å ha sovet 3-4 timer mange dager i strekk, noe som skjer nesten hver eneste uke. Jeg tar dem aldri i helgene, kun på dager da jeg må på jobb dagen etter. De hjelper meg å fungere når det er helt krise med søvnmangelen.

Spm: Tar du dem kun fordi du ikke får sove?

Tja, hva skal jeg svare på dette da? Det er mest for å få sove, selvsagt, men jeg skal gjerne innrømme at fasen før man sovner er veldig behagelig. Man får en sånn deilig rusfølelse, ser du... farlige greier, kanskje? Jeg synes også det er veldig ålreit å ta en når jeg er sulten, så glemmer jeg fort at jeg egentlig hadde lyst på mat...

Men dette vil jeg ikke anbefale for andre, fordi det er sikkert ikke noen god idè. Men som sagt - aldri mer enn en gang i uka.

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kizza1365380506

Spm: Har du ingen "hangover" av stilnoct da?

Nei, absolutt ingen faktisk. Den eneste ulempen jeg kan komme på med stilnoct er at den varer litt for kort (4 timer). Ved siden av at man må være svært restriktiv med bruken, pga. tilvenningsfaren.

Spm: Og hvor ofte tar du dem?

Max en gang i uka. Gjerne etter å ha sovet 3-4 timer mange dager i strekk, noe som skjer nesten hver eneste uke. Jeg tar dem aldri i helgene, kun på dager da jeg må på jobb dagen etter. De hjelper meg å fungere når det er helt krise med søvnmangelen.

Spm: Tar du dem kun fordi du ikke får sove?

Tja, hva skal jeg svare på dette da? Det er mest for å få sove, selvsagt, men jeg skal gjerne innrømme at fasen før man sovner er veldig behagelig. Man får en sånn deilig rusfølelse, ser du... farlige greier, kanskje? Jeg synes også det er veldig ålreit å ta en når jeg er sulten, så glemmer jeg fort at jeg egentlig hadde lyst på mat...

Men dette vil jeg ikke anbefale for andre, fordi det er sikkert ikke noen god idè. Men som sagt - aldri mer enn en gang i uka.

Mvh.

Tusen takk for opplysende svar. Vær litt forsiktig med den siste, den med sulten!!!

Sov godt i natt da....

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd nozinan og har opplevd akkurat samme bivirkninger som deg - dessuten virker de dårlig som sovemedisin også. Har derfor en mistanke om at vallergan også vil være for mildt.

Enig at nozinan fungerer dårlig som sovemedisin. Jeg våknet iallefall i ett sett av ekstrem tørrhet i munnen, noe som er veldig ubehagelig. Vallergan er et sånt middel som jeg har inntrykk av at de har lett for å gi til selvmordskandidater, fordi det er umulig å ta overdose med dem. De fungerer sånn at man blir døsig, og i likhet med nozinan så gir de gjerne en utpreget tørrhet i munnen. I tillegg blir man gjerne så slapp og fjern dagen etter at det egentlig ikke er verdt bryet...

Kanskje du burde spørre om å få prøve stilnoct? De burde fungere bra, særlig hvis du ikke er vant med tunge sovemidler fra før. Det vil være strategisk lurt å nevne at du har problemer med innsovningsfasen, hvis du har det.

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for opplysende svar. Vær litt forsiktig med den siste, den med sulten!!!

Sov godt i natt da....

Vennlig hilsen

Ja, burde vel det.... :-)

Sov godt du også!

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at imovane ikke skaper avhengighet

Sitat fra felleskatalogen: "Mulighet for tilvenning eller misbruk bør alltid vurderes ved forskrivning av preparatet. "

Det blir allikevel vanligvis sagt at imovane har mindre tilvenningsfare enn en del andre innsovningsmedikamenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...