59caddy Skrevet 7. juni 2003 Skrevet 7. juni 2003 Hei ! Har i lenger tid (over 2-år) hatt smerter på venstre side av ryggen, rett under skulderbladet. Smertene er mer eller mindre konstante nå og stråler ut fra de samme 2-3 punktene i ryggen, litt nedover og ut mellom ribbeina. Føler meg også veldig "stiv og støl" i hele kroppen, spesielt i beina, dvs bak på leggene og foran på anklene. Begynner å bli bekymret da smertene aldri gir seg, orker ikke å gå på smertestillende hele tiden. Sliter også med dårlig søvn, løs avføring og går nærmest konstant sliten, dagene er nærmest som et vondt mareritt. Er det noen som har noen formening om hva som feiler meg og hvordan jeg kan komme ut av alt det negative. Kan jeg ha fått fibromyalgi 0 Siter
Kizza1365380506 Skrevet 8. juni 2003 Skrevet 8. juni 2003 Det er mye mulig du har fibromyalgi. Har du sett listen over triggerpunkt, det er pukter på kroppen som gjør vondt når du trykker på dem om du har fibromyalgi. Du kan lese mer om det her http://www.ffo.no/?dokId=442 Har du vært hos fastlegen din. Kanskje du skal be legen ta stoffskifteprøver av deg også. Samt prøver som går på vitamin og mineral mangel. Mvh 0 Siter
59caddy Skrevet 8. juni 2003 Forfatter Skrevet 8. juni 2003 Det er mye mulig du har fibromyalgi. Har du sett listen over triggerpunkt, det er pukter på kroppen som gjør vondt når du trykker på dem om du har fibromyalgi. Du kan lese mer om det her http://www.ffo.no/?dokId=442 Har du vært hos fastlegen din. Kanskje du skal be legen ta stoffskifteprøver av deg også. Samt prøver som går på vitamin og mineral mangel. Mvh Takk for raskt svar, jeg har tatt en god del prøver, men ingen ting uvanlig. Har nå akkurat avsluttet en lenger behandling hos fysioterapeut, med vekt på masasje, ultralyd og varmebehandling på vonde punkter i ryggen. Desverre kan jeg konstantere at ingen ting har hjulpet og min fastlege har skrevet ut rekvisasjon til psykomotorisk fysioterapi med bakgrunn i diagnosen muskelsmertesyndrom. Det er vel kanskje en annen måte å kalle diagnosen Fibromyalgi på, vet ikke hvorfor legen min ikke kan bruke dette navnet. En ting jeg lurer på, hva slags behandling er egentlig psykomotorisk fysioterapi. Er for tiden sykemeldt pga disse smertene og har endelig fått litt overskudd til å trene litt. Går/lett jogg, 8-10 km hver dag nå og synes det å bevege seg hjelper, men en merker stivheten i kroppen. Det er fryktelig "tungt" å bevege beina til tider da det føles som en har gått flere mil før en skal begynne å gå. Har vært inne på websiden som du henviste til, ser at det er et lokallag der jeg bor. Atter en gang takk for raskt svar. 0 Siter
Kizza1365380506 Skrevet 8. juni 2003 Skrevet 8. juni 2003 Takk for raskt svar, jeg har tatt en god del prøver, men ingen ting uvanlig. Har nå akkurat avsluttet en lenger behandling hos fysioterapeut, med vekt på masasje, ultralyd og varmebehandling på vonde punkter i ryggen. Desverre kan jeg konstantere at ingen ting har hjulpet og min fastlege har skrevet ut rekvisasjon til psykomotorisk fysioterapi med bakgrunn i diagnosen muskelsmertesyndrom. Det er vel kanskje en annen måte å kalle diagnosen Fibromyalgi på, vet ikke hvorfor legen min ikke kan bruke dette navnet. En ting jeg lurer på, hva slags behandling er egentlig psykomotorisk fysioterapi. Er for tiden sykemeldt pga disse smertene og har endelig fått litt overskudd til å trene litt. Går/lett jogg, 8-10 km hver dag nå og synes det å bevege seg hjelper, men en merker stivheten i kroppen. Det er fryktelig "tungt" å bevege beina til tider da det føles som en har gått flere mil før en skal begynne å gå. Har vært inne på websiden som du henviste til, ser at det er et lokallag der jeg bor. Atter en gang takk for raskt svar. Jeg var på psykomotorisk trening en gang for lenge siden da legen mente jeg led av fibromyalgi. Det var ikke noe for meg. Vi var flere pasienter på en gang og gjorde forskjellige øvelser som gikk mye på balansen i kroppen og avslappingsøvelser. Men det var som sagt lenge siden og det har sikkert kommet andre og bedre metoder. Håper dette passer for deg! Lykke til iallefall... 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 9. juni 2003 Skrevet 9. juni 2003 Dette er ikke fibromyalgi. Smertene i bena vil jeg mistenke som en slags "isjas". Det betyr at det er en mellomvirvelskive i korsryggen som buker bakover og trykker på isjas-nerven som går ned i benet. Årsaken kan være feil eller dårlig trening, eventuelt en løfte-skade, eller iallfall feil bruk av ryggen. Dette er en sykdom som fint skal kunne gå over med trening veiledet av en flink fysioterapeut; helst en med etterutdanning i manuell terapi. Å gå turer i ulendt terreng med gode sko er det beste du kan gjøre. Å sitte er det værste du kan gjøre. Synes smerten din høyere opp i ryggen også kan høres ut som et problem som skriver seg fra ryggsøylen.musklene blir stive sekundært. I prinsippet samme behandling som over. Vil foreslå at du kontakter fastlegen din å få en undersøkelse, samt få henvisning til en fysioterapeut som kan veilede deg. Du må trene aktivt selv, det å ligge på en bemk å få massasje eller "elektoterapi" vil trolig ikke hjelpe deg. Langvarige smerter kan gi depresjon. Depresjon kan gjøre at du ikke orker å trene, samt gjør smerteopplevelsen større. Prøv å få hjelp til å bryte denne onde sirkelen. Prøv å "ta tak" og gjør noe med totalsituasjonen din. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.