bekymret gutt Skrevet 8. juni 2003 Del Skrevet 8. juni 2003 jeg fikk konstatert kyssesyken for ca 4 måneder siden og er enda ikke bra. føler meg "borte" i kroppen..slapphet og hodepine har jeg også..noen som har hatt kyssesyken eller vet noe om det som kan hjelpe? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108346-normalt-kyssesyke/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shade Skrevet 9. juni 2003 Del Skrevet 9. juni 2003 Hei! Hadde kyssesyken da jeg gikk på ungdomsskolen. Vi var 3 stk i klassen som fikk det med noen dagers mellomrom. De 2 andre var borte fra skolen i 2 uker, mens jeg borte fra skolen i over 2 mnd. De fleste opplever litt vondt i halsen, og oppsøker lege som konstantere kyssesyke. Litt feber, og slapp og døsig er vanlig. Man er borte fra skolen i noen uker. Milt og lever blir litt større en normalt når man er syk, og får derfor beskjed av legen at man må holde seg unna fysisk aktivitet i ca 4-6 mnd (for å ungå slag/dytt mot disse invollene). Noen få kan få gulsot som følge av at leveren ikke er helt bra, men det blir borte så fort man er på bedringens vei. Jeg var uheldig: var så hoven i halsen at jeg ikke fikk i meg noe særlig mat...ble veldig tynn. Gulsot på toppen av det hele og 40 i feber over lang tid. Måtte på sykehuset, men har fått høre at dette skjer ytterst skjelden når man har kyssesyke. Broren min var hjemme med litt feber og vond hals i 1 uke! Selv da jeg begynte på skolen var jeg lenge slapp og uvell. Fikk rekvirert drosje til og fra skolen, og hadde korte skoledager. Men jeg ble frisk!!! Man kan bare få det 1 gang i livet (slik som barnesykdommer), og mange har hatt det uten å vite om det. Vanlig at man får dette på ungdomsskolen, eller når man er i militæret. Håper dette svarte på noe av det du lurte på, P.S.Mononukleose er det rette navnet..kyssesyke som vi kaller det i Norge er litt villedende. Sykdommen smitter gjennom dråper (slik som forkjølelse), slik at man kan bli smittet av å sitte ved siden av en som er syk, drikke av samme flaske, bli nøset på osv, osv. Man er forresten bare smittsom før symptomene bryter ut (slik som med vannkopper). Når man er syk, smitter man ikke lenger! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108346-normalt-kyssesyke/#findComment-637528 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kyssesyken er rar! Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 Hei! Hadde kyssesyken da jeg gikk på ungdomsskolen. Vi var 3 stk i klassen som fikk det med noen dagers mellomrom. De 2 andre var borte fra skolen i 2 uker, mens jeg borte fra skolen i over 2 mnd. De fleste opplever litt vondt i halsen, og oppsøker lege som konstantere kyssesyke. Litt feber, og slapp og døsig er vanlig. Man er borte fra skolen i noen uker. Milt og lever blir litt større en normalt når man er syk, og får derfor beskjed av legen at man må holde seg unna fysisk aktivitet i ca 4-6 mnd (for å ungå slag/dytt mot disse invollene). Noen få kan få gulsot som følge av at leveren ikke er helt bra, men det blir borte så fort man er på bedringens vei. Jeg var uheldig: var så hoven i halsen at jeg ikke fikk i meg noe særlig mat...ble veldig tynn. Gulsot på toppen av det hele og 40 i feber over lang tid. Måtte på sykehuset, men har fått høre at dette skjer ytterst skjelden når man har kyssesyke. Broren min var hjemme med litt feber og vond hals i 1 uke! Selv da jeg begynte på skolen var jeg lenge slapp og uvell. Fikk rekvirert drosje til og fra skolen, og hadde korte skoledager. Men jeg ble frisk!!! Man kan bare få det 1 gang i livet (slik som barnesykdommer), og mange har hatt det uten å vite om det. Vanlig at man får dette på ungdomsskolen, eller når man er i militæret. Håper dette svarte på noe av det du lurte på, P.S.Mononukleose er det rette navnet..kyssesyke som vi kaller det i Norge er litt villedende. Sykdommen smitter gjennom dråper (slik som forkjølelse), slik at man kan bli smittet av å sitte ved siden av en som er syk, drikke av samme flaske, bli nøset på osv, osv. Man er forresten bare smittsom før symptomene bryter ut (slik som med vannkopper). Når man er syk, smitter man ikke lenger! Ville bare føye til at som OFTEST varer antistoffer mot kyssesyken livet ut. (Antistoffer får man etter at en har hatt infekjsonen selv). Det er registrert tilfeller der personer har hatt kyssesyken to ganger. Det er da oftest snakk om at sykdommen legger seg latent/ blir kronsik og blusser opp igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108346-normalt-kyssesyke/#findComment-1016077 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 Jeg fikk kyssesyken som voksen, og ble veldig dårlig. Og det to laaaang tid før jeg kom meg overnpå igjen, var utmattet i mange måneder etterpå. Det er nok ingenting å gjøre, mange sliter med fatigue etter å ha hatt kyssesyken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108346-normalt-kyssesyke/#findComment-1016087 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.