Amanda2 Skrevet 8. juni 2003 Del Skrevet 8. juni 2003 Jeg har en medfødt ryggskade som plutselig har "blomstret opp" for fullt (Spondylolisthese). Skaden ble oppdaget da jeg var 11 år, og i årene frem til jeg ble 30 hadde jeg en "tur" et par ganger i året der ryggen var så vond at jeg måtte sykemeldes og holde meg i ro. Dette kunne jeg leve med, så jeg ville ikke vurdere operasjon som forslått av min lege. Denne gangen har ryggen bare blitt verre, og jeg har gått sykemeldt i snart 4 måneder. I løpet av denne tiden, har jeg vært hos min fastlege flere ganger, til ny CT, og er nå henvist til ortoped. MEN - alt tar så lang tid!!! Det er 1/2 års ventetid hos ortoped ved mitt lokale sykehus, på nettsiden til "fritt sykehusvalg" fikk jeg vite at i Telemark var det "kun" 7 uker... Min fastlege prøvde å søke om å komme raskere inn i køen via trygdekontoret, men vi fikk beskjed om at det normalt tok så lang tid med rygglidelser at det ikke var noe de kunne gjøre her.. Hvis ortopeden anbefaler operasjon, er det ytterligere 2 mnd. ventetid... Jeg har aldri før vært "syk" over så lang tid, jeg har alltid jobbet, og driver et småbruk sammen med min mann, så jeg er vant til å være i mye aktivitet. Så kommer jeg til grunnen for innlegget mitt... Jeg vil bare få rope et digert HURRA for alle dere som har slitt med kroniske lidelser av alle slag i lengre tid!!! Når jeg sitter her ca. 8-10 kg tyngre enn jeg var for 4 mnd. siden, blir plutselig sint og sur for ingenting, for ikke å snakke om den dårlige samvittigheten overfor jobben min, vennene mine og alle de tingene som jeg ikke får gjordt... Jeg regner med at mange her vet hva jeg snakker om, men jeg ville bare uttrykke at jeg er imponert over alle som går lenge og fortsatt klarer å "henge med" :-)) Klem til alle 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108373-hurra-for-alle-kroniske-slitere/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
BettyBlue Skrevet 9. juni 2003 Del Skrevet 9. juni 2003 Høres vanvittig frustrerende ut!! Å ligge funksjonshemma på sofaen, mens husarbeid og rot tårner seg opp og kiloene klistrer seg på. I sykehuskø! Blir nesten sinna. Har spondylolisthese selv, men har holdt den stort sett i sjakk. Men man vet jo aldri, har hatt skikkelig 'utfall' to ganger, og må generelt passe litt på. Kjenner det litt daglig. Sterke rygg & magemuskler gjør susen, og god ergonomi. Er forøvrig usikker på om jeg fikk det under fødselen (hadde hofteleddsdysplasi) eller da jeg falt av hesten i 12års aldern. Håper ting skjer snart. Lykke til, god bedring & hold ut! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108373-hurra-for-alle-kroniske-slitere/#findComment-637557 Del på andre sider Flere delingsvalg…
inar Skrevet 10. juni 2003 Del Skrevet 10. juni 2003 Typisk helse Norge, ting tar tid, og det koster. Så ja, enig med deg, imponert ja. Og det gjelder meg selv og, syk ett år nå, hjemme nå på sjette uka. Men i din situasjon, når det er ryggen som er vond, da er det lite du får gjort. Og kan tenke meg det er frustrerende, bare det å legge på seg noen kilo er jo frustrenende. Så stå på du, fra sofan eller hvor du nå ligger, og lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108373-hurra-for-alle-kroniske-slitere/#findComment-639968 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.