Gå til innhold

Amming og valium


Blacky1365380153

Anbefalte innlegg

Blacky1365380153

Jeg ammer fortsatt min sønn på 16 mnd ganske mye (flere ganger om dagen). Har dessverre en tøff periode nå og trenger å bruker valium. Bruker 5 mg. Noen som aner hvor mye og hvor lenge jeg kan bruker dette uten å skade småttingen min? Hva kan evnt. skje med han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her kan du lese om medisiner:

http://www.startsiden.no/helse/medisin/

Dette står i felleskatalogen om Valium og amming:

"Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Data fra et begrenset antall gravide viste økt risiko for misdannelser som ganespalte og mental retardasjon. Diazepam akkumuleres i fosteret, hvor kontinuerlig tilførsel gjennom lengre tid kan fremkalle hypotoni, åndedrettsbesvær, hypotermi, sløvhet, diebesvær («floppy infant syndrome») og uregelmessig hjerterytme hos det nyfødte barnet. Enkelte tilfeller av dysmorfi og neurologisk dysfunksjon er rapportert som følge av høye doser under graviditeten. Enkelte tilfeller av abstinenssymptomer hos barnet er rapportert. Dyrestudier viste reproduksjonstoksiske effekter. Preparatet skal bare brukes ved graviditet hvis fordelen oppveier en mulig risiko. Overgang i morsmelk: Diazepam passerer slik at barnets serumkonsentrasjon er 35-70% av morens. Det er sannsynlig at barn som ammes kan få skadelige effekter. Preparatet skal ikke brukes under amming."

Når barnet er såpass gammelt, ville jeg absolutt sluttet å amme hvis jeg måtte ta medisiner som ikke var bra for barnet gjennom melken.

Du må ikke bruke medisiner uten at legen din har sagt det går greit å amme med disse så lenge du ammer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om han kan ta noen skade, men han vil få i seg de samme stoffene som du får. I hvilke mengder er jeg ikke sikker på. Hvis du må ha valiumen og han må ha pupp, er melkeproduksjonen på det laveste like før han skal ha pupp. Anbefaler deg å ta valiumen da. Ihvertfall IKKE de to første timene etter ammingen da ca. 80% av melken blir produsert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blacky1365380153

Her kan du lese om medisiner:

http://www.startsiden.no/helse/medisin/

Dette står i felleskatalogen om Valium og amming:

"Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Data fra et begrenset antall gravide viste økt risiko for misdannelser som ganespalte og mental retardasjon. Diazepam akkumuleres i fosteret, hvor kontinuerlig tilførsel gjennom lengre tid kan fremkalle hypotoni, åndedrettsbesvær, hypotermi, sløvhet, diebesvær («floppy infant syndrome») og uregelmessig hjerterytme hos det nyfødte barnet. Enkelte tilfeller av dysmorfi og neurologisk dysfunksjon er rapportert som følge av høye doser under graviditeten. Enkelte tilfeller av abstinenssymptomer hos barnet er rapportert. Dyrestudier viste reproduksjonstoksiske effekter. Preparatet skal bare brukes ved graviditet hvis fordelen oppveier en mulig risiko. Overgang i morsmelk: Diazepam passerer slik at barnets serumkonsentrasjon er 35-70% av morens. Det er sannsynlig at barn som ammes kan få skadelige effekter. Preparatet skal ikke brukes under amming."

Når barnet er såpass gammelt, ville jeg absolutt sluttet å amme hvis jeg måtte ta medisiner som ikke var bra for barnet gjennom melken.

Du må ikke bruke medisiner uten at legen din har sagt det går greit å amme med disse så lenge du ammer!

Har gått inn der men finner ikke det du skriver om valium

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har gått inn der men finner ikke det du skriver om valium

Søk på det røde feltet oppe til høyre. Søk for eksempel på noen av idisse ordene: valium/ beroligende/vival/stesolid. Merk av ammeforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blacky1365380153

Søk på det røde feltet oppe til høyre. Søk for eksempel på noen av idisse ordene: valium/ beroligende/vival/stesolid. Merk av ammeforum.

Lite info, men takk uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varga1365380532

Lite info, men takk uansett

Hei:)

Ble litt bekymret av innlegget ditt jeg....Uansett hvor du leser om Valium så står det jo at du ikke skal kjøre,amme eller være gravid under bruk? Er det noe å misforstå da? Jeg og mange med meg har nok også hatt et sant helvete under graviditet og amming uten medisinbruk, så jeg forstår problemet. Det jeg ikke forstår er hvorfor i all verden du skal amme et så stort barn? Da jeg ikke klarte meg uten medisiner lenger så sluttet jeg å amme og ga barnet erstatning jeg...og barnet ditt får vel annen næring enn pupp nå? *skjønner ikke helt*

Ta Valiumen din, men la barnet slippe da? Ønsker deg lykke til med enten-eller:)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blacky1365380153

Hei:)

Ble litt bekymret av innlegget ditt jeg....Uansett hvor du leser om Valium så står det jo at du ikke skal kjøre,amme eller være gravid under bruk? Er det noe å misforstå da? Jeg og mange med meg har nok også hatt et sant helvete under graviditet og amming uten medisinbruk, så jeg forstår problemet. Det jeg ikke forstår er hvorfor i all verden du skal amme et så stort barn? Da jeg ikke klarte meg uten medisiner lenger så sluttet jeg å amme og ga barnet erstatning jeg...og barnet ditt får vel annen næring enn pupp nå? *skjønner ikke helt*

Ta Valiumen din, men la barnet slippe da? Ønsker deg lykke til med enten-eller:)

Mvh

Problemet er at han fortsatt ammer såpass mye at jeg ikke kan slutte med dette. Tar veldig lite annen mat. Har probl. med vekten hans. Derfor.... :-)

Uansett så har jeg kommet frem til at jeg ikke tør å ta noen medisiner i det hele tatt, før jeg er helt ferdig å amme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varga1365380532

Problemet er at han fortsatt ammer såpass mye at jeg ikke kan slutte med dette. Tar veldig lite annen mat. Har probl. med vekten hans. Derfor.... :-)

Uansett så har jeg kommet frem til at jeg ikke tør å ta noen medisiner i det hele tatt, før jeg er helt ferdig å amme.

Hei igjen:)

Så bra du har bestemt deg for å ikke ta piller før du har sluttet å amme!

At du ammer fordi du har problemer med vekten på barnet, synes jeg er veldig rart da mitt barn var prematur og "lettvekter", og jeg ble absolutt ikke anbefalt å amme når han ikke la på seg nok. Jeg blandet med erstatning til han tok bare det, og da var han to mnd...syns det virker merkelig...Menmen...håper i alle fall at du har kontakt med helsestasjonen:)

Lykke til!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blacky1365380153

Hei igjen:)

Så bra du har bestemt deg for å ikke ta piller før du har sluttet å amme!

At du ammer fordi du har problemer med vekten på barnet, synes jeg er veldig rart da mitt barn var prematur og "lettvekter", og jeg ble absolutt ikke anbefalt å amme når han ikke la på seg nok. Jeg blandet med erstatning til han tok bare det, og da var han to mnd...syns det virker merkelig...Menmen...håper i alle fall at du har kontakt med helsestasjonen:)

Lykke til!

Mvh

Han klarer ikke å spise særlig annen mat. Alt setter seg fast. Og han må jo ha noe næring vet du :-)))

Og skal love deg at jeg har forsøkt alt og forsøker fortsatt alt.... :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varga1365380532

Han klarer ikke å spise særlig annen mat. Alt setter seg fast. Og han må jo ha noe næring vet du :-)))

Og skal love deg at jeg har forsøkt alt og forsøker fortsatt alt.... :-))

Det er godt å høre,virker som du har god oversikt:)

Måtte bare lure litt jeg vettu, det virket i utgangspunktet så merkelig*smiler*

Ønsker deg fortsatt lykke til og gode ønsker for den lille!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...