Gå til innhold

Jeg er redd.. Ang nedtrapping av Seroxat/"motkur"


doljenta

Anbefalte innlegg

Hei NHD...

Jeg har brukt seroxat i ca ett år nå. (Brukt andre "lykkepiller i ca 1/2 år, så til sammen ca 1,5 år)

Jeg har trappet ned nå, og på Fredag sluttet jeg helt. Hadde da brukt 40 mg i ett år, så trappet ned til 20 mg i en mnd, så skulle jeg ta 10 mg i en mnd. Men min psyk sa at jeg nå bare kunne slutte. Så derfor tok jeg 10 mg i kun en uke.

Nå føler jeg meg ikke bra. er svimmel, kvalm, kastet opp, redd osv. Fikk tvangstanker på en butikk idag.. Og så søkte jeg om nedtrapping her på dol, for å finne ut av evnt bevirkninger av nedtrapping. Da så jeg jo linken til www.motkur.no, og leste at det kunne være farlig å trappe ned!! Dette står: "Det er innrapportert over dobbelt så mange problemer ved seponering av SSRI som ved benzodiazepiner.

Folk som har stått på medikamentet bare noen få uker og slutter, får alvorlige, ofte livstruende symptomer. " ¨å nå er jeg veldig redd...siden jeg er svimmel og kvalm og redd..

Hva skal jeg gjøre? Skal jeg begynne på igjen? Kan jeg betille time til psyk (har ikke time før 2 uker!!)

Unnskyld for ett rotete innlegg nhd...

Klem fra meg,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest motkur

Hei! Jeg beklager, skulle kanskje ha bedt folk ta den siden med en klype salt. Det er IKKE farlig å trappe ned, men det er noe som KUN skal gjøres i samråd med din behandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg beklager, skulle kanskje ha bedt folk ta den siden med en klype salt. Det er IKKE farlig å trappe ned, men det er noe som KUN skal gjøres i samråd med din behandler.

Hei motkur:) Ikke tenk på det!!:) Jeg tenkte ikke over at du hadde nicket "motkur", så det var ikke noe krittikk mot deg asså:) Unnskyld om du trodde det.

Det var bare det at jeg er skikkelig svimmel og sånn, så jeg er litt redd...

Klemz,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg beklager, skulle kanskje ha bedt folk ta den siden med en klype salt. Det er IKKE farlig å trappe ned, men det er noe som KUN skal gjøres i samråd med din behandler.

Jeg lette på nettet etter nedtrapping av seroxat, og da fant jeg plutselig så mage som var blitt mye dårligere etter nedtrapping. Derfor ble jeg litt redd da.. Så nok en gang, det var ikke kritikk til deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. "Motkur" skal du ta med mange klyper salt. Det er en anonym side skrevet av amatører. Noen får ubehag ved nedtrapping, med det finnes også til enhver tid en betydelig mengde "uføreberedte" personer som trenger noe å bli ufør av. Nedtrapping av SSRI kan være en slik hendelse.

Å påstå at det er livsfarlig, har ingen rot i virkeligheten.

Det er over 10 år siden SSRI-ene kom. Vår poliklinikk har over 800 nye pasienter per år. jeg kan ikke huske en eneste gang hvor vi har diskutert et case som har hatt betydelige seponeringsproblemer.

2. Alle AD skal nedtrappes. Det er den bråe slutten som kan gi ubehag. Du burde brukt 1 mnd på de siste 10 mg. Du kan godt starte opp med 10 mg igen og fortsette noen uker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barebare

1. "Motkur" skal du ta med mange klyper salt. Det er en anonym side skrevet av amatører. Noen får ubehag ved nedtrapping, med det finnes også til enhver tid en betydelig mengde "uføreberedte" personer som trenger noe å bli ufør av. Nedtrapping av SSRI kan være en slik hendelse.

Å påstå at det er livsfarlig, har ingen rot i virkeligheten.

Det er over 10 år siden SSRI-ene kom. Vår poliklinikk har over 800 nye pasienter per år. jeg kan ikke huske en eneste gang hvor vi har diskutert et case som har hatt betydelige seponeringsproblemer.

2. Alle AD skal nedtrappes. Det er den bråe slutten som kan gi ubehag. Du burde brukt 1 mnd på de siste 10 mg. Du kan godt starte opp med 10 mg igen og fortsette noen uker til.

Så har jeg trålet www.motkur.no etter påstanden om at det skal være livsfarlig å trappe ned SSRI. Jeg kan ikke finne noe om det der...

Det jeg derimot fant var en henvisning til en artikkel i The Guardian, som igjen bygger på rapporter fra Verdens helseorganisasjon, om at Seroxat og Fontex topper listen over medikamenter som byr på størst problemer ved seponering.

Mulig at Motkur drives av "amatører" , men WHO's rapporter kan man da ta på alvor?

Jeg seponerte Seroxat med store problemer for et par år siden. Det helvetet unner jeg ingen. Men det gikk til slutt bra med hjelp fra legen min og Sobril (Kanskje litt politisk ukorrekt å anbefale vanedannende meds, men-men...)

NHD - abstinens-/ seponeringsproblemene blir ikke lettere selvom de fornektes....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...