Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Destiny

Da jeg mellom 15 juni og 15 juli ikke vil ha noen inntekt/stipend, har jeg planlagt å søke om bostøtte (eventuelt penger til mat, strøm, etc.).

Det jeg lurte på er hva som kreves av sosialkontoret? Skal de ha leiekontrakt? Hva med strømregninger, telefonregninger, og annet? Eneste jeg vet er at jeg må være registrert arbeidstaker på aetat...

Fortsetter under...

Er det sosialstønad du tenker på?

Du må nok prøve å utnytte andre muligheter så lenge du er arbeidsfør. Det vil si :jobbe.

Er du for syk har du kanskje rett på sykepenger eller rehabiliteringspenger?

Både inntekter og utgifter må dokumenteres

Her er reglene:

http://www.lovdata.no/all/tl-19911213-081-005.html

Gjest Destiny

Er det sosialstønad du tenker på?

Du må nok prøve å utnytte andre muligheter så lenge du er arbeidsfør. Det vil si :jobbe.

Er du for syk har du kanskje rett på sykepenger eller rehabiliteringspenger?

Både inntekter og utgifter må dokumenteres

Her er reglene:

http://www.lovdata.no/all/tl-19911213-081-005.html

Ja, det er vel sosialstønad det kalles, har ikke peiling på sånt... Men jeg er skoleelev, og er vant med å få borteboerstipend, noe som faller bort i juni måned.

Jeg har fått meg en sommerjobb, men begynner tidligst 15 juli (må vente til folk begynner å ta ferie), og sjansen for at jeg kan få noe annet hvor jeg bare jobber i en måned er vel svært liten. Ønsker å få dekket det viktigste, er ikke interessert i å utnytte systemet, bare slippe å ta opp lån for å klare meg. Det er jo tross alt bare snakk om en måned.

Ja, det er vel sosialstønad det kalles, har ikke peiling på sånt... Men jeg er skoleelev, og er vant med å få borteboerstipend, noe som faller bort i juni måned.

Jeg har fått meg en sommerjobb, men begynner tidligst 15 juli (må vente til folk begynner å ta ferie), og sjansen for at jeg kan få noe annet hvor jeg bare jobber i en måned er vel svært liten. Ønsker å få dekket det viktigste, er ikke interessert i å utnytte systemet, bare slippe å ta opp lån for å klare meg. Det er jo tross alt bare snakk om en måned.

Så lenge du går på videregående så har foreldrene dine plikt til å forsørge deg. Dette står i barnelova. Men du forsørger deg kanskje selv og bor alene?

Du må ha med kopi av leieavtaler og kontoutskrift fra banken samt oversikt over alle utgifter og inntekter.

Gjest Destiny

Så lenge du går på videregående så har foreldrene dine plikt til å forsørge deg. Dette står i barnelova. Men du forsørger deg kanskje selv og bor alene?

Du må ha med kopi av leieavtaler og kontoutskrift fra banken samt oversikt over alle utgifter og inntekter.

Ja, jeg bor alene med samboer, og siden jeg har passert 18 år så kan jeg ikke forvente at foreldrene betaler for meg.

Men takk skal du ha, da skal jeg kunne ta med meg det viktigste.

petter smart

Ja, jeg bor alene med samboer, og siden jeg har passert 18 år så kan jeg ikke forvente at foreldrene betaler for meg.

Men du forventer at staten (dvs si oss skattebetalere) skal betale for deg?

Når du får studielån og stipend skal dette være nok. At du ikke klarer å spare litt penger til juni er ditt problem. Gjør som oss andre når vi har for lite penger, lån av noen/banken.

Annonse

Når du får studielån og stipend skal dette være nok. At du ikke klarer å spare litt penger til juni er ditt problem. Gjør som oss andre når vi har for lite penger, lån av noen/banken.

Staten har regnet med at studenter skal ha sommerjobb. Når man ikke får det, faller man utenfor alle systemer. Det er faktisk ikke så lett å spare når man har 6000 i måneden i inntekt!

Siste utbetaling fra lånekassa kommer 15.mai, og det er helt umulig å få den til å rekke til første lønn fra sommerjobb!

Finn deg en deltidsjobb, sier folk, men det er ikke så mange deltidsjobber å få.

Dersom du ikke får deg jobb kan du få støtte fra sosialkontoret til din første lønnsutbetaling.

Ta med husleiekontrakt, strømregning og en bekreftelse fra aetat om at du er tilmeldt der.

I noen (oslo) kommuner må du noen gang også vise bekreftelse på at du har søkt på et visst antall jobber, før du får noe.

Noen kommuner praktiserer også "arbeid for sosialhjelp". Det er som regel bare småarbeid som vedhugging, gressklipping o.l.

Hva du får i støtte kan variere mellom 1000-4000 kr + halve husleia og halve strømmen alt etter hvor du bor. Noen har også en grense for hvor høy husleia/strømmen kan være. Av og til er den reel, av og til er den tusen ganger lavere enn det er mulig å få det.

Det kreves som regel at du bruker opp alle oppsparte midler.

Du kan jo gjerne sjekke barnelova selv. Selv om du er over 18 så har foreldrene plikt til å forsørge deg så lenge du går på videregående.

Hva med samboeren din? Har han inntekt?

Gjest Destiny

Tror du virkelig at det er mulig å spare opp noe med 3000 kr i inntekt i måneden? Alt går jo ut i husleie, strøm + mat, og det sykeste er at dersom jeg sluttet på skolen, og bare var hjemme å drev dank så ville jeg fått minst det dobbelte. Har søkt på flere deltidsjobber, men arbeidsmarkedet er trangt.

Om jeg får litt støtte nå, en eneste måned, så er ikke det noe som gir meg dårlig nattesøvn. Det er jo faktisk slike som meg som er framtiden, og jeg kommer til å betale tilbake de tusenlappene, og veldig mye mer etterhvert som jeg kommer meg ut i jobb.

Jeg er ikke interessert i å ta opp noe lån enda, har ikke bil, og ikke hus, og har ikke muligheter for å spare noe heller... Og jeg nekter å ende opp som noe gjeldsslave før jeg er ferdig med VGS.

Gjest Destiny

Du kan jo gjerne sjekke barnelova selv. Selv om du er over 18 så har foreldrene plikt til å forsørge deg så lenge du går på videregående.

Typen er lærling, så det er ikke de store summene han tjener. Det pleier å bli til at vi klarer oss akkurat med stipendet mitt...

Vet at jeg ikke kan få noe fra min far, fikk avslag da jeg søkte om utvidet bidrag, og min mor hjelper meg litt etter behov. Dersom jeg hadde bedt om 3000 så hadde det nok bare blitt konflikter, vil helst unngå sånt.

Typen er lærling, så det er ikke de store summene han tjener. Det pleier å bli til at vi klarer oss akkurat med stipendet mitt...

Vet at jeg ikke kan få noe fra min far, fikk avslag da jeg søkte om utvidet bidrag, og min mor hjelper meg litt etter behov. Dersom jeg hadde bedt om 3000 så hadde det nok bare blitt konflikter, vil helst unngå sånt.

Det er bare å søke. Du må si at du har prøvd andre muligheter først.

petter smart

Tror du virkelig at det er mulig å spare opp noe med 3000 kr i inntekt i måneden? Alt går jo ut i husleie, strøm + mat, og det sykeste er at dersom jeg sluttet på skolen, og bare var hjemme å drev dank så ville jeg fått minst det dobbelte. Har søkt på flere deltidsjobber, men arbeidsmarkedet er trangt.

Om jeg får litt støtte nå, en eneste måned, så er ikke det noe som gir meg dårlig nattesøvn. Det er jo faktisk slike som meg som er framtiden, og jeg kommer til å betale tilbake de tusenlappene, og veldig mye mer etterhvert som jeg kommer meg ut i jobb.

Jeg er ikke interessert i å ta opp noe lån enda, har ikke bil, og ikke hus, og har ikke muligheter for å spare noe heller... Og jeg nekter å ende opp som noe gjeldsslave før jeg er ferdig med VGS.

Alle klager på et trengt arbeidsmarked, men det er jobber for de som ikke er kresne.

Bor du hjemme? Hvorfor/hvorfor ikke?

At systemet er dårlig er ingen unnskyldning for å leve på staten.

Du blir ikke gjeldsslave av å låne noen tusenlapper. Du bør lære jo før jo heller at en ikke bare kan løpe til sosialkontoret e.l. hver gang en ikke har penger.

Annonse

Alle klager på et trengt arbeidsmarked, men det er jobber for de som ikke er kresne.

Du blir ikke gjeldsslave av å låne noen tusenlapper. Du bør lære jo før jo heller at en ikke bare kan løpe til sosialkontoret e.l. hver gang en ikke har penger.

Moralist!

Hvem får lån i banken når de er studenter og ikke har jobb?

Er det bedre at vedkommende kommer under gjeldsordning om et år på grunn av lugubre kredittkort og enkle forbrukslån?

Gjest Destiny

Jeg er ikke kresen, kan forsåvidt jobbe med det meste. Sendte ut en god del søknader til butikker, og lignende tidligere i år, men fikk ikke svar. Var på intervju med burger king(!), men jobben gikk til en annen.

Sendte sikkert ut ti søknader til sommerjobb og var så heldig at jeg fikk svar på en, så får jeg heller bare vente til folk begynner å ta ferie.

Bor ikke hjemme nei, og hovedgrunnen til det er vel at det har vært mye konflikter i hjemmet. Kan ikke bo der...

Det er jo forskjell på å leve på staten, og på å få støtte en ussel måned.

Dersom jeg tar opp lån nå, er jeg redd jeg ikke ville klare å betale avdragene. Typen sitt billån har økt med 2000 på et år, og jeg ble nødt til å ta forrige strømregningen på mastercard fordi vi ikke hadde råd til å betale. Det er ikke første gang.

Og angående at jeg skal lære å ikke løpe på sosialen, så ser jeg ikke hva som er så galt med å få litt støtte. Det er jo så mange som _lever_ på sosialpenger for tiden. Og om det er rimelig kan selvfølgelig diskuteres. Men i og med at det er et reelt tilbud, så benytter jeg meg av det akkurat denne måneden.

petter smart

Moralist!

Hvem får lån i banken når de er studenter og ikke har jobb?

Er det bedre at vedkommende kommer under gjeldsordning om et år på grunn av lugubre kredittkort og enkle forbrukslån?

Jeg fikk lån i banken da jeg var student, uten jobb. Jeg fikk derimot ikke noe penger på sosialen.

Jeg fikk lån i banken da jeg var student, uten jobb. Jeg fikk derimot ikke noe penger på sosialen.

Den som kan sørge for sitt livsopphold på andre måter har ike rett på sosialhjelp, nei.

Så en må prøve alt annet først. Ihvertfall kan en få spørsmål om en får lån i banken.

Noen 50-åringer går på videregående, dda har vel ikke foreldrene plikt til å forsørge dem? :-)

Noen 50-åringer går på videregående, dda har vel ikke foreldrene plikt til å forsørge dem? :-)

Spørs vel om det er rimelig juridisk sett å kalle en 50 åring et barn? :)

Menneh det fins jo alltids noen mamboer rundt omkring.

Barneloven:

§ 53. Kor lenge fostringsplikta varer.

Skyldnaden til foreldra etter §§ 51 og 52 varer til barnet er 18 år når ikkje anna er avtala eller fastsett etter paragrafen her.

Vil barnet etter fylte 18 år halde fram med slik skulegang som må reknast som vanleg, har det krav på pengetilskot for den tid skulegangen varer ved. Dette gjeld likevel ikkje dersom det etter dei økonomiske kåra til foreldra og tilhøva elles ville vere urimeleg å påleggje tilskot. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på tilskot etter denne regelen.

Foreldra kan også påleggjast å yte tilskot til anna vidareutdanning dersom det er rimeleg etter dei økonomiske kåra deira, interessene og givnaden til barnet, høvet til å skaffe seg midlar til vidareutdanninga på anna vis og tilhøva elles. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på slike tilskot.

Barnelova kap 7.

http://www.lovdata.no/all/tl-19810408-007-008.html

Staten har regnet med at studenter skal ha sommerjobb. Når man ikke får det, faller man utenfor alle systemer. Det er faktisk ikke så lett å spare når man har 6000 i måneden i inntekt!

Siste utbetaling fra lånekassa kommer 15.mai, og det er helt umulig å få den til å rekke til første lønn fra sommerjobb!

Finn deg en deltidsjobb, sier folk, men det er ikke så mange deltidsjobber å få.

Hvis man ikke har penger å leve av og har prøvd alt, så har man rett på sosial hjelp.

Men det kan stilles vilkår. Feks. at man må ta eventuelle jobbtilbud som dukker opp, eller at man får sosialhjelp som lån. (Kun lån hvis det er sannsynlig at man kan greie å betale tilbake.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...