Gå til innhold

Nå er kroppen blitt et like stort problem


Gjest skytt

Anbefalte innlegg

Gjest skytt

Hei

Jeg er inne her og leser til stadighet, noen ganger hjelper det og andre ganger ikke. Nå har jeg lyst og høre om noen har noe råd. Jeg har vært generelt deprimert og noe angst i 1 1/2 år. Gått på Seroxat 60 mg. og bruker en del Sobril, dvs. flere om dagen av 25 mg. Av dette har jeg fått en vektøkning på 15 kg.

Vet noen om det finnes noen typer medisin mot vekt. Har selv hørt om Xenical og Reductil og kunne tenke meg og prøve en av disse slagene. Min BMI er nå over 30 og syntes selv jeg er blitt helt motbydelig. Tankene går da hele tiden på hva kan jeg gjøre for lettest og komme bort ifra alle disse probleme.

For tiden har jeg det veldig tungt, og syntes jeg er tung og nedfor hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå kjenner ikke jeg deg, det gjør jo legen din, men jeg synes jo det ikke høres bra ut, at du tar så mange sobril. Så hør med legen din, om det finnes medisiner som ikke er vanedannende, som virker (om ikke på samme måte), men ihvertfall gjør at du kan unngå å ta såpass sterke vanedannende medisiner.

Mot vektproblemet, finnes vel ingen kjappe løsninger, men trening motvirker både depresjon, angst og skulle vel virke mot vektproblemet, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du har fått fornuftige råd av Mimmy. Trening kan hjelpe både for kropp og sjel :)

Kanskje du kunne prøvd andre medikamenter for det du sliter med?

Hva med terapi?

Reductil kan ikke brukes av de som bruker antidepressiva. Men Xenical er kanskje en mulighet. Det er veldig dyrt, da.

Ta opp dette med din lege. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg deg, det gjør jo legen din, men jeg synes jo det ikke høres bra ut, at du tar så mange sobril. Så hør med legen din, om det finnes medisiner som ikke er vanedannende, som virker (om ikke på samme måte), men ihvertfall gjør at du kan unngå å ta såpass sterke vanedannende medisiner.

Mot vektproblemet, finnes vel ingen kjappe løsninger, men trening motvirker både depresjon, angst og skulle vel virke mot vektproblemet, også.

ja, jeg kan også bekrefte at trening får du både i pose og sekk.

Det er den mest effektive måten du går ned.

Det er godt for helsen.

Og sist, men ikke minst det hjelper faktisk mot angst og depresjoner. Du sliter ut kroppen med mosjon og ikke med tenking!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg kan også bekrefte at trening får du både i pose og sekk.

Det er den mest effektive måten du går ned.

Det er godt for helsen.

Og sist, men ikke minst det hjelper faktisk mot angst og depresjoner. Du sliter ut kroppen med mosjon og ikke med tenking!

Det er ikke helt på den måten trening skal virke (at det sliter en fullstendig ut)....men treningen utløser stoffer i blodet, som motvirker depresjon og angst. En psykolog jeg hadde en gang, hun beskrev angst/redsel som noe som helt naturlig eksisterer, og har eksistert siden tidenes morgen. Og er et godt "forsvar" mot rovdyr o.l. Man blir advart på en effektiv måte. Man enten fryser til, flykter eller kjemper.

For å kjempe, trenges det aggresjon/styrke. For å flykte, så trenges det også styrke. Begge de tingene oppnås gjennom å ha god kondisjon.

Hun beskrev også depresjon som innestengt aggresjon, dvs. at man kanskje ikke har fått brukt en av de tre metodene for å unnslippe/overkomme en angstfylt situasjon. Det er derfor angst og depresjon hører sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fuggelungen

jeg gikk selv iløpet av sværet kort tid (4 uker!!!) opp 25 kg da jeg begynte på Zyprexa. i tillegg brukte jeg andre medisiner og ble tung i kroppen og satt mye stille. jeg som alltid hadde vært aktiv greide rett og slett ikke å gå mer enn et par hundre meter.

Da jeg kom hjem til sommeren kjente folk meg ikke igjen. motivasjonen for å trene var på bånn, jeg var så langt nede , men mamma , og søsknene mine dro meg med ut på gåtur hver dag. etterhvert som jeg ble litt bedre form gikk vi en time hver dag. vi kom satdig lengre på den timen og i tillegg til av vekta gikk ned fik jeg en mestringsfølelse som var veldig god.

stå på!!!!

motivasjonsklem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...