Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en gutt/mann på 28 år.

Jeg har alltid trent mye allsidig. I min"barndom" var det løping og ski som gjald mens det i de senere årene har blitt mye squash, innebandy, helsestudio og noe løping i skogen.

Jeg har alltid vært en "plugg" hvis kroppen min kan kalle det det. Jeg er veier nå 95 kg, og er 173 cm høy. Jeg har nå de siste 2 årene trent i snitt 4 ganger i uka. I fjor syklet jeg birkebeinerritter på 4,5t og jeg løper en mill på rundt 55 min så formen er god.

Problemet mitt er at jeg allikevel er "feit". Føler at skylden kan være noe overdrevent styreketrening til tider da dette var "hot" en periode. Er stort sett fornøyd med kroppen min, bortsett fra magen som er litt stor.

Jeg er ganske opptatt av at jeg ikke skal bli større. Jeg har holdt vekta i sjakk det siste året. Problemet er at jeg ikke spiser så mye. Min samboer har også poengtert dette ofte. Jeg kan irømme at jeg tidigerer ikke spist oftere enn 2 ganger om dagen(lunch - middag), men de siste året har jeg også klart og få meg til å spise 4 - 5 ganger om dagen uten at det har hjulpet.

Jeg har vært hos legen med mitt problem uten at han fant noe feil på mitt stoffskifte.

Har jeg mulighet til å gå på tabletter som kan rette på stoffskiftet mitt? Eller kan det være andre ting jeg kan gjøre??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/108573-slanking/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Stoffskiftet kan og skal ikke behandles dersom blodprøvene for stoffskiftet er riktige. Men "normalområdet" for stoffskifte-prøvene er stort. Det hadde vært interessant å se om du tidligere har hatt høyere verdier.DEt kan også være lurt å måle påny om ca. 6 mnd, for å se om verdien gradvis faller.

Noen har hatt effekt av kost-tilskuddet GLA, som sise å omfordele fettet; bort fra magen. Det er nok ikke dokumentert, men du kan prøve. Videre er det viktig at mesteparten av treningen for deg skal være mosjonstrening, ikke så mye styrketrening. Når du trener magemuskler skal du trene de skrå musklene. Dersom "kropps-fasongen" din er påfallende, eller du har andre plager i tillegg, kan legen din vurdere om det skal taes noen hormon-prøver.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/108573-slanking/#findComment-639802
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...