Gå til innhold

Hva gjør jeg med 60 egg?

Anbefalte innlegg

Gjest prust
Skrevet

Mannen min var nylig på besøk hos en bonde, og kom hjem med 60 egg, som ikke kunne selges fordi de var under minstestørrelse - men kjempefin kvalitet.

Hva i all verden skal jeg bruke så mange egg til? Brukte fem til surmelkslapper i dag, og vi hadde egg til frokost i helga, men det monner så lite!!!!

Gjest IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Oppevar de luftig - helst i en uisolert bod.

Gjest prust
Skrevet

Oppevar de luftig - helst i en uisolert bod.

Ikke kjøleskap? Hvorfor ikke?

Gjest prust
Skrevet

Du får be bygda på omelett :)

Ja, det hadde vært noe! Vi skal faktisk ha folk i kveld, men ei venninne skulle ha med mat (maten går på rundgang, mens vi som har vanskelig med barnevakt holder treffene). jeg kan jo ringe henne og si at jeg kan lage eggerøre i alle fall?!

Skrevet

Ikke kjøleskap? Hvorfor ikke?

Uten enb. i kjøleskap går.

Gjest prust
Skrevet

Uten enb. i kjøleskap går.

Og hva betyr så enb.?

Skrevet

Og hva betyr så enb.?

Embalarsje!

Gjest prust
Skrevet

Embalarsje!

Åja....! Burde jeg ha skjønt. Ja, de står i sånne store egg-brett uten lokk i kjøleskapet - så da går det vel bra!

Skrevet

Åja....! Burde jeg ha skjønt. Ja, de står i sånne store egg-brett uten lokk i kjøleskapet - så da går det vel bra!

Hehe... den var jo ganske "lågisk" dah...

Så sett de i kjøleskapet uten enb/embalarsje.

*ler*

Skrevet

Hehe... den var jo ganske "lågisk" dah...

Så sett de i kjøleskapet uten enb/embalarsje.

*ler*

Emballasje...? :-)

Skrevet

Ja, det hadde vært noe! Vi skal faktisk ha folk i kveld, men ei venninne skulle ha med mat (maten går på rundgang, mens vi som har vanskelig med barnevakt holder treffene). jeg kan jo ringe henne og si at jeg kan lage eggerøre i alle fall?!

Ja, og verdens beste kake kan du lage (Kvæfjordkake). Den er det masse egg i.

Også så ssssinnnsssykt god.....*sikle*

Pappa Bjørn
Skrevet

Karamellpudding!!!!! Lager du en god posrjon av den som beskrives i Schønberg-Erchen er du godt i gang. Vi har utgaven fra rundt 1930 og der starter oppskriften som følger " Maan taager firti egg........."

Den er forøvrig knallgod, så det er jammen verdt et forsøk. Spør bonden om han har en butt med fløte i tillegg..

Jeg har ikke oppskriften her just nu, men du finner den på nett.

Gjest prust
Skrevet

Ruge dem ut ?

Beste forslag til nå :-)

Det hadde vært noe det, med 60 kyllinger!!!!Ungene hadde vel blitt storfornøyde.

Nei du Ulv, jeg tror nok ikke det har vært noen hane i nærheten av de hønene som har lagt disse eggene.....

Gjest prust
Skrevet

Lag kleppmelk.

Kleppmelk???? Det må du forklare nærmere!

Skrevet

Egg holder dessuten mye lenger enn datostemplingen på butikk-kjøpte egg tilsier. (Tror faktisk Prior måtte starte med kortere holdbarhetsstempling på eggene enn tidligere som et resultat av EU/EØS-tilpasning)

Du kan med andre ord oppbevare eggene dine i uker, for ikke å si måneder (vel - ikke langt ifra i alle fall...) i kjøleskap eller på annen måte litt kjølig.

For å teste om eggene fortsatt er bra bruker du følgende "kjerringråd":

Ha vann (tror det skal være lunkent, men vet ikke om det er avgjørende) i en litt vid kopp/smal bolle.

Slipp et egg oppi

Dersom egget synker til bunns og blir liggende i bunnen av koppen/bollen er egget ferskt og tipp-topp.

Dersom egget flyter litt opp - og er verken i bunnen eller vannskorpa er egget helt fint fortsatt

Dersom egget flyter opp og "vaker" i vannskorpa er det blitt gammelt.

Rett og slett fordi at eggeskallet er porøst og jo mer luft som har kommet inn i egget, jo eldre og dårligere er det.

Kos deg i alle fall - med mye god mat og bakst! :-)

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...