Gå til innhold

Jeg har en oppgave jeg ikke klarer å løse

Anbefalte innlegg

"En sjøorm er 40 meter lang + halvdelen av sin egen lengde.

Hvor lang er sjøormen?"

De mener sikkert 40 + halvparten av 40, som skulle tilsi 60.

MEN... som de sier så er sjøormen 40 meter + halvparten av sin egen lengde (vi har jo regnet lengden ut til 60 meter), noe som skulle tilsi 40+30 meter.... altså 70.... osv

Men logisk sett er denne oppgaven umulig, ikke sant? Spørsmålsstillingen er helt feil

Dette er en oppgave for 4. klassen :) Er jeg helt tett? Er det noe jeg har oversett?

:)

Fortsetter under...

Hehe... Svaret er selvsagt 60 i og med at oppgaven er for en fjerdeklassing, men oppgaven er som du sier riv, ruskende gal.

Kan du ikke forklare den lille hvordan du tenker, og så la han/hun briefe litt skikkelig ved å sette ut læreren når det blir spurt om svar på oppgaven? :)

Mulig jeg tar feil her nå, men:

Hvis vi sier at sjøormens lengde er X, blir jo formelen

40+0,5x=x

Da får vi at sjøormen er 80 meter lang.

Det med de 40 meterne sier jo ingenting om ormens lengde, men man må ha et konstant tall for å få regnet ut halve x'er og sånt.

Eller tar jeg helt feil? :)

Annonse

40+0,5x=x

Det med de 40 meterne sier jo ingenting om ormens lengde, men man må ha et konstant tall for å få regnet ut halve x'er og sånt.

Det er riktig. Satt med det reknestykket også no... :-)

Sjøormen er 80 meter lang. Ingen tvil.

40+0,5x=x

Husk at ormen er "40 meter pluss halvparten av sin egen lengde" - og ikke 40 meter som man så skal legge til halvparten av. Det er dette som gjør at misforståelsen oppstår... :)

Husk at ormen er "40 meter pluss halvparten av sin egen lengde" - og ikke 40 meter som man så skal legge til halvparten av. Det er dette som gjør at misforståelsen oppstår... :)

Jeg tror de mener 40 + 20... den der med 80 blir for tøff for en 4. klassing

Eller?

Annonse

Hehe... Svaret er selvsagt 60 i og med at oppgaven er for en fjerdeklassing, men oppgaven er som du sier riv, ruskende gal.

Kan du ikke forklare den lille hvordan du tenker, og så la han/hun briefe litt skikkelig ved å sette ut læreren når det blir spurt om svar på oppgaven? :)

Hehe, det blir som den tv-reklamen for Aftenposten, men han lille gutten som vil ha kroppsøvningen tilbake i skolen :)

Jeg tror de mener 40 + 20... den der med 80 blir for tøff for en 4. klassing

Eller?

Dersom 4-klassingen din kjem med 80 som løysing, så kan ho ikkje få feil! Det er berre å visa formelen...

x/2 + 40 = x

Sett inn 80 for x, så ser du jo at det er riktig. Sett inn 60, og det blir feil.

Dersom 4-klassingen din kjem med 80 som løysing, så kan ho ikkje få feil! Det er berre å visa formelen...

x/2 + 40 = x

Sett inn 80 for x, så ser du jo at det er riktig. Sett inn 60, og det blir feil.

Selvsagt har du rett, men de har ikke kommet så langt i matte. Dermed må 60 være svaret. Hadde hun gått i 6., hadde svaret vært 80 :)

Selvsagt har du rett, men de har ikke kommet så langt i matte. Dermed må 60 være svaret. Hadde hun gått i 6., hadde svaret vært 80 :)

Det er urimeleg... Eit matematisk problem kan ikkje få ulike svar på ulike klassetrinn. 2 + 2 = 4 i første klasse, men 5 i tredje? :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...