Altman Skrevet 10. juni 2003 Skrevet 10. juni 2003 "En sjøorm er 40 meter lang + halvdelen av sin egen lengde. Hvor lang er sjøormen?" De mener sikkert 40 + halvparten av 40, som skulle tilsi 60. MEN... som de sier så er sjøormen 40 meter + halvparten av sin egen lengde (vi har jo regnet lengden ut til 60 meter), noe som skulle tilsi 40+30 meter.... altså 70.... osv Men logisk sett er denne oppgaven umulig, ikke sant? Spørsmålsstillingen er helt feil Dette er en oppgave for 4. klassen Er jeg helt tett? Er det noe jeg har oversett? 0 Siter
Åsemor Skrevet 10. juni 2003 Skrevet 10. juni 2003 Hehe, du må ikke tenke så innviklet!! Det er klart at oppgaven er helt riv ruskende gal, men svaret skal sikkert være 60 m 0 Siter
SierDuDet Skrevet 10. juni 2003 Skrevet 10. juni 2003 Hehe... Svaret er selvsagt 60 i og med at oppgaven er for en fjerdeklassing, men oppgaven er som du sier riv, ruskende gal. Kan du ikke forklare den lille hvordan du tenker, og så la han/hun briefe litt skikkelig ved å sette ut læreren når det blir spurt om svar på oppgaven? 0 Siter
Bassisten Skrevet 10. juni 2003 Skrevet 10. juni 2003 :-O Eg visste ikkje ein gong at det finst sjøormar! Og såååå lange? 0 Siter
Åsemor Skrevet 10. juni 2003 Skrevet 10. juni 2003 Men oppgaven er jo riv ruskende gal lenge før du kommer dit du stopper opp. Hvis sjøormen er 40 meter, er den 40 meter. Og ikke 40 meter pluss noe annet. 0 Siter
Dolores Skrevet 10. juni 2003 Skrevet 10. juni 2003 Mulig jeg tar feil her nå, men: Hvis vi sier at sjøormens lengde er X, blir jo formelen 40+0,5x=x Da får vi at sjøormen er 80 meter lang. Det med de 40 meterne sier jo ingenting om ormens lengde, men man må ha et konstant tall for å få regnet ut halve x'er og sånt. Eller tar jeg helt feil? 0 Siter
Bassisten Skrevet 10. juni 2003 Skrevet 10. juni 2003 Mulig jeg tar feil her nå, men: Hvis vi sier at sjøormens lengde er X, blir jo formelen 40+0,5x=x Da får vi at sjøormen er 80 meter lang. Det med de 40 meterne sier jo ingenting om ormens lengde, men man må ha et konstant tall for å få regnet ut halve x'er og sånt. Eller tar jeg helt feil? Det er riktig. Satt med det reknestykket også no... :-) Sjøormen er 80 meter lang. Ingen tvil. 0 Siter
Dolores Skrevet 10. juni 2003 Skrevet 10. juni 2003 Mulig jeg tar feil her nå, men: Hvis vi sier at sjøormens lengde er X, blir jo formelen 40+0,5x=x Da får vi at sjøormen er 80 meter lang. Det med de 40 meterne sier jo ingenting om ormens lengde, men man må ha et konstant tall for å få regnet ut halve x'er og sånt. Eller tar jeg helt feil? Husk at ormen er "40 meter pluss halvparten av sin egen lengde" - og ikke 40 meter som man så skal legge til halvparten av. Det er dette som gjør at misforståelsen oppstår... 0 Siter
Dolores Skrevet 10. juni 2003 Skrevet 10. juni 2003 Det er riktig. Satt med det reknestykket også no... :-) Sjøormen er 80 meter lang. Ingen tvil. hehe! Fortreffelig løsning du har kommet fram til, Bassisten! 0 Siter
Altman Skrevet 10. juni 2003 Forfatter Skrevet 10. juni 2003 Husk at ormen er "40 meter pluss halvparten av sin egen lengde" - og ikke 40 meter som man så skal legge til halvparten av. Det er dette som gjør at misforståelsen oppstår... Jeg tror de mener 40 + 20... den der med 80 blir for tøff for en 4. klassing Eller? 0 Siter
Altman Skrevet 10. juni 2003 Forfatter Skrevet 10. juni 2003 40+y=x y=1/2 x 40+1/2 x=x x=80 Det hadde vært kult å sendt med henne den likningen 0 Siter
Altman Skrevet 10. juni 2003 Forfatter Skrevet 10. juni 2003 Det er riktig. Satt med det reknestykket også no... :-) Sjøormen er 80 meter lang. Ingen tvil. Men tror du det er 80 som menes? Er ikke den vel tøff for en 4. klassing? 0 Siter
Altman Skrevet 10. juni 2003 Forfatter Skrevet 10. juni 2003 Men oppgaven er jo riv ruskende gal lenge før du kommer dit du stopper opp. Hvis sjøormen er 40 meter, er den 40 meter. Og ikke 40 meter pluss noe annet. Definitivt merkelig formulering i oppgaven 0 Siter
Altman Skrevet 10. juni 2003 Forfatter Skrevet 10. juni 2003 Hehe... Svaret er selvsagt 60 i og med at oppgaven er for en fjerdeklassing, men oppgaven er som du sier riv, ruskende gal. Kan du ikke forklare den lille hvordan du tenker, og så la han/hun briefe litt skikkelig ved å sette ut læreren når det blir spurt om svar på oppgaven? Hehe, det blir som den tv-reklamen for Aftenposten, men han lille gutten som vil ha kroppsøvningen tilbake i skolen 0 Siter
Altman Skrevet 10. juni 2003 Forfatter Skrevet 10. juni 2003 :-O Eg visste ikkje ein gong at det finst sjøormar! Og såååå lange? Personlig er jeg like i tvil om de korte 0 Siter
Bassisten Skrevet 10. juni 2003 Skrevet 10. juni 2003 Jeg tror de mener 40 + 20... den der med 80 blir for tøff for en 4. klassing Eller? Dersom 4-klassingen din kjem med 80 som løysing, så kan ho ikkje få feil! Det er berre å visa formelen... x/2 + 40 = x Sett inn 80 for x, så ser du jo at det er riktig. Sett inn 60, og det blir feil. 0 Siter
Altman Skrevet 10. juni 2003 Forfatter Skrevet 10. juni 2003 Dersom 4-klassingen din kjem med 80 som løysing, så kan ho ikkje få feil! Det er berre å visa formelen... x/2 + 40 = x Sett inn 80 for x, så ser du jo at det er riktig. Sett inn 60, og det blir feil. Selvsagt har du rett, men de har ikke kommet så langt i matte. Dermed må 60 være svaret. Hadde hun gått i 6., hadde svaret vært 80 0 Siter
Bassisten Skrevet 10. juni 2003 Skrevet 10. juni 2003 Selvsagt har du rett, men de har ikke kommet så langt i matte. Dermed må 60 være svaret. Hadde hun gått i 6., hadde svaret vært 80 Det er urimeleg... Eit matematisk problem kan ikkje få ulike svar på ulike klassetrinn. 2 + 2 = 4 i første klasse, men 5 i tredje? :-) 0 Siter
Altman Skrevet 10. juni 2003 Forfatter Skrevet 10. juni 2003 Det er urimeleg... Eit matematisk problem kan ikkje få ulike svar på ulike klassetrinn. 2 + 2 = 4 i første klasse, men 5 i tredje? :-) Ok, jeg skriver 80, og så legger jeg ved en post-it lapp om hvorfor 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.