Gå til innhold

Når synker abortrisikoen?


Gjest julianne

Anbefalte innlegg

Gjest julianne

Kjære jordmor (eller andre).

Jeg er i tjueårene og gravid, fullgått 11 uker i går. Siste mens' første dag var 9. september. Jeg har vært veldig redd for å miste dette barnet, da jeg hadde noen små blødninger (brun utflod) i uke 7-10. Men har tatt ultralyd på fødeavdelingen for en uke siden, som viste en svært aktiv liten krabat, og alt så normalt ut ifølge legen. Men fortsatt tør jeg ikke slappe av og glede meg helt over graviditeten, tør liksom ikke tro at dette skal gå bra. Når er "risikoperioden" for spontanabort egentlig over? Stemmer det at det er lite sannsynlig at man mister barnet etter at 12. uke er ferdig? Prøver å ikke tenke på dette, men lurer sånn likevel...

Takknemlig for svar, hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt at dersom alt var OK på ultralyd i uke 8-9, så er det veldig liten sannsynlighet for at noe skal skje. Og nå var jo du på UL enda senere. Allikevel sier de jo at risikoen synker veldig ved fullgåtte 12 uker. Legen sa til meg at etter 14 fullgåtte uker var risikoen nede i 1%. (Dette uten bekreftelse på ultralyd). Husker selv hvor nervøs jeg var for at noe skulle gå galt, og hadde derfor en privat UL i uke 11. Etter at jeg hadde fått sett fosteret, så roet jeg meg veldig ned. Nå er jeg fullgåtte 37 uker, og teller ned for fullt! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Chansen för att det skall bli en spontanabort efter vecka 12 är minimal. Du har snart kommit till vecka 12 och kan därför andas ut och inställa dig på att bli mamma till sommaren! Det finns inga garantier för något här i livet men chansen för att detta skall gå bra är MYCKET STOR!!

Att oroa sig under graviditeten är vanligt och det är ju förståligt då det är något stort och viktigt som håller på att skje i livet. Om du lever ett sundt liv och följer några förhållningsregler för gravida eks inte röka, dricka alkohol osv , så har du gjort det som du har kunnat för att ditt foster skall få det så bra som möjligt. Hoppas att du nu kan börja att glädja dig över graviditeten och se fram emot att magen börjar växa! Lycka till!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...