Gå til innhold

NHD- Bipolaritet og Zyprexa


hu'

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på ca.40 år som ble psyk for 6 år siden. Jeg har vært veldig dårlig, med flere innleggelser preget av suicidalitet og selvskading. Jeg har diagnosen "bipolar II med raske svingninger". I tillegg har en psykiater beskrevet det som en "borderlinestruktur i dårlige perioder". Jeg er nå absolutt i bedring og på vei inn i jobb igjen.

Det jeg nå går og lurer på er de medisinen jeg bruker. Jeg har prøvd mange sorter medikamenter, bl.a. Lithium uten effekt og høye doser Orfiril, med liten/ moderat effekt. Jeg er nå i en seponeringsfase med Orfirilen.

Men den medisinen med helt klar positiv effekt er Zyprexa. Det var akkurat som å skru på en bryter når jeg begynte med den. Bedringen var dramatisk. De gangene jeg har fallt for fristelsen til å slutte med den, merker jeg raskt at jeg blir ustabil igjen.

Men når de vanlige stemningsstabilisatorene ikke har effekt, mens et antipsykotikum virker så bra; er det da sannsynlig at jeg alikevel er bipolar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er flere som bruker antipsykotika som tilllegg eller som enebehandling ved bipolar lidelse.

Gled deg over at det fungerer og ikke slutt med medisinen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...