Gå til innhold

livmorhalsundersøkelse


Gjest linna

Anbefalte innlegg

hei!

jeg lurer på- kan man ikke finne ut om en har livmorhalskreft hvis jomfruhinna er på plass enda?? var for ei stund sia til gyn.og skulle sjekke det.og det gjorde fryktelig vondt,så legen kunne ikke fått tatt prøver.det syns jeg var merkelig.en slik undersøkelse skal tas hvert 3.år f.o.m fyllte 26 år. har noen vært borti dette,håper jeg å få høre fra dere.

det må da finnes andre måter sjekke om en har kreft på,så vanlig det har blitt nå til dags.(1 av 4 har det!!)

hilsen engstelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom grunnen til at du har jomfruhinna på plass er at du virkelig er jomfru kan du ta det helt med ro. Jomfruer (nonner etc) får så godt som aldri livmorhalskreft faktisk. :-) Brystkreft derimot har de visst større tendens til. Kvinner som har ammet har fordelen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom grunnen til at du har jomfruhinna på plass er at du virkelig er jomfru kan du ta det helt med ro. Jomfruer (nonner etc) får så godt som aldri livmorhalskreft faktisk. :-) Brystkreft derimot har de visst større tendens til. Kvinner som har ammet har fordelen der.

hmmm....det tror jeg lite på.da hadde vel legen fortalt det.

er du lege eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm....det tror jeg lite på.da hadde vel legen fortalt det.

er du lege eller??

Det stemmer nok det som mistry sier at sjansen for å få livmorhals kreft er helt minimal dersom du virkelig er jomfru.

"Human papilloma virus, eller HPV, er betegnelsen på viruset som er en av hovedårsakene til livmorhalskreft. Dette overføres ved seksuell kontakt og kan hos noen kvinner forårsake utviklingen av kreft i livmorhalsen. Allerede på 1800tallet var forskere klar over forbindelsen mellom seksuell aktivitet og livmorhalskreft. Tilfeller ble oftere funnet hos gifte kvinner enn hos dem som var ugifte. På 1960tallet oppdaget man at nonner og andre som ikke hadde vært seksuelt aktive, ikke hadde dette viruset. Noe som igjen påviste sammenhengen mellom seksuell aktivitet og livmorhalskreft."

Sitatet er tatt fra denne siden hos Universitetet i Oslo:

http://www.apollon.uio.no/apollon01-97/a10.html

(linken har dessverre en bindestrek i seg så den vil ikke virke direkte så du må kopiere hele for å få riktig side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du har fått en fin utredning fra Asterix og jeg kan bare bekrefte at det er uhyre sjelden at det oppstår livmorhals-kreft hos kvinner som ikke har hatt samleie og derfor ikke er smittet med et virus som betegnes HPV. Hvis det er vanskelig å få tatt prøven, synes jeg du kan slippe og bare gå til undersøkelse om du har mistanke om noe unormalt i underlivet

Noen kvinner tror at undersøkelsen kan avsløre alle typer av underlivskreft, men det er bare en undersøkelse for livmorhalsen (ikke for selve livmoren eller for eggstokkene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått en fin utredning fra Asterix og jeg kan bare bekrefte at det er uhyre sjelden at det oppstår livmorhals-kreft hos kvinner som ikke har hatt samleie og derfor ikke er smittet med et virus som betegnes HPV. Hvis det er vanskelig å få tatt prøven, synes jeg du kan slippe og bare gå til undersøkelse om du har mistanke om noe unormalt i underlivet

Noen kvinner tror at undersøkelsen kan avsløre alle typer av underlivskreft, men det er bare en undersøkelse for livmorhalsen (ikke for selve livmoren eller for eggstokkene).

takk for svar alle sammen.ok-da tror jeg dere.og-det var jo beroligende.men-.....tas en undersøkelse for livmoren og eggsokkene på samme måte eller??

så det også blir like uaktuelt for meg?? hilsen "ikke-engstelig lenger"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

takk for svar alle sammen.ok-da tror jeg dere.og-det var jo beroligende.men-.....tas en undersøkelse for livmoren og eggsokkene på samme måte eller??

så det også blir like uaktuelt for meg?? hilsen "ikke-engstelig lenger"

Vi har dessverre ingen muligheter for å påvise forstadier til kreft i eggstokkene. Kreft i livmor kommer gjerne hos kvinner etter overgangsalderen som blødninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...