Gå til innhold

Om tilbakevendende depresjoner og medisinering


elise-linnea

Anbefalte innlegg

elise-linnea

Jeg har vel det en kan kalle en komplisert sykehistorie, der tilbakevenende depresjoner og hypomani preger bildet. De siste årene har jeg også hatt lavt stoffskifte.

Jeg bruker flere medisiner, bla. Seroxat, som det jo snakkes så mye om i disse dager. Jeg har veldig god nytte av denne medisinen, men blir jo engstelig for at den kan skade meg (jmf. tv-program).

Mitt første spørsmål er derfor om jeg kan fortsette å bruke den noen år til (hele livet?), uten at det er farlig?

Mitt andre spørsmål er kanskje litt vanskeligere å svare på, men jeg forsøker. Da jeg var innlagt ved "ditt" psykehus for noen år siden, sa overlegen (Bjartveit Kruger) at T4 burde ligge i øvre normalområde.Er dette noe dere har god erfaring med fremdeles?

Min er bare på rundt 10 og har vært det i mange år nå, til tross for stadig større doser.

Jeg har nå begynt med en kombinasjon av liotyronin og tyroxin( Levaxin), men etter en måned er T4 enda på 10. (Syns forøvrig at det er helt merkelig at ikke psykiatere er mer opptatt av kombinasjonen lavt stoffskifte og bipolar II. Jeg er helt sikker på at det er en sammenheng mellom mine lidelser.)Jeg er sliten av å måtte være min egen lege.På nettpsykiaterens sider om bipolar depresjon, er tyroxin i store doser,nevnt som tilleggsmedisinering. Noen kommentar?

Håper du orker å svare på dette innlegget, som kanskje ble litt i lengste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Innlegget var akkurat passe langt! Ikke alt som er komplisert kan sies i et kort innlegg.

Du kan trygt fortsette med Seroxat hele livet.

I tillegg ville jeg anbefalt Lamictal.

Vi mener fortsatt at T4 skal ligge i øvre område. Er det ikke bare å øke dosen langsomt og gradvis til du kommer dit? Det er noe å vinne og intet å tape på et slikt forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Jeg har også lavt stoffskifte og går på Levoxin. Har de siste årene også vært plaget av depresjoner og angst. Nå lurer psykiateren min på om jeg kan være bipolar. Så jeg har også begynt å tenke på en sammenheng her.

NB, har fått min T4 ned i 2, mener iallefall at indremed. sa det sist. Skal på ny kontroll neste uke. Blir spennende å høre hva han har å si.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elise-linnea

Innlegget var akkurat passe langt! Ikke alt som er komplisert kan sies i et kort innlegg.

Du kan trygt fortsette med Seroxat hele livet.

I tillegg ville jeg anbefalt Lamictal.

Vi mener fortsatt at T4 skal ligge i øvre område. Er det ikke bare å øke dosen langsomt og gradvis til du kommer dit? Det er noe å vinne og intet å tape på et slikt forsøk.

Takk for svar NHD. Jeg bruker Lamictal, 150 mg. Du har i tidligere innlegg sagt at doser på 200 mg er å anbefale. Så ta en blodprøve. Her snakkes det ikke om blodprøver i det hele tatt: Hva bør den vise i så fall? (Tenkte å ta med en utskrift og vise legen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marelias

Har i snart tre måneder gått på medisinering med Seroxat 20mg.Følte i begynnelsen at ting begynte å ordne seg etter å ha slitt med depresjon og angst et par års tid.Føler nå at ting ikke går så bra lenger,føler meg veldig sliten og deprimert og har voldsomme humørsvingninger.Det skal ingenting til fra å være oppegående og glad til å snu helt om.Føler da trang får å hyle og skrike og MÅ gjøre noe for å komme meg vekk.

Har fra før medisinering vært i samtale med psykolog,noe som jeg ikke erfarte særlig bra,da vedkommende ikke virket interessert i å hjelpe og heller ikke tok meg alvorlig.Var på den tiden på god vei til å utvikle bulimi og hadde(og har)et svært negativt syn på meg selv.

Tenkte mye på å ta mitt eget liv.

Sliter veldig med eget selvbilde og føler at ingen liker meg(hvordan kan andre gjøre det når ikke engang jeg selv liker meg!?)

Har også konsumert store mengder alkohol i den tiden jeg har brukt medikamentet.Kan dette ha stor virkning på hvorfor jeg har tilbakefall??

Føler ihvertfall at jeg ikke holder ut all tenking,tårer og dårlige netter.

Dette ble veldig langt,men jeg håper jeg får noen sunspunkter på dette.

Er ikke fylt 22 enda og føler at min væremåte ødelegger mye både i forhold og på vennefronten.Takler ikke situasjoner særlig bra.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...