Gjest Natteplager Skrevet 26. november 2000 Skrevet 26. november 2000 Allerede som 38-åring begynte jeg så smått å svette om natten, med stadig tiltagende problem ettersom årene har gått. Jeg er i dag 54. Har brukt Trisekvens og Trisekvens Forte. Siste halve året har jeg forsøkt både Livial og Kliogest. Med Triskvens har nattesvetten i perioder avtatt noe. Med Livial og Kliogest har nattesvetten vært der så og si hele tiden. Hva annet enn overgangsalder kan nattesvetten skyldes? Bortsett fra at "termostaten er gått i stykker", som er det eneste svar jeg får ved spørsmål om problemet. Jeg forsøkte å gå tilbake til Trisekvens Forte, men resultatet var kjempesmerter under mens og store blødninger - som hindret meg i å trene (som jeg må gjøre pga. ryggplager). Ville sette pris på å få vite om det finnes andre hjelpemidler til å få bukt med nattesvetten. Eller ev. hva jeg bør få utredet nærmere. Nattesvetten både forringer nattesøvnen og livkvaliteten for øvrig. Ville sette stor pris på en tilbakemelding om dette. 0 Siter
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 26. november 2000 Skrevet 26. november 2000 Jeg har sett en liste over mer enn 50 årsaker til svette! Hovedgruppene er: en rekke sykdommer og hormonforstyrrelser, medikamenter, mat og drikke, overvekt, syntetiske materialer i klær/sengeklær. Når mistet du mensen? Hvis du fikk svette så lenge før overgangsalderen tror jeg ikke det har noe med hormonmangel å gjøre. Du kan evt. be din lege om en resept på Catapressan, det kan hjelpe i noen tilfeller, det er ikke et hormon, men noe som stabiliserer blodkarene. Gi gjerne tilbakemelding om du prøver det. Lykke til. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.