Gå til innhold

Nattesvette


Gjest Natteplager

Anbefalte innlegg

Gjest Natteplager

Allerede som 38-åring begynte jeg så smått å svette om natten, med stadig tiltagende problem ettersom årene har gått. Jeg er i dag 54.

Har brukt Trisekvens og Trisekvens Forte. Siste halve året har jeg forsøkt både Livial og Kliogest. Med Triskvens har nattesvetten i perioder avtatt noe. Med Livial og Kliogest har nattesvetten vært der så og si hele tiden.

Hva annet enn overgangsalder kan nattesvetten skyldes? Bortsett fra at "termostaten er gått i stykker", som er det eneste svar jeg får ved spørsmål om problemet.

Jeg forsøkte å gå tilbake til Trisekvens Forte, men resultatet var kjempesmerter under mens og store blødninger - som hindret meg i å trene (som jeg må gjøre pga. ryggplager).

Ville sette pris på å få vite om det finnes andre hjelpemidler til å få bukt med nattesvetten. Eller ev. hva jeg bør få utredet nærmere.

Nattesvetten både forringer nattesøvnen og livkvaliteten for øvrig.

Ville sette stor pris på en tilbakemelding om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har sett en liste over mer enn 50 årsaker til svette!

Hovedgruppene er: en rekke sykdommer og hormonforstyrrelser, medikamenter, mat og drikke, overvekt, syntetiske materialer i klær/sengeklær.

Når mistet du mensen? Hvis du fikk svette så lenge før overgangsalderen tror jeg ikke det har noe med hormonmangel å gjøre. Du kan evt. be din lege om en resept på Catapressan, det kan hjelpe i noen tilfeller, det er ikke et hormon, men noe som stabiliserer blodkarene.

Gi gjerne tilbakemelding om du prøver det. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...