Gjest ova Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Noen som vet hva HR i forbindelse med CT betyr ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108847-hva-betyr-hr-ct/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoriaMoria Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 HR står for "high resolution" - altså størst mulig grad av detalj ved CT av lungene. For pasienten innebærer gjennomføringen av undersøkelsen i bunn og grunn ingen nevneverdige forskjeller i opplevelsen. (Bortsett fra at HRCT av lungene aldri innebærer intravenøs kontrast, da; men dét trenger jo ikke en vanlig lungeCT gjøre heller.) HRCT gir en vesentlig høyere stråledose enn "standard" lunge-CT, men kan være uvurdelig ved vurderingen av lungevevsforandringer ved bl.a. emfysem og andre plager som skyldes forhold i selve lungevevet. For f.eks lungekreft-undersøkelser er HRCT som regel ikke indisert. Man forsøker alltid å skreddersy CT-undersøkelsen etter hva man leter etter, så selv om primærlegen f.eks skriver "HRCT" på rekvisisjonen, vil en del oppleve at røntgenlegen velger å benytte en annen bildeteknikk som er mer målrettet i forhold til pasientens problematikk. Men det er ikke gitt at pasienten merker forskjellen. [dette svaret gis med visse forbehold, jeg er radiograf, ikke røntgenlege, og kan således ikke garantere at min kunnskap om diagnostikken er korrekt] mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108847-hva-betyr-hr-ct/#findComment-640995 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ova Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 HR står for "high resolution" - altså størst mulig grad av detalj ved CT av lungene. For pasienten innebærer gjennomføringen av undersøkelsen i bunn og grunn ingen nevneverdige forskjeller i opplevelsen. (Bortsett fra at HRCT av lungene aldri innebærer intravenøs kontrast, da; men dét trenger jo ikke en vanlig lungeCT gjøre heller.) HRCT gir en vesentlig høyere stråledose enn "standard" lunge-CT, men kan være uvurdelig ved vurderingen av lungevevsforandringer ved bl.a. emfysem og andre plager som skyldes forhold i selve lungevevet. For f.eks lungekreft-undersøkelser er HRCT som regel ikke indisert. Man forsøker alltid å skreddersy CT-undersøkelsen etter hva man leter etter, så selv om primærlegen f.eks skriver "HRCT" på rekvisisjonen, vil en del oppleve at røntgenlegen velger å benytte en annen bildeteknikk som er mer målrettet i forhold til pasientens problematikk. Men det er ikke gitt at pasienten merker forskjellen. [dette svaret gis med visse forbehold, jeg er radiograf, ikke røntgenlege, og kan således ikke garantere at min kunnskap om diagnostikken er korrekt] mvh Takk, Soria Moria. Jeg skjønner jo noe, men ikke alt da. Jeg trodde det var med kontrast, men det er det altså ikke- . Det er her snakk om mulig broniektasier- så denne spesielle undersøkelsen er vel bra til den bruken? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108847-hva-betyr-hr-ct/#findComment-641003 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoriaMoria Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Takk, Soria Moria. Jeg skjønner jo noe, men ikke alt da. Jeg trodde det var med kontrast, men det er det altså ikke- . Det er her snakk om mulig broniektasier- så denne spesielle undersøkelsen er vel bra til den bruken? "Jeg trodde det var med kontrast, men det er det altså ikke- ." Slapp av - finner de grunn til å bruke kontrast (for. f.eks. å bekrefte eller avkrefte et usikkert funn), så gjør det de i tillegg. "Det er her snakk om mulig broniektasier- så denne spesielle undersøkelsen er vel bra til den bruken?" *slår opp i diagnostikkboka*: Ut fra det som står i boka her, ser det ut til å være en god undersøkelsesteknikk ved denne problematikken, ja. "Bronkialtreet har hos friske individer jevne vegger og forgreninger med gradvis avtagende kaliber mot periferien. Med bronkieekstasier forstås en irreversibel dilatasjon av bronkialgrener. Denne kan skyldes medfødt eller erhvervet svakhet i veggen, infeksjon med skrumpning og drag i veggen, eller langvarig obstruksjon. Ofte foreligger en kombinasjon av årsaker. [...] [...] Bronkografi har vært vanlig supplerende undersøkelse ved mistanke om bronkieekstasier og for å kartlegge utbredelsen før eventuell lobektomi. CT-undersøkelse med høyoppløsningstekknikk kan påvise bronkieekstasier, og behovet for bronkografi er derfor synkende." [Kilde: A. Kolbenstvedt og A. Skjennald "12 - Lunger og mediastinum" I: "Nordisk lärobok i radiologi" 4. utg Red. H. Petterson m.fl. Studentlitteratur, Lund, Sverige, 1993] I Steinsolt og Rygh "Røntgenboka : Bildediagnostisk utretning i praksis", Allmennpraktikerserien, Tano 1992. sies det om bronkiekstasier: "CT vil i de fleste tilfeller være diagnostisk. " (s. 82) Høres ut som henvisningen til HRCT er korrekt, spør du meg ) mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108847-hva-betyr-hr-ct/#findComment-641009 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Svar til deg Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 "Jeg trodde det var med kontrast, men det er det altså ikke- ." Slapp av - finner de grunn til å bruke kontrast (for. f.eks. å bekrefte eller avkrefte et usikkert funn), så gjør det de i tillegg. "Det er her snakk om mulig broniektasier- så denne spesielle undersøkelsen er vel bra til den bruken?" *slår opp i diagnostikkboka*: Ut fra det som står i boka her, ser det ut til å være en god undersøkelsesteknikk ved denne problematikken, ja. "Bronkialtreet har hos friske individer jevne vegger og forgreninger med gradvis avtagende kaliber mot periferien. Med bronkieekstasier forstås en irreversibel dilatasjon av bronkialgrener. Denne kan skyldes medfødt eller erhvervet svakhet i veggen, infeksjon med skrumpning og drag i veggen, eller langvarig obstruksjon. Ofte foreligger en kombinasjon av årsaker. [...] [...] Bronkografi har vært vanlig supplerende undersøkelse ved mistanke om bronkieekstasier og for å kartlegge utbredelsen før eventuell lobektomi. CT-undersøkelse med høyoppløsningstekknikk kan påvise bronkieekstasier, og behovet for bronkografi er derfor synkende." [Kilde: A. Kolbenstvedt og A. Skjennald "12 - Lunger og mediastinum" I: "Nordisk lärobok i radiologi" 4. utg Red. H. Petterson m.fl. Studentlitteratur, Lund, Sverige, 1993] I Steinsolt og Rygh "Røntgenboka : Bildediagnostisk utretning i praksis", Allmennpraktikerserien, Tano 1992. sies det om bronkiekstasier: "CT vil i de fleste tilfeller være diagnostisk. " (s. 82) Høres ut som henvisningen til HRCT er korrekt, spør du meg ) mvh HR-CT Hjerte og lunge computer scanning. Altså scanning av hjerte og lungeområdet, som tas som røngten,tror jeg Jeg vet i allefall at CT er en røngtenmaskin som tar bilder av hodet i grove trekk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108847-hva-betyr-hr-ct/#findComment-641024 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoriaMoria Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 HR-CT Hjerte og lunge computer scanning. Altså scanning av hjerte og lungeområdet, som tas som røngten,tror jeg Jeg vet i allefall at CT er en røngtenmaskin som tar bilder av hodet i grove trekk Hvorfor svarer du _meg_? (HRCT kan forøvrig _ikke_ brukes for å titte på hjertet.) ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108847-hva-betyr-hr-ct/#findComment-641073 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ova Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 "Jeg trodde det var med kontrast, men det er det altså ikke- ." Slapp av - finner de grunn til å bruke kontrast (for. f.eks. å bekrefte eller avkrefte et usikkert funn), så gjør det de i tillegg. "Det er her snakk om mulig broniektasier- så denne spesielle undersøkelsen er vel bra til den bruken?" *slår opp i diagnostikkboka*: Ut fra det som står i boka her, ser det ut til å være en god undersøkelsesteknikk ved denne problematikken, ja. "Bronkialtreet har hos friske individer jevne vegger og forgreninger med gradvis avtagende kaliber mot periferien. Med bronkieekstasier forstås en irreversibel dilatasjon av bronkialgrener. Denne kan skyldes medfødt eller erhvervet svakhet i veggen, infeksjon med skrumpning og drag i veggen, eller langvarig obstruksjon. Ofte foreligger en kombinasjon av årsaker. [...] [...] Bronkografi har vært vanlig supplerende undersøkelse ved mistanke om bronkieekstasier og for å kartlegge utbredelsen før eventuell lobektomi. CT-undersøkelse med høyoppløsningstekknikk kan påvise bronkieekstasier, og behovet for bronkografi er derfor synkende." [Kilde: A. Kolbenstvedt og A. Skjennald "12 - Lunger og mediastinum" I: "Nordisk lärobok i radiologi" 4. utg Red. H. Petterson m.fl. Studentlitteratur, Lund, Sverige, 1993] I Steinsolt og Rygh "Røntgenboka : Bildediagnostisk utretning i praksis", Allmennpraktikerserien, Tano 1992. sies det om bronkiekstasier: "CT vil i de fleste tilfeller være diagnostisk. " (s. 82) Høres ut som henvisningen til HRCT er korrekt, spør du meg ) mvh Fint du tok deg tid til alt dette arbeidet. Det er så mye nytt i denne saken , og jeg er litt i villrede., skjønner du. Man må vel si at det er bra at jeg skal til denne undersøkelsen da. Godt at det finnes når en får bruk for det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108847-hva-betyr-hr-ct/#findComment-641652 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.