Gå til innhold

HIV, smittemuligheter?


Gjest Baltus

Anbefalte innlegg

Gjest Baltus

Lurer på hvor stor muligheten for å pådra seg hiv smitte er ved oralsex?

Smitter Hiv kun via blod, eller finnes smitten i spytt?

Hvor lang tid fra en er blitt smittet tar det før det vises på en hiv test?

Lurer litt på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette må jo være et spørsmål for legen, men jeg kan jo si hva JEG har hørt.

Tidligere var det iallefall enighet om at HIV ikke kunne smitte via spytt og dermed oralsex. Men i senere tid har jeg lest flere artikler om at man begynner å bli usikker på dette. Jeg kan forøvrig ikke gå god for seriøsiteten i disse artiklene.

Slik jeg ser "mannen i gaten"`s oppfatninger kan ikke HIV smitte med spytt, men oralsex er likevel ikke 100% siden smitten kan gå fra kjønnsvæsker til munnsår o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berthold Grünfeld

Spyttet kan meget vel inneholde HIV-viruset, men for å komme over i en annens organisme skal det en del til, slik jeg har nevnt. Intakte og sunne slimhinner gir god beskyttelse mot at viruset invaderer kroppen og begynner å reprodusere seg.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Berthold Grünfeld

psykiater, professor i sosialmedisin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berthold Grünfeld

Dette må jo være et spørsmål for legen, men jeg kan jo si hva JEG har hørt.

Tidligere var det iallefall enighet om at HIV ikke kunne smitte via spytt og dermed oralsex. Men i senere tid har jeg lest flere artikler om at man begynner å bli usikker på dette. Jeg kan forøvrig ikke gå god for seriøsiteten i disse artiklene.

Slik jeg ser "mannen i gaten"`s oppfatninger kan ikke HIV smitte med spytt, men oralsex er likevel ikke 100% siden smitten kan gå fra kjønnsvæsker til munnsår o.l.

Spørsmålet er kontroversielt, men de fleste heller til den oppfatning at det skal mye til for å overfore viruset via spytt med den konsekvens at partner smittes av sykdommen. I det hele tatt er det ikke lett å smittes av viruset i den forstand at man blir syk. Viruset skal komme i kontakt med sårflate eller rifter i slimhinnen og på den måten transporteres inn i blodbanen.

Slimhinnene i endetarmen er sårbare i så måte, det skal ikke mye til for at det oppstår rifter, hvoretter for eks. sæd fra den smittede via anale samleier kan påføre den friske sykdommen.Det kan nok tenkes at spytt overfører sykdommen hvis det er sår eller rifter i munnhulen, på tungen o.l.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Berthold Grünfeld

psykiater, professor i sosialmedisin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...