Gå til innhold

NHD - Bruker du medisiner? - Lekmanndiagnostisering.


PieLill

Anbefalte innlegg

I enkelte situasjoner har jeg behov for å fortelle at jeg har noen psykiske plager. Det kan f.eks. være i forbindelse med søknad om økonomisk støtte, eller et tannlegebesøk som blir vanskelig.

Så kommer spørsmålet, sikkert som amen i kirka: "Bruker du medisiner?" Det er hvis slik man skaffer seg førstehåndskunnskap om hvor ille det er.

Hvis jeg svarer NEI kan det bety.

At jeg ikke trenger medisiner.

At medisiner ikke hjelper, eller gir for store bivirkninger.

At jeg ikke tørr bruke dem.

At jeg trives med mine problemer slik de er.

At jeg er fullstendig uten sykdomsinnsikt og nekter plent.

At jeg lyver, egentlig bruker jeg medisiner.

Hvis jeg svarer JA kan det bety.

At jeg tar tabletter mot allergi. (Om jeg er i det kverulante hjørnet.)

At jeg har plagsom PMS.

At tanta mi som bor i første etasje går meg på nervene.

At jeg har flyskrekk.

At jeg har angst eller depresjon.

At jeg kan bli agressiv.

At jeg er pillemissbruker.

At jeg er feimedisinert.

At jeg er sucidal.

At jeg har en eller annen mer alvorlig diagnose.

At jeg er spik spenna gærn.

Men hva finner man egentlig ut ved å spørre folk om de bruker medisin? Særlig om man ikke har inngående kjennskap til de ulike preparater? Hvordan har MEDISIN blitt en målestokk på hvor tussete jeg er.

Er det bare jeg som er kverulant? Men jeg begynner å ane hvorfor folk kvier seg og synes medisiner er stigmatiserende.

Betyr spørsmålet egenetlig: "Jeg vil gjerne vite hvor gal du er, men jeg tørr ikke spørre rett ut."

Og forresten. Nei, jeg bruker kun allergimedisin. Når jeg svarer nei på spørsmålet, ser jeg hvordan lettelsen brer seg hos spørreren, og jeg merker hvordan jeg stiger i aktelse og anseelse. Alt etter hva jeg er i humør til kan jeg tilføye: "Tålte dem ikke..."

Et lite hjertesukk om noen vil komme med en kommentar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe :)

Opplevd det samme da jeg søkte om rehabiliteringspenger en gang.

De damene som spurte meg var ganske interesserte/nysgjerrige(?) og jeg så mitt snitt til å fortelle hvordan ting hang sammen.

Egentlig er slike spørsmål i de fleste tilfeller frekke og unødvendige. Mulig det pirrer sensasjonsfølelsen hos enkelte å ha en ekte gærning på kontoret som til og med tar PILLER for den mentale helsa si!

Hva om jeg søkte rehabilitering på grunn av inkontinens? Hadde de turt å spørre om jeg brukte bleier?

På den annen side er det jo positivt at folk kan lære noe nytt ved at en er åpen og forteller om 'hvordan det er'.

Åpenhet om psykiske lidelser er den riktige veien å gå for å øke forståelsen hos folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt pedantisk kommentar fra min side: enkelte psykofarmaka kan interagere med bedøvelsesmidler tannelger bruker, så deres eventuelle spørsmål bør unnskyldes.

Ellers skjønner jeg godt frustrasjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt pedantisk kommentar fra min side: enkelte psykofarmaka kan interagere med bedøvelsesmidler tannelger bruker, så deres eventuelle spørsmål bør unnskyldes.

Ellers skjønner jeg godt frustrasjonen!

Det kommer an på hvordan og når tannlegen spør.

For øvrig fyller jeg alltid ut et skjema om medisinbruk hos tannlegen. Og jeg er ikke så dum at jeg lyver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varga1365380532

Hei:)

Skjønner din frustrasjon...ofte har man plager man ikke føler at "alle" har noe med. I situasjoner som har med helse å gjøre,er det jo ganske logisk at de vil vite om du bruker medikamenter. Hos tannlege eller på legevakt +++ så må de jo vite dette slik at de ikke blander feil og gjør ting verre. Ofte er det jo også for at det er vanskelig for en ny å få et bilde av sykdommen din som ofte må tas i betraktning, så de spør om du tar medisiner. Det sier noe om hvor alvorlig det er,om du blir behandlet i det hele tatt, og om du har mange sykdommer og ikke vet hva du skal si når du får spm om du er syk, så er det jo greit...Og som sagt så er det greit for de å vite i forhold til om de skal medisinere deg også. Syns det er veldig greit å bli spurt jeg:) Det er selvfølgelig langt mer ømt tema å fortelle om medikamenter som går på psyken enn fysikken,men det er som regel ofte en grunn til at de spør.

Men det finnes jo selvfølgelig de som bare er nysgjerrige også! Var med typen på sosialkontoret for å søke om hjelp til hans tannbehandling,da jeg ble spurt om jeg var trygda. Jeg svarte at det var jeg.Hun spurte; hvorfor det? du ser da så ordentlig og frisk ut...Da var det noen som tente på alle pluggene skal jeg fortelle deg*ler* Forferdelig slitsomt at man må bruke rullestol for at man skal bli akseptert som trygdet*sukk* Det skal nemlig syns utenpå om du er syk...

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varga1365380532

Hehe :)

Opplevd det samme da jeg søkte om rehabiliteringspenger en gang.

De damene som spurte meg var ganske interesserte/nysgjerrige(?) og jeg så mitt snitt til å fortelle hvordan ting hang sammen.

Egentlig er slike spørsmål i de fleste tilfeller frekke og unødvendige. Mulig det pirrer sensasjonsfølelsen hos enkelte å ha en ekte gærning på kontoret som til og med tar PILLER for den mentale helsa si!

Hva om jeg søkte rehabilitering på grunn av inkontinens? Hadde de turt å spørre om jeg brukte bleier?

På den annen side er det jo positivt at folk kan lære noe nytt ved at en er åpen og forteller om 'hvordan det er'.

Åpenhet om psykiske lidelser er den riktige veien å gå for å øke forståelsen hos folk flest.

Hei:)

Antar du vet det, men for å få rehabiliterings-trygd så må man være under behandling,så det kan jo være derfor de spurte da..om du fikk behandling,piller eller psykolog/lege/fysioterapi osv...

Antar forresten at de som vil ha tilskudd for inkontinens må ha med kvitteringer på nevnte bleier og erklæring fra legen*smiler*

Vi lever i opplysningens tidsalder vettu*ler* vi skal vite alt om alt og alle ;)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe :)

Opplevd det samme da jeg søkte om rehabiliteringspenger en gang.

De damene som spurte meg var ganske interesserte/nysgjerrige(?) og jeg så mitt snitt til å fortelle hvordan ting hang sammen.

Egentlig er slike spørsmål i de fleste tilfeller frekke og unødvendige. Mulig det pirrer sensasjonsfølelsen hos enkelte å ha en ekte gærning på kontoret som til og med tar PILLER for den mentale helsa si!

Hva om jeg søkte rehabilitering på grunn av inkontinens? Hadde de turt å spørre om jeg brukte bleier?

På den annen side er det jo positivt at folk kan lære noe nytt ved at en er åpen og forteller om 'hvordan det er'.

Åpenhet om psykiske lidelser er den riktige veien å gå for å øke forståelsen hos folk flest.

...ekte gærning på kontoret som til og med tar PILLER ...

Humrer. ;-)

Ha en fin kveld, med eller uten piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...ekte gærning på kontoret som til og med tar PILLER ...

Humrer. ;-)

Ha en fin kveld, med eller uten piller.

Tror jeg tar og koser meg med et par Lithionit 86mg til kveldsmaten.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

Antar du vet det, men for å få rehabiliterings-trygd så må man være under behandling,så det kan jo være derfor de spurte da..om du fikk behandling,piller eller psykolog/lege/fysioterapi osv...

Antar forresten at de som vil ha tilskudd for inkontinens må ha med kvitteringer på nevnte bleier og erklæring fra legen*smiler*

Vi lever i opplysningens tidsalder vettu*ler* vi skal vite alt om alt og alle ;)

Mvh

Bleier mener jeg fås på blå resept, med eller uten piller.

Søker man om rehab.penger etc får trygdekontoret utførlige opplysninger fra lege, i tillegg til det man selv skriver på søknadsskjema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

Antar du vet det, men for å få rehabiliterings-trygd så må man være under behandling,så det kan jo være derfor de spurte da..om du fikk behandling,piller eller psykolog/lege/fysioterapi osv...

Antar forresten at de som vil ha tilskudd for inkontinens må ha med kvitteringer på nevnte bleier og erklæring fra legen*smiler*

Vi lever i opplysningens tidsalder vettu*ler* vi skal vite alt om alt og alle ;)

Mvh

Om jeg brukte piller eller ei hadde ingen betydning. Jeg gikk til samtaleterapi og søknaden var sendt gjennom min psykiater.

Men det er det samme for meg. Bedre at folk spør enn at de blir forlegne og tror de blir smittet om man snakker om det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Tror jeg tar og koser meg med et par Lithionit 86mg til kveldsmaten.. :)

Hmmm, ja. Jeg tror jeg nøyer meg med litt Remeron i kveld!

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

Skjønner din frustrasjon...ofte har man plager man ikke føler at "alle" har noe med. I situasjoner som har med helse å gjøre,er det jo ganske logisk at de vil vite om du bruker medikamenter. Hos tannlege eller på legevakt +++ så må de jo vite dette slik at de ikke blander feil og gjør ting verre. Ofte er det jo også for at det er vanskelig for en ny å få et bilde av sykdommen din som ofte må tas i betraktning, så de spør om du tar medisiner. Det sier noe om hvor alvorlig det er,om du blir behandlet i det hele tatt, og om du har mange sykdommer og ikke vet hva du skal si når du får spm om du er syk, så er det jo greit...Og som sagt så er det greit for de å vite i forhold til om de skal medisinere deg også. Syns det er veldig greit å bli spurt jeg:) Det er selvfølgelig langt mer ømt tema å fortelle om medikamenter som går på psyken enn fysikken,men det er som regel ofte en grunn til at de spør.

Men det finnes jo selvfølgelig de som bare er nysgjerrige også! Var med typen på sosialkontoret for å søke om hjelp til hans tannbehandling,da jeg ble spurt om jeg var trygda. Jeg svarte at det var jeg.Hun spurte; hvorfor det? du ser da så ordentlig og frisk ut...Da var det noen som tente på alle pluggene skal jeg fortelle deg*ler* Forferdelig slitsomt at man må bruke rullestol for at man skal bli akseptert som trygdet*sukk* Det skal nemlig syns utenpå om du er syk...

Mvh

Tro meg, spørmålene var ikke relevante i den sammenhengen de kom. Dette var for øvrig bare eksempel på situasjoner der spørmålet har dukket opp. Jeg har flere.

Det jeg også reagerer på er hvor skeptiske de er til meg når de spørr, og hvordan jeg stiger i kurs når jeg svarer nei. Da har jeg liksom bare en Bondevik.

Når de hørte ordet psykisk bedømte min dømmekraft og karakter, ikke på bakgrunn av den jeg framsto som, men hvor vidt jeg tok piller eller ikke.

Pillebruk er et svært dårlig mål på psykiske plager og tilregnelighet, særlig for de uten medisinsk bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, ja. Jeg tror jeg nøyer meg med litt Remeron i kveld!

:o)

Sukk.

Jeg har allerede tatt min Aerius.

Kun en om dagen, vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sukk.

Jeg har allerede tatt min Aerius.

Kun en om dagen, vet du.

Jeg tar to piller mens du tar en?!

Er jeg DOBBELT så gæren som deg??!

Eller hvor mange mg var de psykopillene, sa du?

*finner kalkulator*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varga1365380532

Bleier mener jeg fås på blå resept, med eller uten piller.

Søker man om rehab.penger etc får trygdekontoret utførlige opplysninger fra lege, i tillegg til det man selv skriver på søknadsskjema.

oki...fint man kan få bleier om man trenger*ler litt*

Har fylt ut slike rehab-søknader,både min egen og andres*smiler* senest en i dag faktisk...er ikke måte på hva man må vite om sin egen situasjon for å få hjelp gitt;)

Hvilken bås kommer jeg i tro, som har en haug piller men ikke tar de...pleier å komme i;hun er vrang,la oss kjefte-båsen...*sukk*

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Sukk.

Jeg har allerede tatt min Aerius.

Kun en om dagen, vet du.

Akk ja, ett hardt liv vi lever vi pillere. Kunne skremt vannet fra hvem som helst

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar to piller mens du tar en?!

Er jeg DOBBELT så gæren som deg??!

Eller hvor mange mg var de psykopillene, sa du?

*finner kalkulator*

Problemet er at de bare virker på allergi. Men hvem vet kanskje de finner en fantastisk psykologisk effekt av dem en dag.

Jeg blir i hvert fall i bedre humør av å ikke føle meg som en lett influensa hele våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest calestia

Tror jeg tar og koser meg med et par Lithionit 86mg til kveldsmaten.. :)

tjhi... gjør det.. jeg koser meg med seroquelen jeg.. ekte gæærning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernemor

Hehe :)

Opplevd det samme da jeg søkte om rehabiliteringspenger en gang.

De damene som spurte meg var ganske interesserte/nysgjerrige(?) og jeg så mitt snitt til å fortelle hvordan ting hang sammen.

Egentlig er slike spørsmål i de fleste tilfeller frekke og unødvendige. Mulig det pirrer sensasjonsfølelsen hos enkelte å ha en ekte gærning på kontoret som til og med tar PILLER for den mentale helsa si!

Hva om jeg søkte rehabilitering på grunn av inkontinens? Hadde de turt å spørre om jeg brukte bleier?

På den annen side er det jo positivt at folk kan lære noe nytt ved at en er åpen og forteller om 'hvordan det er'.

Åpenhet om psykiske lidelser er den riktige veien å gå for å øke forståelsen hos folk flest.

Om en bruker medisiner eller får annen behandling som fysioterapi eller samtaletimer hos psykolog er en VELDIG relevant problemstilling når en søker om rehabiliteringspenger. Det MÅ de jo spørre om for å vite om de kan gi deg rehabilitering.

Rehabilitering er noe du får etter at du har brukt opp sykemeldingsperioden hvis du er 'under behandling med mulighet for bedring'. Dvs hvis behandlingen (i ditt tilfelle kanskje medisinene) kan gjøre at du igjen vil komme ut i arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en bruker medisiner eller får annen behandling som fysioterapi eller samtaletimer hos psykolog er en VELDIG relevant problemstilling når en søker om rehabiliteringspenger. Det MÅ de jo spørre om for å vite om de kan gi deg rehabilitering.

Rehabilitering er noe du får etter at du har brukt opp sykemeldingsperioden hvis du er 'under behandling med mulighet for bedring'. Dvs hvis behandlingen (i ditt tilfelle kanskje medisinene) kan gjøre at du igjen vil komme ut i arbeidslivet.

Jeg er klar over vilkårene for å få rehabiliteringspenger.

Uansett så hadde psykiateren min skrevet hva slags behandling jeg fikk i søknaden om rehabiliteringspenger. Når disse spurte, så var det nok av andre grunner enn at de ville ha bekreftelse på at vilkårene var oppfylt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...