Gå til innhold

Søvnløshet/tissetrengthet


Gjest Elextra

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at man sent i svangerskapet ofte kan sove dårlig og må tisse hele tiden. Jeg lurer på hvordan det blir da.

Jeg er bare i ca. 11. uke, men våkner mange ganger hver natt og må på toalettet og tisse. Ofte tar det tid før jeg sovner inn igjen. Det blir ikke mange timene søvn hver natt, og aldri dyp søvn.

Dette blir jeg selvsagt sliten av, og lurer på om noen har noen råd? (forsøker selvsagt å drikke minimalt på kvelden samt å tømme blæren før jeg går til sengs).

(innlegg legges også på graviditetsforum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei!

Jeg fikk store problemer med slike problemer i det svangerskapet jeg er inne i nå (mitt andre). Da jeg var 7 mnd på vei ble jeg nødt til å be legen om en sykemelding, og han var veldig opptatt av at jeg trengte hvile. Det finnes sikkert gode råd, men selv følte jeg at det var vanskelig å gjøre noe med søvnproblemene. Det føltes som om kroppen var for urolig til at jeg klarte å slappe helt av. Siden jeg har en toåring fra før ble det umulig å hvile etter jobben, så sykemelding var eneste løsning. Etter et par uker med "fri" løste faktisk problemene seg! Nå sover jeg mye bedre og har roen i forhold til dette, i og med at jeg kan slappe godt av på dagtid.

Så mitt råd er at du er nødt til å tenke på deg selv. Du MÅ lade opp før fødselen og ikke minst tiden etterpå. Så hvis sykemelding føles nødvendig må du ikke føle at det er et nederlag (det følte jeg, men jøss hvor deilig det var!)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Jag har hört att det är vanligt i början av graviditeten att kissa oftare och att detta behovet sedan minskar under en period. I slutet av graviditeten blir detta problem aktuellt igen. Det är livmodern som håller på att växa och trycker då mot urinblåsan. Vad du kan gjöra för att motverka detta , är inte lätt att veta. Du dricker ju mindre på kvällen och kissar innan du lägger dig. Kanskje du inte behöver att gå upp varje gång som du vaknar och är kissenödig? Kanskje kan du ligga kvar i sängen och tänka att du inte behöver gå varje timme? Det kan ju omöjligt vara några stora mängder urin och då kanskje du kan försöka att somna om och gå upp lite senare istället. Det kanskje löser sig av sig själv om behovet av att kissa minskar senare i graviditeten. Lycka till!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...