aleksander1365380511 Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Jeg er en 31 år gammel mann, 190 cm, 130 kg(før 150) som det siste året har vært plaget med symptomer som gjør at jeg tenker på hjertet. Har av og til følt meg dårlig ved fysisk og psykisk belastning.(ikke smerte i brystet) En gang jeg kjørte bil kjente jeg det "fusket" i brystet hver gang når jeg pustet litt dypt(hyperventillerte ikke) Deretter steg pulsen i løpet av noen minutter til over 200. Fikk sjokksymptomer. Søvnig, myk rask puls kaldsvette, dirring i hendene osv. Ble bedre etter noen minutter. Har kjøpt bl.trykksapparat. Har ofte lavt bl.trykk. ca 125/60 og lav puls. Konstatert og lagret på apparatet nedi 38 i frekvens. Har følt meg svimmel på en litt uvant måte i perioder og hatt synsforstyrrelse og innskrenking av synsfelt et par ganger på høyre side som varte i ca 15 minutter.Legene har utført de vanlige testene. Har funnet en triviell hjerteklafflekkasje + arytmi som de mener ikke skal gi mine plager. Ellers finner de ikke noe bortsett fra min lave puls som legen sier vanligvis forbindes med sykdom. Har periodevis buling på høyre side av halsen ved hjerteslagene.Jeg plages mye med engstelse rundt dette og det som kanskje uroer meg mest er at jeg av og til får slike sjokksymptomer når jeg blir veldig redd for helsen min. Er engstelig for å kjøre bil osv. Er det ikke mest vanlig å få hjertebank osv ved angst og ikke blodtrykksfall.Holder meg for det meste hjemme ved telefonen. Hva kan det være som feiler meg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109007-blodtrykksfall/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Svar til Aleksander. Dine plager har mange uvanlige fasetter. Det er ganske overraskende at du har så lave blodtrykksverdier, idet din betydelige overvekt i stor grad disponerer for høyt blodtrykk. Du har for tiden en BMI (body mass index) på 33, og var tidligere oppe i 38. Slik fedme er en alvorlig risikofaktor for utvikling av flere sykdommer, bl.a. hjerte-kar-sykdom og sukkersyke, i tillegg til galleveissykdom, ledd- og skjelettforandringer, etc. Jeg går ut fra at din lege har undersøkt deg grundig, og at du foreløpig ikke har utviklet sukkersyke, hvilket ville kunne forklare endel av dine plager. Det er grunn til å sjekke deg videre med henblik på endel hormonforstyrrelser. Det vil også være fornuftig å registrere din hjertevirksomhet over et helt døgn (såkalt Holter-monitorering), samt å se på ditt blodtrykk med en automatisk måler i 24 timer. Lite av det du angir vekker mistanke om spesielle sykdommer, men det er all grunn til at du kommer ut av den situasjonen du er i. Ta det opp med din lege igjen. Hvis du ikke kommer til målet, vil du kunne få råd og hjelp ved Avdeling for forebyggende medisin på Ullevål sykehus i Oslo. Be din lege om henvisning dit, for å få andre eksperter til å vurdere din situasjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109007-blodtrykksfall/#findComment-651727 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.