Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har vært plaget med ekstraslag i mange år (ca. 15) og har etterhvert lært meg leve med det. Har drevet med trening i 10 år. Er selv 34 år.

Etter å ha lest gjennom tidligere sp.mål og svar i forumet hvor trening anbefales, så må jeg si at treningen ikke har vært positiv for meg. Fra å ha hatt sjeldne ekstraslag i begynnelsen har det gradvis blitt værre med årene.

I mange år hadde også jeg ekstraslag bare når jeg slappet av, men det siste året har det snudd. Da har jeg hatt masse ekstraslag under fysisk aktivitet, og til slutt ble det så ille at jeg svært motvillig måtte kutte ut treningen. (Kanskje har jeg strukket det for langt?).

Nå har det gått snart to måneder sine jeg kuttet ut og ting har roet seg litt, men når jeg prøver å ta opp tråden med treningen igjen kommer ekstraslagene tilbake med en gang, og det så det holder.

Hva kommer dette av? Er det noen muligheter for at det kan rette seg igjen eller må jeg kutte ut treningen for godt?

Hilsen skiløper

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109102-ekstraslag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Hadde det samme i mange år, og hadde også et yrke som krevet mye fysisk aktivitet og trening (offiser). Jeg vet jo ikke om dette har "utviklet seg", men i dag,når jeg er godt over 50 sliter jeg med anfall av hjerteflimmer, som er atskillig verre. Jeg vet ikke sikkert, men jeg tror du skal trene videre, men ikke ta det for hardt. Jeg har spurt noen eksperter om dette og fått noen råd. Unngå max puls, hard intervalltrening osv.

Skiløping er vel noe av det beste du kan drive med, men pass deg for kulda, og kjenn din egen kropp slik at du roer ned når pulsen blir så høy at det blir "ubehagelig".

Jeg trener fortsatt, men jeg går i stedet for å løpe - bl a stavgang. Det betyr lengre økter med mindre intensitet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109102-ekstraslag/#findComment-649791
Del på andre sider

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Skiløper.

Det er ganske uvanlig at ekstraslag-aktiviteten tiltar under fysisk belastning. Regelen er at de da stort sett forsvinner, for så å komme tilbake i hvilefasen,evt. senere på dagen/kvelden.

På grunnlag av dine angivelser er det ønskelig å se nærmere på dette fenomenet. I første rekke bør man undersøke din hjertevirksomhet ved fysisk stress, og det gjøres ved en arbeidsbelastning (arbeids-EKG. Det vil også måtte gjøres en monitorering av hjerteaktiviteten over et helt døgn (såkalt Holter-monitorering), og i det døgnet bør du forsøke å provosere plagene dine så langt det går. Det kan også være at andre undersøkelser bør gjøres (f.eks. utralyd-undersøkelse av hjertet, etc.), men det vil måtte avgjøres når resultatet av ovenstående foreligger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109102-ekstraslag/#findComment-651735
Del på andre sider

Svar til Skiløper.

Det er ganske uvanlig at ekstraslag-aktiviteten tiltar under fysisk belastning. Regelen er at de da stort sett forsvinner, for så å komme tilbake i hvilefasen,evt. senere på dagen/kvelden.

På grunnlag av dine angivelser er det ønskelig å se nærmere på dette fenomenet. I første rekke bør man undersøke din hjertevirksomhet ved fysisk stress, og det gjøres ved en arbeidsbelastning (arbeids-EKG. Det vil også måtte gjøres en monitorering av hjerteaktiviteten over et helt døgn (såkalt Holter-monitorering), og i det døgnet bør du forsøke å provosere plagene dine så langt det går. Det kan også være at andre undersøkelser bør gjøres (f.eks. utralyd-undersøkelse av hjertet, etc.), men det vil måtte avgjøres når resultatet av ovenstående foreligger.

Har vært gjennom alle de tingene du ramset opp i svaret dittfor 5 år siden. Har som sagt vært plaget med ekstraslag i ca. 15 år og i alle disse årene har det vært sånn som du forklarer. Bra under fysisk aktivitet, mens plagene kom ved avslapning.

Men i vinter begynte plagene å melde seg under fysisk aktivitet og det ble bare verre og verre etterhvert som tiden gikk.

Har trent ganske tungt og hardt i perioder. Gått mange lange og tunge turer i fjellet (jakt/fiske/tindebestigning). Kan kanskje være noe av forklaringen.

Bør vel ta en ny runde hos hjertespesialist, ja.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109102-ekstraslag/#findComment-652882
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...