Gå til innhold

Sitting etter fødselen


Pernile

Anbefalte innlegg

Da jeg hadde født forrige gang (2 år siden) var jeg nokså øm og mørbanken nedentil de første dagene grunnet mange sting. Hadde liten lyst til å sitte, men husket at jeg fikk streng beskjed av en av hjelpepleierene om at jeg måtte tvinge meg til det for at helingsprosessen skulle gå fortere (ikke snakk om mat på sengen - måtte pent sitte og spise på spiserommet, noe som var veldig vondt....).

Nå skal jeg føde igjen om noen uker og lurer på om dette virkelig er tilfelle. Gror sårene raskere hvis de blir utsatt for sitting etc.?

Er det forresten mindre risiko for å måtte bli klippet / revne for 2. gangs fødende....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Pernile.

Da jeg fødte for 4 år siden var jeg og ganske øm etter fødsel og sying. På Kirkenes Sykehus der jeg fødte hadde de slike sitteputer som var spesiallaget for kvinner som hadde født. Det er en stor, myk pute med hull i midten, kjempepraktisk!!

Be om en slik hvis du trenger det neste gang.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det syntes jeg var rart, etter at jeg hadde født, ville jeg ikke sitte på kanskje tre uker. Jeg lå til og med bak i taxien! De på barselavdelingen sa ikke noe til det, jeg lå alltid i senga og spiste. Kan ikke forstå hvorfor sårene skulle gro fortere om man sitter på dem, men jeg tror det er bra å komme seg litt opp i bevegelse for å få i gang blodsirkulasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Det är vanligt att man går mindre sönder(reven) vid andra förlossningen(födselen). Om det gjör mycket ont i början så kan det vara bra att sitta lite på ena sidan eller att få sittring. Sittring är vist inte bra att använda för mycket , då blodgenomströmningen kan minskas och gjör att det tar längre tid att läka(gro) såret. Att röra sig och att ändra ställning från sittande till liggande osv är bra att gjöra då detta hjälper till att öka blodgjenomströmningen och på det viset kan såret(riften) läka(gro) snabbare. Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangen var jeg temmelig mørbanket og hadde vondt for å sitte, men når jeg la vekten på den ene skinka gikk det bedre. Ellers grodde det i rekordfart og jeg tror grunnen var at vi tuslet rundt i Oslos gater (sikkert mange kilometer hver dag!) fra dag 4 - 14 etter fødselen - så opp og gå!

Etter den andre fødselen var jeg ikke mørbanket i det hele tatt! Tror godt jeg kunne vært på hesteryggen igjen 2 dager etter! Sydde 3 sting og var i uforskammet god form - så du skal ikke ta sorgene på forskudd. Det var forøvrig 2 år mellom fødslene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...