shiny1365380443 Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 Hei! Jeg begynner å bli litt bekymret.... Jeg synes at jeg alt for ofte opplever plutselig smerte et sted - noe som jeg mistenker er blodkar som sprekker. Det begynt med at blodkar sprakk i øynene. Noe ganger viste det godt- andre ganger så jeg ikke noe, men kjente det . Nå har ikke det vært så mye - men begynt å føttene. I går kjente jeg en plutselig smerte i lysken - akkurat som om jeg hadde hatt en kjempestram trusekant som ble dratt inn i hudet hardt .Men det var det selvfølgelig ikke. Jeg tror også dette kan mulig være noe med blodkar som sprakk ..... I morges skjedde det noe ved fotbladet(siden av foten) mitt. Min mann sa at det så ut som jeg var blå og at det nok kunne være det som jeg mistenkte. Er dette vanlig ? Er det helt ufarlig? Eller bør jeg sjekke dette opp. Kan det være hormonelt betinget? Jeg synes at kroppen min det siste/siste 2 årene har forandret seg veldig mht til hormonelle "faser". PMS har blitt ubehagelig ille (spesielt under eggløsning og et par/siste dagen før menstruasjon) - både humørsvingninger og fysiske ting. Jeg er 39 år og har barn på 6 og 8 år. Jeg er litt bekymret over at helsen min ser ut til å bli ganske "redusert" på kort tid. Men føler meg ung ellers. Hva råder dere meg til? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109207-blodkarene-mine-sprekker-ofte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Svar til Shiny. De smertene du kjenner behøver ikke ha noe med blødninger å gjøre (når blodårer "sprekker", blir det alltid en blødning, stor eller liten, som f.eks. det du har hatt i bindehinnen i øyet). Hvis du ikke observerer reell blålig/rødlig misfarvning av huden og/eller øm hevelse, vil det som regel være annen årsak enn blødning til smerten. Imidlertid finnes det personer som har særdeles lett for å få blødninger fra små blodårer. Dessuten er det tilstander der blodplatene ikke er helt normale, og av den grunn gir blødninger, ofte som følge av ellers uskyldige støt og slag. Slike tilstander er ikke sjelden arvelige. Hvis du har tendens til blåmerker eller blødninger forøvrig, bør du be din lege om å foreta endel tester med henblikk på forandringer i de system som har med blødning og koagulasjon å gjøre. Foreløpig synes jeg ikke noe av det du forteller gir mistanke om slike tilstander. Det er lite som taler for at det er noen hormonell årsak til dine plager. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109207-blodkarene-mine-sprekker-ofte/#findComment-651751 Del på andre sider Flere delingsvalg…
shiny1365380443 Skrevet 23. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2003 Svar til Shiny. De smertene du kjenner behøver ikke ha noe med blødninger å gjøre (når blodårer "sprekker", blir det alltid en blødning, stor eller liten, som f.eks. det du har hatt i bindehinnen i øyet). Hvis du ikke observerer reell blålig/rødlig misfarvning av huden og/eller øm hevelse, vil det som regel være annen årsak enn blødning til smerten. Imidlertid finnes det personer som har særdeles lett for å få blødninger fra små blodårer. Dessuten er det tilstander der blodplatene ikke er helt normale, og av den grunn gir blødninger, ofte som følge av ellers uskyldige støt og slag. Slike tilstander er ikke sjelden arvelige. Hvis du har tendens til blåmerker eller blødninger forøvrig, bør du be din lege om å foreta endel tester med henblikk på forandringer i de system som har med blødning og koagulasjon å gjøre. Foreløpig synes jeg ikke noe av det du forteller gir mistanke om slike tilstander. Det er lite som taler for at det er noen hormonell årsak til dine plager. Ville bare få litt klarere frem at jeg en del ganger har fått blåe områder - noen ganger store områder (spes. i låret) som gjør at jeg vet at disse gangene så har noen blodårer sprukket. Men ikke alltid har jeg sett synlige flekker - men ofte. Om det har en sammenheng vet jeg ikke , menjeg har alltid hatt lett for å få blåmerker, fra jeg var liten, når jeg lekte ute. Jeg har også en kraftig svært synlig blodåre som ligger nesten utenpå huden ) i det ene låret og som snor seg kraftig nedover i foten. Den er ikke "pen". Den har jeg hatt sålenge jeg kan huske...men har blitt tydeligere og mindre pen etter at jeg ble voksen og fikk barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109207-blodkarene-mine-sprekker-ofte/#findComment-651980 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.