Gå til innhold

Spontanaborter

Anbefalte innlegg

AGA1365380535

Hei!

Jeg er en kvinne på 31 år som har to friske gutter på 3 og 5 år. Vi har imidlertid et ønske om tredjemann, men i løpet av de siste åtte månedene har vi opplevd to spontanaborter. Den første var en såkalt "missed abortion" som ble oppdaget i 14. uke, og den andre ble oppdaget på kontroll i 12.uke, da de verken fant hjerteaktivitet eller fosterbevegelser på ultralyd. Fosteret tilsvarte da et foster i 10.uke. Jeg var til ultralyd også i 10.uke, og da så vi både fosterkativitet og et hjerte som slo. Så det må antakelig ha gått galt like etter denne undersøkelsen. I disse to svangerskapene har jeg vært veldig kvalm. Har totalt manglet matlyst, og mistet en del kilo. I de to første svangerskapene var jeg imidlertid i forholdsvis god form - kun plaget av litt dårlig matlyst og aversjon mot enkelte matvarer fram til ca. uke 12. Kan den voldsomme kvalmen ha vært forårsaket av at det var noe galt med fosteret? Finnes det et godt middel som kan hjelpe mot kvalme ved et eventuelt nytt svangerskap? Bør jeg ta spesielle forhåndsregler ved et nytt svangerskap siden jeg har hatt to slike aborter tett på hverandre? Bør jeg vente en stund med å prøve å bli gravid? Hvor lenge må vi vente før vi kan ha samleie? (Der er nå 10 dager siden aborten, men jeg har fremdeles en liten blødning). Hva slags oppfølging kan jeg forvente (/bør jeg kunne kreve...)ved et nytt svangerskap etter å ha opplevd to spontanaborter rett etter hverandre? Er det vanlig å gi ekstra oppfølging i en slik situasjon?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109291-spontanaborter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes at du/dere skal vente så du iallfall har hatt 4 menstruasjonssykler før dere prøver på nytt. Dette er litt skjønnsmessig. Synes også det er rimelig at du får en undersøkelse hos en gynekolog etter at blødningen har stoppet, og gjerne etter at du har hatt noen normale sykler. Kvalme i svangerskapet er oftest et godt tegn; et tegn på at svangerskaps-hormonene stiger som de skal. De fleste som opplever spontanaborter kan fortelle at de ikke var kvalme. Generelt så sier man at "kroppen ordner opp", dvs at man opplever en abort dersom noe har gått galt. Prøver av det aborterte vevet kan noen ganger fortelle om det er spesielle årsaker til aborten.Mest sannsynlig er disse abortene tilfeldige, og sjansen er stor for at det går bra neste gang. Men synes som sagt du kan få en vurdering og en samtale hos gynekolog.tør .

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109291-spontanaborter/#findComment-645730
Del på andre sider

Synes at du/dere skal vente så du iallfall har hatt 4 menstruasjonssykler før dere prøver på nytt. Dette er litt skjønnsmessig. Synes også det er rimelig at du får en undersøkelse hos en gynekolog etter at blødningen har stoppet, og gjerne etter at du har hatt noen normale sykler. Kvalme i svangerskapet er oftest et godt tegn; et tegn på at svangerskaps-hormonene stiger som de skal. De fleste som opplever spontanaborter kan fortelle at de ikke var kvalme. Generelt så sier man at "kroppen ordner opp", dvs at man opplever en abort dersom noe har gått galt. Prøver av det aborterte vevet kan noen ganger fortelle om det er spesielle årsaker til aborten.Mest sannsynlig er disse abortene tilfeldige, og sjansen er stor for at det går bra neste gang. Men synes som sagt du kan få en vurdering og en samtale hos gynekolog.tør .

jeg har også opplevd en missed abortion. og jeg var også fryktelig kvalm. kunne ikke spise noe, var kvalm dögnet rund, når jeg vånet på morgenen var jeg kvalm, våknet jeg midt på natten var jeg kvalm, hele dagen, ja hele tiden var jeg kvalm. i uke 12 viste det seg at fosteret var dödt.

nå er jeg gravid igjen, og er langtifra så kvalm nå. det går ikke ann å sammenlignet mine to graviditeter, så jeg vet ikke jeg. har altid hört at kvalme er ett godt tegn. men det har det ikke värt for meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109291-spontanaborter/#findComment-647412
Del på andre sider

Bare en kommentar til dr. Lindstad, som skriver:

"Kvalme i svangerskapet er oftest et godt tegn; et tegn på at svangerskaps-hormonene stiger som de skal. De fleste som opplever spontanaborter kan fortelle at de ikke var kvalme"

Jeg vet at mange hevder dette, men er interessert i å vite om denne påstanden kan dokumenteres?

Min erfaring er motsatt; i 2 vellykkede svangerskap har jeg vært lite kvalm, mens i 2 svangerskap som har endt med hhv spontanbort og missed abortion har jeg vært mer uvel.

Så jeg bare lurer på om sammenhengen mellom kvalme og velykket svangerskap er basert på tro mer enn dokumenterte fakta?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109291-spontanaborter/#findComment-651988
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...