Gå til innhold

NHD - Atferdsproblem, hvem bør kontaktes?


Gjest oppgitt

Anbefalte innlegg

Har en sønn som stadig kommer i krangel og som har vanskeligheter med å tilpasse seg de andre barna.

Han er 6 år og yngst i klassen sin (2.klasse). Han ble født til termin, langvarig, men ikke komplisert fødsel. Hadde kolikk, og har alltid vært meget aktiv. Krangler og erter lillesøsteren sin hele tiden, og vil ALDRI høre etter. Han har også vanskeligheter med å konsentrere seg. Kan gå ute i regnvær med regnfrakken i hånda. Kan gå for å hente noe for så å spore helt av og glemme det han skulle.

Kommer hele tiden på kant med andre barn. Kommer hjem dyvåt hver dag det regner. Hører ikke på lærer og er et uromoment hele tiden. Blitt tatt opp av lærer flere ganger denne høsten.

Han er meget skoleflink. Best i klassen i lesing og regning og er meget interessert i alt som er av vitenskap. Han er sengevæter ennå, uten effekt av minirin.

Hva bør jeg gjøre for å endre atferdsproblematikken hans? Er det noen jeg bør oppsøke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg er ikke i tvil om at en i slike tilfeller ikke skal "se det an" eller nøye seg med de nest beste.

Jeg mener at han bør henvises til barne-og ungdomspsykiatrien.

Det er allmennlegen deres som kan henvise til dette.

Dersom dere kommer bort i slike som vil se det an, bagatelliserer problemene eller sier at "det går nok over", ikke aksepter dette. Stå på til dere finner noen som tar det alvorlig.

Det er sjelden en ser foreldre som så tidlig (inn)ser disse problemene og ønsker å gjøre noe.

Jeg ønsker dere lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...