Trudvang Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Kjære Doktor Online og lesere av Doktor Online !! Jeg har en svigerfar som er 84 år gammel og som er "by-pass-operert" for ti - tolv år siden på Feiringklinikken. Dette var meget vellykket og gav han svært god livskvalitet helt til for ca. tre måneder siden. Denne våren har han vært innlagt tre ganger på sykehus med store brystsmerter - alle tre gangene ble det konstatert hjerteinfarkt. Blokking er vurdert men ikke aktuelt nå. Han skal ikke tilbake til kontroll på sykehuset, men går en gang pr. mnd. til kontroll hos sin almenpraktiker. Hans største problem nå er at han har hatt gjentatte angina-anfall på morgensiden når han har ligget å sovet hele natten. Dette skjer vanligvis i 05.00 -06.00 tiden på morgenkvisten. Han tar da Nitroglycerin etter avtale med legen sin - først en 0.5 mg - og så øker han på med flere hvert femte minutt etterpå. Etter disse anfallene blir han helt "utslått" i det neste døgnet og holder delvis sengen. Sover masse og er ikke i form. Han har nylig prøvd å forebygge disse angina-anfallene ved å ta en 0.5 mg. Nitroglycerintablett på morgensiden . Han har da også blitt svært "utslått" og følt seg uvel. Mitt spørsmål er som følgende : Kan en slik tablett på tom mage være årsaken til at han da også blir helt "utslått" ??? Hadde det vært klokt av han å stå opp i 05-tiden - han går en tur til toalettet allikevel på denne tiden - ta seg en brødskive og ett glass melk - for så å forebygge med en tablett Nitroglycerin 0,5 mg.. ( Han har fått fra sin lege både 0,5mg og 1mg' tabletter ) Han holder seg innendørs fortiden og anstrenger seg ikke noe - har heller ikke fått noe anginasmerter på dagtid - kun etter en god natts søvn på morgensiden. Det kan nevnes at han har alderdomsdiabetes - godt regulert og er ikke overvektig. Han har et realistisk syn på sin sykdomssituasjon og virker ikke deprimert, men han har veldig lyst på å evt. lære noe som kan bedre livskvaliteten i den tiden han har igjen å leve. Finnes det noen tips om hvordan man kan gjøre livskvaliteten hans bedre - tross hyppige angina-anfall ?? Svært takknemlig for svar. Med vennlig hilsen ABe 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109384-anginasmerter-om-morgenen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Svar til Trudvang. Jeg går ut fra at din svigerfar er undersøkt med angiografi etter sine infarkt de siste måneder, og at forholdene ikke ligger til rette for hverken ny kirurgi eller blokking (PCI). Dermed må han støtte seg til den medikamentelle hjelpen han kan få. Det virker ikke som han får optimal medikasjon, hvis du da har angitt alle medisiner han bruker. Du har bare nevnt nitroglycerin, men jeg regner med at han både får en betablokker, kolesterolsenker, albyl, langtidsnitro, og eventuelt en calcium-blokker. Muligens vil han kunne få en tilleggseffekt av nitroplaster som han kan sette på om kvelden og ta av noen timer etter at han har stått opp. Det er flere kombinasjonsmuligheter som bør prøves for å gi ham optimal medisinsk støtte og symptomlindring, men jeg trenger informasjon om alt han bruker før jeg kan gi dere noe råd. Forutsetningen er imidlertid at han er reelt vurdert og funnet umulig å hjelpe med PCI. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109384-anginasmerter-om-morgenen/#findComment-651782 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trudvang Skrevet 25. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2003 Svar til Trudvang. Jeg går ut fra at din svigerfar er undersøkt med angiografi etter sine infarkt de siste måneder, og at forholdene ikke ligger til rette for hverken ny kirurgi eller blokking (PCI). Dermed må han støtte seg til den medikamentelle hjelpen han kan få. Det virker ikke som han får optimal medikasjon, hvis du da har angitt alle medisiner han bruker. Du har bare nevnt nitroglycerin, men jeg regner med at han både får en betablokker, kolesterolsenker, albyl, langtidsnitro, og eventuelt en calcium-blokker. Muligens vil han kunne få en tilleggseffekt av nitroplaster som han kan sette på om kvelden og ta av noen timer etter at han har stått opp. Det er flere kombinasjonsmuligheter som bør prøves for å gi ham optimal medisinsk støtte og symptomlindring, men jeg trenger informasjon om alt han bruker før jeg kan gi dere noe råd. Forutsetningen er imidlertid at han er reelt vurdert og funnet umulig å hjelpe med PCI. Til dr. Søyland ! Tusen takk for hyggelig og fornuftig svar fra deg. Min svigerfar har de siste 10 dagene tatt sine aftenmedisiner så sent som kl. 22.00 istedenfor kl. 19.00 som han hadde gjort tidligere. Etter at han har begynt med dette, har han ikke hatt anginasmerter på morgensiden. Vi har satt sengen hans litt høyt ( ca. 5 cm) ved hodegjerdet. Han står også opp ca. kl. 05.00 og tar en brødskive, ett glass drikke og en T. Nitroglycerin 0,5 mg. Han har imidlertid hatt ett angina-anfall midt på formiddagen uten noen som helst anstrengelser. Da tok han en T. Nitoglycerin 0,5 mg og en T. Vival 5 mg som han har fått av sin lege. Han blir imidlertid "helt utslått" etterpå og resten av dagen. Kan dette være fordi han tar T. Nitroglycerin eller T. Vival. Han er 175cm høy og veier ca 65 kg. - han har aldri brukt T. Vival tidligere. Hans faste medikasjon er som følgende: T. RENITEC 20 mg - 1 stk. om morgenen T. DIURAL 40 mg - 1 stk. om morgenen T. ALBYL-E 75 mg - 1 stk. om morgenen T. IMDUR 30 mg - 1 stk. om morgenen T. PRAVACHOL 40 mg- 1 stk. om morgenen T. PLAVIX 75 mg - 1 stk. om morgenen T. DAONIL 3,5 mg - 1 stk. om morgenen + 1 stk. kveld T. SOTACOR 80 mg - 1 stk. om morgenen + 1 stk. middag + 1 stk. om kvelden Han tar sine medisiner kl. 08.00 - kl. 15.00 og kl. 22.00 Synes du at han virker adekvat behandlet med sin nåværende medikasjon ?? Tror du at han skulle hatt noen av endring av når på døgnet dette skulle vært gitt?? Er T. IMDUR 30 mg tilstrekkelig ?? Vi har et godt samarbeide med hans almenpraktiker, men hun er usikker og det hadde vært fint med en bedring av livskvaliteten dersom dette kunne vært oppnådd ved en optimal medikasjon. Han har tatt angiografi og er vurdert uegnet fra sykehuset for blokking nå. Med vennlig hilsen Trudvang 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109384-anginasmerter-om-morgenen/#findComment-654155 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.