Gå til innhold

Lamictal - Opptrapping og blodprøver


Kamp1365380498

Anbefalte innlegg

Kamp1365380498

Hei igjen!

Har skrevet noen innlegg her tidligere. Jeg har bipolar II, og har vært bra så lenge nå at frykten for å bli syk igjen har "dratt" meg til legen for å få forebyggende medisin.

Jeg har ved en tidligere innleggelse prøvd lamictal, og den tålte jeg godt, uten større plagsomme bivirkninger. Nå var jeg temmelig syk i denne perioden, og kuttet ut medisinen før jeg kunne slå fast om den hadde en positiv virkning eller ikke. (Har jo etterhvert skjønt at man må være rimelig frisk for å se at man faktisk trenger den medisinen man blir foreskrevet..tullete nok!) Jeg har fått med meg her på forumet at du i mange tilfeller anbefaler lamictal ved bipolar II. Dette, og på grunn av at jeg har erfaring med medisinen i forhold til bivirkninger, gjør at jeg ønsker å prøve på nytt med lamictal som forebyggende.

Nå er mitt problem at jeg bor i en såpass liten kommune at jeg bare har en fastlege å "velge", og utskiftningen av leger er stor. Legen som er her nå har hatt en "episode" med meg, og hun er tydelig usikker / utilpass i forhold til meg. Så da jeg nå henvendte meg til henne for å få medisin ble det mye "rot". Hun hadde aldri hørt om lamictal, og når hun slo opp i felleskatalogen bemerket hun at dette er en epilepsimedisin, og det hun kunne skrive ut til meg var litium. Jeg fortalte henne da at jeg hadde brukt lamictal tidligere. I det hele tatt, det ble mye "rot" av hele legetimen, men jeg fikk tilslutt utskrevet lamictal. Men det var det. Jeg fikk ingen opptrappingsplan, eller beskjed om blodprøvetaking. Nå var jeg som sakt rimelig syk sist jeg brukte lamictal, og jeg husker ikke hvilken dose jeg "stoppet" på, eller hvordan jeg trappet opp medisinen, men jeg vet at jeg hadde en relativt sakte opptrapping, og med jevnlig blodprøvetaking.

Hva skal jeg gjøre nå? Begynne å ta medisinen og prøve meg fram? Hva er vanlig startdose, og hva er vanligvis en terapautisk dose?

Jeg er ellers frisk og normalvektig.

Er takknemlig for svar, for jeg vil helst være "innkjørt" på medisinen før ferien setter inn, med det den fører med seg av "uvanlige" aktiviteter og ikke minst endring av rutiner.

(Jeg har aldri vært kjent for å klare å fatte meg i korthet... :)

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

25 mg x 1 i to uker

50 mg x 1 i to uker

100 mg x 1 i minst 10 dager før en tar blodprøve 12 timer etter kveldsdosen.

Serumkonsentrajon bør være > 10. (men

Standard døgndose er ca 200 mg.

Når en er i stabil fase, måler en serumkonsentrasjon 3 ggr i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...