Gå til innhold

Jeg trenger hjelp!!


frailty

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

Jeg er en 31 år gammel dame, som sliter med dårlig selvtillit og depresjon i perioder. Slik som nå i disse dager. Jeg føler at alle hater meg/ikke liker meg. Bare folk ser på meg, kan jeg begynne å grine, jeg tenker at de ser på meg fordi de synes jeg er stygg. Jeg tar alt folk sier personlig, og det er veldig slitsom. Jeg har hatt det s¨ånn siden jeg var liten. Men aldri snakket om det med noen. Jo, jeg sa det til mannen min, men han forstår meg ikke. Han sier bare at det sikkert mensen som gjør at jeg er deprimert. Kan det være det?? Han er verdens snilleste mann, men han forstår meg ikke. Jeg har fortalt han flere ganger at jeg ville gå til en psykolog, men han sier at det er ikke nødvendig fordi jeg blir jo bra igjen etter stund. Og det er jo sant, men når det begynner igjen så er det veldig slitsom, spesielt nå når jeg har 2 små unger. Hva tror dere, er det bare normalt det jeg føler? Er det normalt å hate segselv inni. Jeg liker ikke hvordan jeg er. Jeg klarer ikke en gang å forklare meg skikkelig, akkurat som nå. Det blir sikkert så mye rot i dette innlegget. Men jeg håper dere forstår allikevel, og håper dere kan hjelpe meg med gode råd. Kan legen her svare meg? Er jeg normal? HÅper å høre noen ord fra deg også. Også lurer jeg også hvordan å ta kontakt med en psykolog. Må jeg snakke med vanlig legen min først?

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som du har en form for depresjon. For å få time hos psykolog eller psykiater må du innom fastlegen for å få henvisining.

Det du sliter med er nok ikke "mens-problemer" eller pms. Mange kjenner seg antagelig igjen i det du beskriver.

1/4 vil få en behandlingstrengende depresjon i løpet av livet, så direkte unormalt kan man ikke si det er. Men når det går ut over den daglige fungering så er det heller ikke friskt.

Håper du søker hjelp!

lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Dersom din mann har rett og at det henger sammen med mensen, burde det være lett å finne ut av.

Bruk kalender/7.sans. Skriv opp når du har mens og når du har dine dårlige perioder. En sammenheng burde være lett å få øye på.

Jeg er overrasket over hvor mange kvinner som har en slik sammenheng uten at de har greid å se mønsteret.

Behandlingen er medisiner av typen SSRI.

2. For å komme til psykolog, må du gå om fastlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slett ikke uvanlig å få en depresjon i løpet av livet, og det er svært slitsomt å komme ut av på egen hånd. Så jeg ville anbefale at du snakket med legen din om det, og at du evt. får henvisning til psykolog/psykiater.

Og det er ikke mannen din som bestemmer om du skal ha behandling, det er det du selv som gjør, i samarbeid med lege. Det er også viktig i forhold til dine barn, at de har en sunn og oppegående mor, og det vil lettest skje med profesjonell hjelp.

Og så nevner du også noe i innlegget ditt om at du tror andre mennesker oppfatter deg som stygg, eller i hvertfall at du oppfatter deg selv som stygg. Selv fikk jeg råd av en psykolog en gang, om at andre mennesker, som du møter ute på gaten, høyst sannsynlig ikke legger merke til deg i det hele tatt, fordi de har egne ting å tenke på.

Og hvis de mot formodning legger merke til deg, så går det 2 sekunder, så har de allerede glemt deg. Fordi det er slik menneskehjernen fungerer, at den siler inntrykk, og bare beholder de "viktige". Og hvem er det forresten som har sagt at du er stygg? Skjønnhet er i øynene som ser, ikke i den subjektive oppfattelse. Etter min mening, og uten i det hele tatt å ha sett deg.

Det nytter ihvertfall ikke å "vente" på å bli bra, man må selv arbeide for å bli bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest følermeddeg

JA, mensen kan gjøre deg deprimert, men hvis du har vært sånn siden du var liten så stiller vel saken seg i et annet lys.

Har du det sånn 1 ukes tid i mnd så kan det jo skyldes pms og at det du hadde som liten bare var en "normal følelse" de fleste av oss har til tider.

Synes du skal gå til legen din og ta en prat i første omgang og hvis ikke dette plager deg hver eneste dag så ikke hopp på denne SSRI-karusellen uten å tenke deg om.

Den er sjelden en problemløser alene.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Er det ikke ganske vanlig at depresjoner "topper" seg på den tiden det er vanlig å bli premenstruell? I alle fall gjelder det meg og noen andre jeg har snakket med.

Enig i at du nok har en depresjon, og siden mannen din ikke skjønner hva du mener, er det ikke han du skal høre på. Få deg psykolog, og ta det derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...