Gå til innhold

Til dere her inne: Har dere målt EEG eller ERP?


soleil

Anbefalte innlegg

Jeg leste akkurat en artikkel i Psykisk helse nr 3 2003 som heter:

"Leger bør måle EEG ved alvorlige psykiske lidelser".

Kort sagt går dette på å avdekke uregelmessig elektrisk aktivitet i hjernen. Dette kan føre til epilepsi, depresjon, angst, bipolar lidelse og schizofreni. Epilepsi medisiner normaliserer EEG og er effektiv behandling.

Man anslår i artikkelen at rundt 10 % av psykiatriske pasienter har slike forstyrrelser. Disse blir helt friske ved behandling med medikamenter mot epilepsi.

---------------------------

EEG bør måles ved:

Bipolar lidelse

Schizofreni

Andre psykoser. En akutt psykose kan være et uttrykk for nevrobiologisk dysfunksjon i hjerneceller.

Kroniske depresjonsplager der man ikke reagerer som forventet på vanlig behandling

Plutselige og sterke aggresjonsutbrudd som man ikke klarer å kontrollere

Anfall med panikkangst som ikke blir vesentlig bedre med vanlig behandling. Slike anfall er ikke hyppige, men de forekommer. Lidelsen skyldes dysfunksjon i temporallappen; i tinningområdet.

Barn og unge med ADHD- lignende oppmerksomhetssvikt

Anfallsvise, uklare magesmerter: En feil eller dysfunksjon i hjerneceller kan føre til at hjernen tolker at noe er galt med magen. Feilen sitter i hjernecellene og ikke i magen.

--------------

Artikkelen er skrevet av Hanna Hånes. Artikkelen kommer antagelig på nett snart.

http://www.psykiskhelse.no/

Fagpersoner som er sitert i artikkelen:

Ulrik Malt, professor ved Psykosomatisk avdeling, Rikshospitalet

Erik Taubøll, overlege Rikshospitalet

Hans Løvdahl, psykiater og doktorgradsstipendiat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har lest og er int. Skal ta det opp med fastlegen. Spennende....

Ja, ikke sant :)

Dette gjelder en av ti så det er faktisk ganske aktuelt.

Tror det er rutine ved innleggelse at man tar slike tester, men antagelig ikke ved poliklinisk behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trrrish

Jeg har ikke tatt EEG, men jeg skal ta EEG samt CT ganske snart, pga bipolar lidelse (de skal visst forske på bipolare lidelser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tatt EEG, men jeg skal ta EEG samt CT ganske snart, pga bipolar lidelse (de skal visst forske på bipolare lidelser)

Ja, det er visst noen prosjekter på gang. :)

Positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...