Gå til innhold

Hva er det som skjer med kroppen når man er hypoman?


marionette1365380537

Anbefalte innlegg

marionette1365380537

Jeg har nå fått en endelig diagnose, bipolar type 2. Ett av mine problemer (som sikkert er veldig vanlig..) er at jeg liker de hypomane fasene så godt.

Jeg blir så energisk, jeg kan vaske og rydde i mange dager i strekk...til det virkelig er helt strøkent. Forrige gang jeg hadde det slik var jeg våken i tre dager, jeg var ikke trøtt i det hele tatt da jeg endelig tok til vettet og tok sovemedisiner.

Hva er det som skjer med kroppen når man er hypoman?

Etterpå er det jo lett å falle helt sammen, og tanker om selvskading og diverse andre lite konstruktive ting dukker opp...igjen.

Jeg har hatt diverse andre diagnoser tidligere, men nå enes legene om denne. Jeg vil gjerne sette meg inn i det, så tar gjerne imot tips om gode linker.

Med vennlig hilsen

(vicca med nytt nick...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok en kjemisk forstyrrelse i hjernen når en er hypoman.

Tror at kjemiske signalstoffer (nevrotransmittere) som serotonin, dopamin og nordrenalin er forstyrret. (Uten at jeg er heelt sikker)

En får masse enegi som du sier. Det kan være ok en stund, men med flere netter uten søvn og et overaktivt tempo så kan man klappe sammen.

Hypomanien kan gå over til en alvorligere versjon - mani og/eller man kan bli psykotisk.

I andre tilfeller går hypomanien over og man blir seg selv igjen. Men man er også sårbar og kan få en depresjon rett etter en hypoman periode.

Det viktigste man kan gjøre for å forebygge er å ta stemningsstabiliserende medisiner og sørge for riktig søvn.

Viktig å bli kjent med sykdommen sin og seg selv så man ikke strekker strikken for langt.

Det er fine muligheter for å leve godt med en bipolar lidelse om man får riktig behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trrrish

vet ikke hva som skjer, men digg er det,å få unna alt husarbeid og vasking som har blitt neglisert i flere uker grunnet depresjon. praktisk liksom. ciao

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...