Gjest EspenF Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 Spm. 1 Er en 49 år gammel mann som har problemer med at avføring siver ut. Er en del plaget med løs mage. For noen måneder siden sjekket jeg tarmene grunnet blødninger. Legene fant ikke noe galt. Kan det være noe med kostholdet som forårsaker lekkasjen? Regner ikke med at det er lukkemuskelen eller andre funksjonelle ting fordi problemet varierer, noen ganger er jeg ok. Kan det ha sammenheng med andre organers bidrag til fordøyelsen? Finnes det noen behandling for dette? Spm 2. Jeg tar blodtrykks midler. Selo Zok og noen ganger vanndrivende i kombinasjon. Jeg har bare ett nyre: Hvilket blodtrykkspreparat er da best å kombinere med Selo Zok? Kan blodtrykksbehandlingen ha effekt på "lekkasjen" som beskrevet over? spm3. Jeg driver en del styrketrening. (2 ganger i uka) er dette et problem for blodtrykket? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109890-avf%C3%B8ring-siver-ut/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 Sålenge nyrefunksjonen ikke er nedsatt, kan de fleste medisiner brukes mot høyt blodtrykk. kOmbinasjon med en såkalt angiotensin2-reseptorantagonist fungerer bra hos mange, andre har bedre effekt av tillegg av calcium-blokker. Ofte må man prøve seg frem. Nyreverdiene dine må sjekkes jevnlig. Noen som har lekkasjeproblem fra tarmen kan ha effekt av et klyster med litt cortison. Dette hindrer irritasjon i slimhinnene. Mange har effekt av daglig bruk av fiber, f.eks Vi-siblin iblandet Biola-melk. Kan ikke skjønne at medisinene du bruker kan gi effekt på tarmen. Trening er oftest fint for blodtrykket, men du bør unngå store balsstninger med statisk arbeid, f.eks svært tunge vekter. Slike vekter kan tenkes å forværre et tarmproblem. Generelt er kondisjonstrening bedre mtp å senke blodtrykket. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109890-avf%C3%B8ring-siver-ut/#findComment-649520 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EspenF Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 Sålenge nyrefunksjonen ikke er nedsatt, kan de fleste medisiner brukes mot høyt blodtrykk. kOmbinasjon med en såkalt angiotensin2-reseptorantagonist fungerer bra hos mange, andre har bedre effekt av tillegg av calcium-blokker. Ofte må man prøve seg frem. Nyreverdiene dine må sjekkes jevnlig. Noen som har lekkasjeproblem fra tarmen kan ha effekt av et klyster med litt cortison. Dette hindrer irritasjon i slimhinnene. Mange har effekt av daglig bruk av fiber, f.eks Vi-siblin iblandet Biola-melk. Kan ikke skjønne at medisinene du bruker kan gi effekt på tarmen. Trening er oftest fint for blodtrykket, men du bør unngå store balsstninger med statisk arbeid, f.eks svært tunge vekter. Slike vekter kan tenkes å forværre et tarmproblem. Generelt er kondisjonstrening bedre mtp å senke blodtrykket. Takk for svar. Har noen tilleggsspm.: 1)Nyre Hvilken nyre-test skal jeg ta jevnlig? 2)Trening Er det greitt med relativt lette vekter og mange repetisjoner? 3)Tarm. Fiberrik kost genererer lett diare hos meg. Men kan rugbrød være ok? Har prøvd en tillempet Fedon-kur i det siste og har sett en svak tendens til bedret tarmfunksjon Kan helmelk bidra til å provosere tarmen? 4)blodtrykk Gitt at nyret er ok: Hvilket preparat vil normalt være best i kombinasjon med Selo Zok? Tenker da også på færrest mulig bivirkninger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109890-avf%C3%B8ring-siver-ut/#findComment-649560 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoriaMoria Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 Takk for svar. Har noen tilleggsspm.: 1)Nyre Hvilken nyre-test skal jeg ta jevnlig? 2)Trening Er det greitt med relativt lette vekter og mange repetisjoner? 3)Tarm. Fiberrik kost genererer lett diare hos meg. Men kan rugbrød være ok? Har prøvd en tillempet Fedon-kur i det siste og har sett en svak tendens til bedret tarmfunksjon Kan helmelk bidra til å provosere tarmen? 4)blodtrykk Gitt at nyret er ok: Hvilket preparat vil normalt være best i kombinasjon med Selo Zok? Tenker da også på færrest mulig bivirkninger. Legen sjekker ikke "svar til deg" - så jeg tror ikke du skal regne med å få svar på tilleggsspørsmålene dine. Når det gjelder nyre-prøve, er det først og fremst en blodprøve som måler nyrefunnksjonen som er viktig. Den heter "Kreatinin" mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109890-avf%C3%B8ring-siver-ut/#findComment-650196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.