Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er mann, 55 år,sluttet i mitt vanlige arbeide, driver et lite enmannsfirma (som jeg ikke er avhengig av økonomisk) og lever et relativt rolig liv uten for mye stress.

Jeg har vært plaget med "anfall" av atrieflimmer i mange år, men ikke veldig ofte,5-6 ganger i året, og normalt har det gått over av seg selv etter noen timer - opp til et døgn. Denne gangen har det vart en uke, og ser ikke ut til å gi seg - fastlegen og sykehuslegen som undersøkte meg er redd det kan ha blitt en varig tilstand denne gangen. Jeg har fått Albyl-E og Sotacor.

Plagene er "til å leve med - i alle fall for en stund, men jeg blir veldig fort sliten.

Det kan jo fortsatt gå over av seg selv, men hvis det fortsetter er jeg forespeilet ca en måneds "balansering" av Marevan og deretter elektrosjokk - noe som jeg har VELDIG lite lyst til - bare tanken på elektrosjokk gjør meg helt skjelven. Det er jo ingen garanti for at denne behandlingen hjelper, og hjerterytmen kan gli over i flimmer igjen når som helst. Jeg har lite lyst til å leve med denne "begrensningen" resten av livet.

Er det mulig å installere pacemaker for denne lidelsen, eller er det kun ved total blokkering av impulser til hjertet at dette nyttes?

Jeg vil mye heller leve relativt normalt med en pacemaker enn muligheten for gjentatte elektrosjokk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109962-forkammerflimmer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

Hei, jeg så ditt innlegg og fikk lyst til å svare. Når det gjelder elektrokonvertering er dette ufarlig. Jeg har selv permanent forkammerflimmer og ventil og har prøvd dette flere ganger. Sansynligheten for at du vil beholde normal rytme etter dette kan være liten, men vært å prøve. Neste løsning er etter det jeg har erfart frekvensreduksjon med medikamenter eller forsøk på ablasjon og pacemaker. Tror Dr.Søyland kan gi deg et godt svar på dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109962-forkammerflimmer/#findComment-651128
Del på andre sider

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Zodiak.

Det er ikke noen grunn til at du skal vente en hel måned før du får dette konvertert.Jo lengre du har flimmer, jo større blir risikoen for at du får tilbakefall/ikke kan konverteres. Vi har som regel at vi kan konvertere nyoppstått forkammerflimmer innen 48-72 timer uten antikoagulasjon (Marevan) hos personer uten andre tegn til hjertesykdom, og det bør du huske i fremtiden. Ta dette opp med din lege omgående, bli satt på Marevan, og få konvertert din flimmer snarest mulig. Det må nå gå minst enda en måned etter at du begynner med Marevan, før prosedyren kan foretas.

Det vil hos deg kunne være realistisk å forsøke en form for forebyggende medisinering for å ungå tilbakefall, og dette må du snakke med behandlende sykehusleger om i god tid. Det finnes også enkelte spesielle pacemakere som kan ha effekt for å forebygge, men det forutsetter spesielle forundersøkelser.

Få satt fortgang i dette omgående.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109962-forkammerflimmer/#findComment-651802
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...