Gå til innhold

sopp, sopp, sopp ...


sivanita

Anbefalte innlegg

Etter mensen har jeg nok engang fått sopp ! Jeg er så lei dette sopp greiene jeg blir snart gal ! Det ødelegger sexlivet mitt ! Jeg er heldig som har en tolmodig samboer men allikevel. Jeg har hørt at eddik blandet med litt vann hjelper. Dette skal jeg prøve. Men er det farlig på noen måte ? Hvis blandingen blir for sterk eller svak, hva skjer da ? Hvor mye eddik skal jeg ta ? Vann? Legen min sier jeg har lite sopp, men det er nok til at det er plagsomt. Ingen utflod som er rar, det bare klør litt, men svir mye, særlig under samleie. Jeg må bli kvitt dette. Hjelp. Canesten tar det, men det kommer tilbake. Partneren min er alltid på behandling med meg. Hva skal jeg nå gjøre, jeg blir gal ! Jeg svir i baken og, har dette med soppen å gjøre ? Hjelp meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann! Jeg har også hatt store sopplager ganske ofte - nå sist etter å ha vært i Syden (fuktig og varmt!). Canesten har aldri tatt skikkelig knekken på dette - det gjorde derimot en annen type soppmedisin. Husker ikke hva den het, men det var en type "stikkpille" som virket i 3 dager (spør på apoteket). Ellers vil jeg på det varmeste anbefale følgende: Eddikvask - Bland 1-2 ss eddik og vann i en kaffekopp, bruk dette som "vaskevann" 2-3 ganger om dagen. Du merker fort om blandingen er altfor sterk!:o) I tillegg til dette fant jeg ut at krystallfiolett (som jeg har brukt endel på babyen min) vel måtte virke på en voksen dame også..? Som tenkt, så gjort! Brukte dette (i tillegg til eddiken) i 3-4 dager, morgen og kveld, og soppen forsvant. Bare sørg for å bruke noen gamle truser som kan kassereres...:o) Til slutt vil jeg fraråde disse moderne bindene og truseinnleggene - soppmaskiner!!!! Bruk heller gode, gamle Saba Selfsit - da slipper luften til og man unngår sannsynligvis en ny soppkur. God bedring!:o)

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd med youghurt naturell? Eller Vivag kapseler etter hver menstruasjon?

Viktig å bruke minst mulig tettsittende bukser, gå uten truse hjemme når du kan (eller borte hvis du er av de som synes det er spennende...)

Ikke bruk tamponger.

Stikkpillene Viljemor nevnte tror jeg er Pevaryl depot

Ellers er det ikke usannsynlig at svie/kløe i baken har sammenheng. Det er jo gjerne fra tarmene vi får gjensmitte av sopp.

Dersom ingenting hjelper kan du jo høre med legen om du kan få noe som skal svelges, eks. mycostatin mikstur, for å ta knekken påsoppen i tarmsystemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd. Skal prøve det jeg kan. Jeg dør hvis dette ikke gir seg. Men Viljemor, hva er egentlig krystallfiolett ? Og eddiken, skal ikke den sprøytes inn i skjeden ? Takk uansett.

Tilslutt: Janne er det deg !!!???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Sopp som kommer igjen og igjen

Det antas at 75% av alle kvinner får skjedekatarr forårsaket av sopp minst en gang i livet og 2-3 % av disse vil få tilbakevendende infeksjoner. Forskjellige faktorer kan disponere for dette: Graviditet, antibiotika, diabetes, karbohydrat-rik kost, tettsittende syntetiske klær, allergi overfor såpe eller parfyme og muligens hormoner (f.eks, i p-piller). Det er lett å behandle en enkel episode med sopp, men meget vanskelig å forebygge ny infeksjon. Det anbefales å forsøke langtidsbehandling (6 måneder) med enten Canesten stikkpille (500 mg) eller Diflucan tablett (50-100 mg) hver uke. Det vil halvere risiko for tilbakefall, men hindrer ikke hos alle.

Det er ikke vist at skylling med eddik, bruk av yoghurt eller lignende har effekt, men det er jo lov å prøve, om alt annet svikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd. Skal prøve det jeg kan. Jeg dør hvis dette ikke gir seg. Men Viljemor, hva er egentlig krystallfiolett ? Og eddiken, skal ikke den sprøytes inn i skjeden ? Takk uansett.

Tilslutt: Janne er det deg !!!???

Heisann! Krystallfiolett er et flytende fargestoff som selges reseptfritt på apoteket. Det blir mye brukt på bleiebarn - derfor kom jeg på å prøve den..:o) Eddikvannet bruker du til vask av underlivet - du kan forsøke å sprøyte det inn i skjeden for så å bli liggende i ro ei stund. Pevaryl stikkpille er vel kanskje lurere å bruke nå dersom soppangrepet er kraftig. I alle fall: Min sopp ble borte kun ved hjelp av eddik og krystallfiolett - det tok vel 3-4 dager...! God bedring!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...