Gå til innhold

Psykoser


SværtUndrende

Anbefalte innlegg

SværtUndrende

Hei, jeg undrer litt på hvordan en person som er manisk depressiv oppfatter sine psykoser i ettertid. Hva vet ham om de selv? Vet ham at han har gjort det og det, men ikke hvorfor. Eller vet han ingen ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan fortelle litt av det jeg opplevde med min kone da hun fikk fødselspsykose for 3 måneder siden.

Nå har hun kommet seg hjem, og jeg har spurt om hun husker noe fra den tiden hun var innlagt(ca. 3 uker) på sykehuset.

Hun husker egentlig ikke så mye, og mye av det hun "så" og "hørte" og ikke minst den måten hun snakket på og oppførte seg på, så husker hun ingenting av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel egentlig bare snakke for meg selv, det er ulikt hvordan det oppfattes å være syk fra person til person.

Har bipolar lidelse og har hatt en episode hvor jeg var manisk og psykotisk.

Enkelte ting som skjedde i denne perioden har aldri blitt lagret som informasjon i hjernen virker det som.

Når andre forteller om at jeg gjorde visse ting så kan jeg ikke huske å ha gjort det.

Mens andre ting husker jeg helt klart fra da jeg var så syk. Husker mange av de vrangforestillingene jeg hadde og ulike merkelige oppfatninger om virkeligheten.

Ettersom jeg ble friskere gikk jeg mer og mer bort fra disse forståelsene og fikk et "normalt" syn på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oppogned

Jeg kan vel egentlig bare snakke for meg selv, det er ulikt hvordan det oppfattes å være syk fra person til person.

Har bipolar lidelse og har hatt en episode hvor jeg var manisk og psykotisk.

Enkelte ting som skjedde i denne perioden har aldri blitt lagret som informasjon i hjernen virker det som.

Når andre forteller om at jeg gjorde visse ting så kan jeg ikke huske å ha gjort det.

Mens andre ting husker jeg helt klart fra da jeg var så syk. Husker mange av de vrangforestillingene jeg hadde og ulike merkelige oppfatninger om virkeligheten.

Ettersom jeg ble friskere gikk jeg mer og mer bort fra disse forståelsene og fikk et "normalt" syn på ting.

Tror du at du kommer til å huske det senere, eller er det som du sier, ikke lagret? Husker du "følelsen" av det som skjedde, hvis du forstår hva jeg mener? Klønet skrevet. Sambo forteller om dette, men det er så vanskelig å forstå at det går an. Har selv hatt dårlig hukommelse m.m. men flere mnd er ikke helt borte for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du at du kommer til å huske det senere, eller er det som du sier, ikke lagret? Husker du "følelsen" av det som skjedde, hvis du forstår hva jeg mener? Klønet skrevet. Sambo forteller om dette, men det er så vanskelig å forstå at det går an. Har selv hatt dårlig hukommelse m.m. men flere mnd er ikke helt borte for det.

"Tror du at du kommer til å huske det senere, eller er det som du sier, ikke lagret?"

Jeg har ikke opplevd at flere dager, uker eller måneder er borte fra hukommelsen eller "ikke lagret". Det er bare enkelte episoder mens jeg var svært syk som jeg ikke husker. Andre episoder husker jeg helt fint.

"Husker du "følelsen" av det som skjedde, hvis du forstår hva jeg mener? Klønet skrevet. Sambo forteller om dette, men det er så vanskelig å forstå at det går an."

Det er litt vanskelig å si om jeg hsuker følelsen rundt en episode jeg ikke husker. Snakker man mye på det og slikt kan det fort bli at en skaper "falske minner".

Kanskje er det slik at hjernen kobler ut når man er så syk. Antagelig for å beskytte seg selv?

For en psykotisk person er det viktig med få inntrykk. Mye stimuli, mye mas, mange personer blir veldig kaotisk for en person som ikke klarer å skille mellom virkelig og uvirkelig og seg selv og andre.

I en stresset situasjon kan den syke gjøre ting den ellers ikke ville gjort - for å beskytte seg.

Jeg slo både min søster, min mor og kjæresten da de kom for nær meg. Jeg følte det vel som en trussel.

Jeg husker kun at jeg slo søstera mi og det plaget meg veldig lenge etterpå.

At de andre episodene ikke ble lagret beskyttet meg nok, selv om jeg fikk vite det senere.

Hadde jeg vært fullstendig klar over hvordan jeg var da jeg var så syk så ville jeg nok blitt mer deprimert enn jeg ble etter den maniske/psykotiske episoden.

Kanskje bør jeg være glad for at hjernen koblet ut og sparte meg for meg selv.

Men det er skremmende at man kan få slike svarte hull i hukommelsen. Det er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oppogned

"Tror du at du kommer til å huske det senere, eller er det som du sier, ikke lagret?"

Jeg har ikke opplevd at flere dager, uker eller måneder er borte fra hukommelsen eller "ikke lagret". Det er bare enkelte episoder mens jeg var svært syk som jeg ikke husker. Andre episoder husker jeg helt fint.

"Husker du "følelsen" av det som skjedde, hvis du forstår hva jeg mener? Klønet skrevet. Sambo forteller om dette, men det er så vanskelig å forstå at det går an."

Det er litt vanskelig å si om jeg hsuker følelsen rundt en episode jeg ikke husker. Snakker man mye på det og slikt kan det fort bli at en skaper "falske minner".

Kanskje er det slik at hjernen kobler ut når man er så syk. Antagelig for å beskytte seg selv?

For en psykotisk person er det viktig med få inntrykk. Mye stimuli, mye mas, mange personer blir veldig kaotisk for en person som ikke klarer å skille mellom virkelig og uvirkelig og seg selv og andre.

I en stresset situasjon kan den syke gjøre ting den ellers ikke ville gjort - for å beskytte seg.

Jeg slo både min søster, min mor og kjæresten da de kom for nær meg. Jeg følte det vel som en trussel.

Jeg husker kun at jeg slo søstera mi og det plaget meg veldig lenge etterpå.

At de andre episodene ikke ble lagret beskyttet meg nok, selv om jeg fikk vite det senere.

Hadde jeg vært fullstendig klar over hvordan jeg var da jeg var så syk så ville jeg nok blitt mer deprimert enn jeg ble etter den maniske/psykotiske episoden.

Kanskje bør jeg være glad for at hjernen koblet ut og sparte meg for meg selv.

Men det er skremmende at man kan få slike svarte hull i hukommelsen. Det er det.

Takk for svar! Kjæresten min har sagt slemme ting, og nå er det litt lettere å godta at han faktisk ikke husker noe. En ting er at man ikke vet hvorfor man gjorde noe, men at man ikke husker at noe skjedde...? Det er så lett for meg å tro at han bare sier det for å slippe unna, hvis du skjønner hva jeg mener?

Når jeg har mistet hukommelsen, har det vært på grunn av langvarig stress og påfølgende depresjon, og da har det bare vært konsentrasjonen og korttidshukommelsen som har blitt borte.

Tusen takk i alle fall, jeg får fortsette å være tålmodig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! Kjæresten min har sagt slemme ting, og nå er det litt lettere å godta at han faktisk ikke husker noe. En ting er at man ikke vet hvorfor man gjorde noe, men at man ikke husker at noe skjedde...? Det er så lett for meg å tro at han bare sier det for å slippe unna, hvis du skjønner hva jeg mener?

Når jeg har mistet hukommelsen, har det vært på grunn av langvarig stress og påfølgende depresjon, og da har det bare vært konsentrasjonen og korttidshukommelsen som har blitt borte.

Tusen takk i alle fall, jeg får fortsette å være tålmodig :-)

Det kan nok være slik at han ikke husker at han har sagt stygge ting. Når man er psykotisk så er man ikke "seg selv".

Jeg mener ikke at man skal godta hva som helst slags handlinger og utsagn fra en syk person, men dessverre har man ofte ikke styring når man er psykotisk.

Det beste er kanskje å være innlagt med trygge rammer rundt seg om en blir så syk.

Det er jo de som sier at de "ikke husker" ting de har gjort i fylla, men noe slikt har jeg aldri opplevd. Jeg er litt skeptisk til det fenomenet. Kanskje er det litt misbrukt det å si at man ikke husker - fordi det fritar en for ansvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...