Gå til innhold

fjerning av mandler

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 25 år som "lider" av meget store mandler. Dette er noe jeg har hatt hele livet, men jeg har nå bestemt meg for å få dem fjernet. Grunnen til dette er at min samboer plages av at jeg puster tungt/snorker om natten. Jeg har hørt redselsfulle historier om hvordan en slik operasjon utføres, og vil gjerne ha litt fakta om dette. Er det mulig å få det gjort med full narkose? Hvor mye vil det blø? Vet du noe om hva en slik operasjon koster (regner med å måtte gjøre det hos privat klinikk)?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11016-fjerning-av-mandler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fodidodi

Hei!

Jeg har fjernet mandlene, og fått et liv etter det!!!

Jeg gjorde det privat på Colosseumklinikken i Oslo, betalte nesten 10000,- for noen år siden. Jeg fikk full narkose, og våknet 5 timer etter operasjonen. Jeg hadde ekstremt store mandler, slik at sårflaten var veldig stor. Mye større enn normalt og jeg fikk derfor noen sting. Stingene gjorde at det grodde fortere, stingene merket jeg ingen ting til, de løsnet av seg selv og var ikke plagsomme. En del blod blir det jo, og det går ned i magen, så det er ikke til ubehag. Operasjonen skjedde med en kniv med "støvsuger" på. De ble skåret bort og forsvant. Når jeg våknet fra narkose, viste det seg at jeg ble veldig kvalm av narkosen, så jeg måtte kaste opp og da kom alt blodet... det var vondt i sårene, men verdt det! Jeg fikk kvalmestillende sprøyte, og da ble alt bedre. Så hvis du er redd for det, er det jo bare å spørre om de kan gi deg det med en gang du våkner.

Jeg kunne ikke snakke de første dagene, heller ikke spise. Jeg drakk XL1 og smeltet vaniljeis. Etter 4 dager kunne jeg spise loff med "mykt" pålegg, samt lettere varmmat. Fikk litt feber og var vanlig influensasyk de første 3-4 dagene, men gikk på Voltaren, slik at jeg fikk sovet det meste av tiden. Det var vondt, verre enn den verste halsbetennelsen. Men det varer bare 3-4 dager, du får sterke medisiner og jeg er utrolig glad for avgjørelsen. Før var jeg syk med 40 i feber og halsbetennelse 3-4 ganger i året. Etter mandeloperasjonen har jeg ikke hatt en eneste plage! Så jeg hadde gjort det igjen, selv med 10 ganger lenger sykeleie. det er verdt smerten i massevis!

Vet om noen som fjerner med laser. Da har man lite smerter etterpå, og det foregår med lokalbedøvelse rundt mandel/drøvel. Det er like kostbart, og mandlene kasn vokse ut igjen, slik at du må inn både tre og fire ganger før de fjernes helt. Tror nok ikke dette er så effektivt.

LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11016-fjerning-av-mandler/#findComment-56470
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Du må få en henvisning til øre-nese-hals lege,som så undersøker deg og vurderer hvilket inngrep som vil være best egnet.Dette kan gjøres ved et offentlig sykehus,så jeg vil anbefale at du først går denne veien,og etter at antatt ventetid er gitt kan du vurdere om du vil bruke egne penger på å få gjort det på et tidligere tidspunkt.

Operasjonen er rutinemessig utført,og gjøres også på mindre barn,så dette går gjerne helt greit.Jeg tørr ikke gi deg noen nærmere operasjonsbeskrivelse siden jeg ikke har sett halsen din,men dette vil ØNH legen kunne gi deg etter den primære undersøkelsen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11016-fjerning-av-mandler/#findComment-56498
Del på andre sider

Hei!

Jeg fjernet mandlene for to år siden, var 24 år. Full narkose, kjennte ingenting, men etterpå var det et helvete!!! Veldig vondt i noen dager (det er som regel vondere for voksne enn for barn, derfor er de som regel tilbakeholdne med å gjøre det på voksne)... Jeg hadde betente mandler minst en gang i måneden i mange år, så det var absolutt verdt det!!!

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11016-fjerning-av-mandler/#findComment-56577
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...