Gå til innhold

ønsker å ta tak i det positive. noen gode råd?


Trinety

Anbefalte innlegg

jeg har i noen uker nå hatt en skikkelig nedtur.Jeg har vært trist og lei meg vært urolig og ikke minst utilpass. Føler at jeg må gjøre noe med situasjonen jeg er i.

Etter å ha lest en del om psykologi og psykiatri tror jeg nok at jeg kjenner meg selv igjen i sosial angst/fobi.Legen mente jeg har fått en reaktiv depresjon.(altså utløst av ytre faktorer som han sa)Pga. mange omstendigheter,motgang og store forandringer i livet mitt i det siste.

Men som jeg skrev så kjenner jeg meg litt igjen i sosial angst også.Jeg mangler troen på meg selv, selvtillit.

Vanlighvis klarer jeg å overbevise meg selv at det er bare noe jeg tenker og føler selv. (At andre legger spesielt merke til meg og sikker mener noe styggt)

Men iallefall når jeg har kjent denne uroligheten, ubehaget og nedstemtheten blir jeg litt rådvill.Ønsker så gjerne å ha et normalt godt liv.Jeg har vært hos homeopat, akupunktur, prøvd johannesurt,blomster medisin.Har også vært hos psykolog 1 gang og skal til uka igjen. Det er godt å prate men samtidig blir jeg enda mer trist. Ønsker å jobbe meg fremover ikke bare dvele om alt det vonde.Ta tak i det posive og bygge opp seltilliten og styrken og

trygghet og stolthet.(bli glad i meg selv) Hvorfor er jeg ikke det?

Jeg har fått utskrevet Zoloft av legen men har ikke begynt å ta det enda. Har avventet det litt for å se an situasjonen.Hvis jeg begynner på det skal man være forsiktig med alkohol fks.Jeg har endel venner og det er jo naturlig at man fester litt iblandt.Er redd for at dette vil hindre meg og hemme meg på flere måter. det er jo ikke alle man har lyst å si det til at man bruker antideprisiva.

Samtidig ønsker jeg å ta tak på livet og realisere meg selv med videre utdannelse osv.

Depresjonen og utryggheten stopper meg i dette.

Er det noen som har erfaring med zoloft på sosial angst.Om det vil kunne hjelpe på dette også ikke bare depresjonen.Tenker også på om jeg evt.må bli gående på antideprisiva... Det er litt bekymringsvekkende for meg.

Har snakket med noen nære venner av meg om dette og de mener jeg ikke burde begynne på dette eller gjøre meg avhengig på noen som helst måte. De presiserer at det er normalt og oppleve nedturer i livet og at dette gjør deg sterkere og erfaring når du kommer videre..

Hvem driver med kognitiv behandling og hva går dette ut på? Velig takknemlig for svar.

Håper også på svar fra psykolog eller psykiater.

På forhånd takk.

Trinety

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kizza1365380506

Jeg vet ikke så mye om sosial angst annet enn at jeg har vært litt borti det selv. Ikke så mye at det kunne diagnostiseres men dog.

Jeg synes du skal begynne med zoloft om leggen mener du trenger det. Ikke slit deg ut unødvendig. Jeg sluttet med cipramil fordi jeg trodde jeg var så bra for ett år siden. Når høsten kom og depresjonene satte inn slet jeg meg helt ut og gikk rett i bakken i vår. Det blir så mye tyngre å ta seg inn igjen når du er så nedkjørt.

Om du søker på kognitiv, se i det røde feltet oppe, så vil du få mange svar. Her er ett http://forum.doktoronline.no/forum/bin/gotomsg.wa?msgid=1735028

Ønsker deg alt godt...

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Putekrig

Du kan drikke litt selv om du tar Zoloft. Du må bare være forsiktig. Redusere inntaket. Prøv deg fram. Tar du for mye kan du få en skikkelig black-out. Veldig ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI!

Du skriver at du har forsøkt blomstermedisin.

Selv har jeg en tråd litt lenger nede hvor jeg etterlyser erfaringer ang. Rescue Remedy.

Jeg lurer også på hvordan du opplevde Johannesurt.

Kunne du tenke deg å eventuellt komme med kommentarer angående dette?

-

Angående din egen sak så tror jeg det er viktig å nevne for psykologen at du blir tristere av å snakke om problemene (slik jeg forstod deg).

Kanskje det føles trist i det ting kommer til overflaten? Dette bør du drøfte med terapauten din!

Du virker på meg som en person som sitter inne med mye egeninnsats til videre nyttig bruk! Det er likevel viktig å ha en veileder slik at en ikke går seg "vill" og på den måten får mange tilleggsproblemer (jeg snakker av egen erfaring).

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI!

Du skriver at du har forsøkt blomstermedisin.

Selv har jeg en tråd litt lenger nede hvor jeg etterlyser erfaringer ang. Rescue Remedy.

Jeg lurer også på hvordan du opplevde Johannesurt.

Kunne du tenke deg å eventuellt komme med kommentarer angående dette?

-

Angående din egen sak så tror jeg det er viktig å nevne for psykologen at du blir tristere av å snakke om problemene (slik jeg forstod deg).

Kanskje det føles trist i det ting kommer til overflaten? Dette bør du drøfte med terapauten din!

Du virker på meg som en person som sitter inne med mye egeninnsats til videre nyttig bruk! Det er likevel viktig å ha en veileder slik at en ikke går seg "vill" og på den måten får mange tilleggsproblemer (jeg snakker av egen erfaring).

mvh

Jeg har prøvd johannesurt og synes ikke jeg merket noe særlig endring eller bedring. Jeg har også prøvd resque medicy,følte kanskje at jeg ble litt roligere,meen vet ikke om det er placebo effekt.

Innen blomstermedisinen finnes det jo mange ulike som skal ha virkninger mot forskellige plager.Men det vet du sikkert allerede hvis du har lest litt om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI!

Du skriver at du har forsøkt blomstermedisin.

Selv har jeg en tråd litt lenger nede hvor jeg etterlyser erfaringer ang. Rescue Remedy.

Jeg lurer også på hvordan du opplevde Johannesurt.

Kunne du tenke deg å eventuellt komme med kommentarer angående dette?

-

Angående din egen sak så tror jeg det er viktig å nevne for psykologen at du blir tristere av å snakke om problemene (slik jeg forstod deg).

Kanskje det føles trist i det ting kommer til overflaten? Dette bør du drøfte med terapauten din!

Du virker på meg som en person som sitter inne med mye egeninnsats til videre nyttig bruk! Det er likevel viktig å ha en veileder slik at en ikke går seg "vill" og på den måten får mange tilleggsproblemer (jeg snakker av egen erfaring).

mvh

takk for gode råd foresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bare et tips

HEI!

Du skriver at du har forsøkt blomstermedisin.

Selv har jeg en tråd litt lenger nede hvor jeg etterlyser erfaringer ang. Rescue Remedy.

Jeg lurer også på hvordan du opplevde Johannesurt.

Kunne du tenke deg å eventuellt komme med kommentarer angående dette?

-

Angående din egen sak så tror jeg det er viktig å nevne for psykologen at du blir tristere av å snakke om problemene (slik jeg forstod deg).

Kanskje det føles trist i det ting kommer til overflaten? Dette bør du drøfte med terapauten din!

Du virker på meg som en person som sitter inne med mye egeninnsats til videre nyttig bruk! Det er likevel viktig å ha en veileder slik at en ikke går seg "vill" og på den måten får mange tilleggsproblemer (jeg snakker av egen erfaring).

mvh

Det er skrevet mye tidligere på 'Alternativ behandling' om både Johannesurt og Rescue Remedy. Ta et søk hvis dere ikke har lest det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner din skepsis til å begynne med medikamenter. Det er sagt mye negativt om antidepressiva i media og også her i dette forumet. Det som i ikke like stor grad kommer fram er de som har god nytte av det og som endelig har fått et godt liv.

Jeg får inntrykk av at medikamenter er litt tabu i din vennegjeng. Men vet de egentlig hvor mye angsten og depresjonen hindrer deg i å fungere? Vet de egentlig noe om hvordan slike medikamenter kan hjelpe deg til å få et bedre liv?

Jeg syns du skal gi det en sjans.

Fungerer det ikke for deg så kan du trappe ned og slutte. Etter at du har brukt det en stund og du fungerer bra kan du også prøve deg uten hvis legen din mener det er forsvarlig.

Du trenger ikke fortelle alle at du bruker antidepressiva. Og hvis noen ser skjevt på deg for at du bruker det, hva slags venner er egentlig det? Det viktigste for dine venner må da være at du har det bra og at du fungerer optimalt?

"Hvem driver med kognitiv behandling og hva går dette ut på"

Psykologer eller psykiatere kan gi samtaleterapi. De kan benytte flere teknikker og tilnærminger alt ettersom hva de er spesialister på og hva som de tror du har nytte av.

Kognitiv terapi går ut på å endre uheldige tankemønstre.

For eksempel din måte å attribuere på kan være uhensiktsmessig.

Eksempel:" Jeg strøk på eksamen fordi jeg er så dum". "Ingen inviterer meg på fest fordi jeg er så kjedelig". - Terapeuten vil hjelpe deg til å finne andre måter å forstå slike situasjoner på. Og så må du øve på å tenke i andre baner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skrevet mye tidligere på 'Alternativ behandling' om både Johannesurt og Rescue Remedy. Ta et søk hvis dere ikke har lest det.

Takk, av og til tenker en ikke lenger enn nesen rekker!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd johannesurt og synes ikke jeg merket noe særlig endring eller bedring. Jeg har også prøvd resque medicy,følte kanskje at jeg ble litt roligere,meen vet ikke om det er placebo effekt.

Innen blomstermedisinen finnes det jo mange ulike som skal ha virkninger mot forskellige plager.Men det vet du sikkert allerede hvis du har lest litt om dette.

Hva tenker du videre nå da?

Du må selv kjenne etter om du _skyver bort_ problemene ved å ikke snakke om de (for å slippe å kjenne på tristheten).

Eller gjelder dette deg:

http://forum.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=1735028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...