Gå til innhold

Lykkepiller og førstegangsdepresjon


Gjest IT71

Anbefalte innlegg

Har forstått at man som førstegangsdeprimert må gå på pillene i minimum ett år. Både fastlegen min og psykologen min har hele tiden snakket om 6 måneder etter at man begynte å føle bedring?

Må man holde en viss dose også? Går på Cipramil. Startet på 20 mg, men fastlegen anbefalte meg å gå ned til 10 mg når jeg klaget på tretthet. Føler pillen fungerer bra, selv på en lav dose. Forsøkte å slutte for ett par uker siden, ble plaget med svimmelhet. Er det normalt?

Begynte med 10 mg pr. dag igjen når jeg merket at jeg datt tilbake til deppingen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man _må_ ikke gå på pillene så og så lenge. Jeg syns du skulle høre på legen og psykologen din.

Ifølge NHD bør man bruke lykkepillen i minimum et år ved en førstegangsdepresjon.

Se spm med svar 17.06.03 under tråden "slutte med medisiner?".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, en bør absolutt bruke den i anbefalt tid. Dette pga prognosen på lang sikt.

Depresjon er en livsvarig disposisjon. Dårlig og/eller for kortvarig behandling øker dramatisk sannsynligheten for tilbakefall og kronisitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest den du veit ;-)

Man _må_ ikke gå på pillene så og så lenge. Jeg syns du skulle høre på legen og psykologen din.

Kjære tod. Denne meldingen skulle ha vært på meldingsforum, men jeg får bare ta imot den pepperen jeg får. Kan du sende meg mail eller melding på dol? Jeg har noen spørsmål ang mmpi-testen som du vet. HASTER!

Klem, hilsen den du veit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære tod. Denne meldingen skulle ha vært på meldingsforum, men jeg får bare ta imot den pepperen jeg får. Kan du sende meg mail eller melding på dol? Jeg har noen spørsmål ang mmpi-testen som du vet. HASTER!

Klem, hilsen den du veit

du kan maile meg på [email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...