Gå til innhold

hjelp!!!


angel0495

Anbefalte innlegg

Har spørsmål ang Zoloft.Har en gutt på 12 som nettopp har blitt satt på zoloft,men han har ingen diagnose,burde han ikke ha det?Og hva slags diagnose bør han ha for å bruke disse pillene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jake1365380469

Zolof er et preprat mot angst og depresjon. Jeg har ikke tidligere hørt om så unge personer som bruker det.

Hva slags lidelser har han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest merkeligegreier

Zolof er et preprat mot angst og depresjon. Jeg har ikke tidligere hørt om så unge personer som bruker det.

Hva slags lidelser har han?

Hvis dette er barnet ditt - så må du vel allerede være involvert i en prosess rundt dette.

Skjønner ingenting her jeg. En 12-åring kan vel ikke bare gå til en fastlege å få zoloft uten noen grunner. Ikke at jeg kan finne noen gode grunner til å gi en 12-åring slike preparater i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Schiz

Zoloft (og andre SSRI) brukes også ved Tvangslidelse (OCD = Obsessive Convulsive Disorder). Kan dette eventuelt stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zoloft (og andre SSRI) brukes også ved Tvangslidelse (OCD = Obsessive Convulsive Disorder). Kan dette eventuelt stemme?

nei han har ingen reel diagnose,bare alvorlige adferdsproblematikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zolof er et preprat mot angst og depresjon. Jeg har ikke tidligere hørt om så unge personer som bruker det.

Hva slags lidelser har han?

han har ikke noen reel diagnose......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dette er barnet ditt - så må du vel allerede være involvert i en prosess rundt dette.

Skjønner ingenting her jeg. En 12-åring kan vel ikke bare gå til en fastlege å få zoloft uten noen grunner. Ikke at jeg kan finne noen gode grunner til å gi en 12-åring slike preparater i det hele tatt.

Nei jeg ble ikke det,og er veldig fustrert over det også.Han bor for tiden hos sin far og jegble ikke kontaktet i forb med medisineringen.Jeg er heller ikke enig i at barn skal ta medisiner....noen forslag om hva jeg bør gjøre???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nei jeg ble ikke det,og er veldig fustrert over det også.Han bor for tiden hos sin far og jegble ikke kontaktet i forb med medisineringen.Jeg er heller ikke enig i at barn skal ta medisiner....noen forslag om hva jeg bør gjøre???

Om sønnen din har adferdsproblemer og allerede er satt på Zoloft, kan du vel vente et par måneder og eveluere om det hjelper.

Det er vel det viktigste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pilletrill

Nei jeg ble ikke det,og er veldig fustrert over det også.Han bor for tiden hos sin far og jegble ikke kontaktet i forb med medisineringen.Jeg er heller ikke enig i at barn skal ta medisiner....noen forslag om hva jeg bør gjøre???

Råd:

Høre på legen, som har:

- kompetanse til å vurdere om en person trenger medisiner.

- kompatnse til å avgjøre hvilken medisin som vil være mest hensiktsmessig.

Være oppmerksom på at du selv er alt for "nær" sønnen din til å kunne gi en objektiv vurdering av hvor "syk" sønnen din er.

(leger har jo heller ikke familie eller nære venner som sine pasienter)

Husk hvem som har den faglige kompetansen...

Gå i deg selv og spør:

- Hva er grunnen til at du ikke vil at barn skal ha medisiner. Er svaret bygd på fakta og fornuft eller skepsis og følelser?

- Er det noe å tape på å prøve disse medisinene?

- Er det noe å vinne på å prøve disse medisinene?

Synes du skal gi beskjed til legen at han/henne skal kalle deg inn hver gang sønnen skal til legen.

Håper dere kommer dere raskt igjennom dette og at du og gutten din får det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råd:

Høre på legen, som har:

- kompetanse til å vurdere om en person trenger medisiner.

- kompatnse til å avgjøre hvilken medisin som vil være mest hensiktsmessig.

Være oppmerksom på at du selv er alt for "nær" sønnen din til å kunne gi en objektiv vurdering av hvor "syk" sønnen din er.

(leger har jo heller ikke familie eller nære venner som sine pasienter)

Husk hvem som har den faglige kompetansen...

Gå i deg selv og spør:

- Hva er grunnen til at du ikke vil at barn skal ha medisiner. Er svaret bygd på fakta og fornuft eller skepsis og følelser?

- Er det noe å tape på å prøve disse medisinene?

- Er det noe å vinne på å prøve disse medisinene?

Synes du skal gi beskjed til legen at han/henne skal kalle deg inn hver gang sønnen skal til legen.

Håper dere kommer dere raskt igjennom dette og at du og gutten din får det bra.

Dette har ikke spesielt med at jeg ikke liker at gutten min tar piller,jeg liker ikke at medisiner blir brukt på barn uansett.Og sønnen min har det mye bedre nå enn for 3år siden derfor skjønner jeg ikke grunnlaget for medisinering nå.....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sønnen din har adferdsproblemer og allerede er satt på Zoloft, kan du vel vente et par måneder og eveluere om det hjelper.

Det er vel det viktigste?

Det har jeg allerede blitt enig med de om,men er dette noe man vanligvis gjør med barn,jeg mener han var så kjempe fin nå ja en helt annen unge enn for 3år siden,og nå etter at han begynnte på zoloft er han helt på styr igjen.Han "flyr" lavt og eier ikke tålmodighet,blir ofte irritert og uttafor.For meg ser det ut som han er blitt værre igjen etter oppstart med zoloft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg allerede blitt enig med de om,men er dette noe man vanligvis gjør med barn,jeg mener han var så kjempe fin nå ja en helt annen unge enn for 3år siden,og nå etter at han begynnte på zoloft er han helt på styr igjen.Han "flyr" lavt og eier ikke tålmodighet,blir ofte irritert og uttafor.For meg ser det ut som han er blitt værre igjen etter oppstart med zoloft

Er han utredet for bipolar lidelse? Barn kan også ha det.

Har man bipolar lidelse kan man bli hypoman eller manisk av antidepressiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pilletrill

Dette har ikke spesielt med at jeg ikke liker at gutten min tar piller,jeg liker ikke at medisiner blir brukt på barn uansett.Og sønnen min har det mye bedre nå enn for 3år siden derfor skjønner jeg ikke grunnlaget for medisinering nå.....!

Kanskje legen mener at gutten din ikke har hatt tilstrekkeig bedring uten medisin, og derfor vil prøve det nå.

Du sier at du ikke liker at barn medisineres.

- skal barn måtte slite unødig med sykdommer eller psykiske lidelser bare fordi de er barn?

Medisinene vil jo ikke endre gutten din sin personlighet. Det er det ingen medisiner som kan.

Det er jo ikke gutten din som person det er noe galt med...

Men kanskje kan medisinene fjerne andre symptomer eller plager som i utgangspunktet fører til adferdsproblemene?

Det er jo det "vonde" medisinene er ment å bøte på. Og dersom en kan få fjernet noe av den indre smerten som sønnen din muligens har, så er jo det bra.

Det er jo for gutten din sin del han skal bruke medisiner, for at han skal få det bedre.

- ikke for at omgivelsene skal få det lettere.

Og til sist....

Dersom du ikke har noen GRUNN for å ikke like at barn får medisiner, som at det er bevist at det er skadelig ol. Så synes jeg ikke at du skal la gutten din bli en brøytebil for dine prinsippielle (og bare det) holdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje legen mener at gutten din ikke har hatt tilstrekkeig bedring uten medisin, og derfor vil prøve det nå.

Du sier at du ikke liker at barn medisineres.

- skal barn måtte slite unødig med sykdommer eller psykiske lidelser bare fordi de er barn?

Medisinene vil jo ikke endre gutten din sin personlighet. Det er det ingen medisiner som kan.

Det er jo ikke gutten din som person det er noe galt med...

Men kanskje kan medisinene fjerne andre symptomer eller plager som i utgangspunktet fører til adferdsproblemene?

Det er jo det "vonde" medisinene er ment å bøte på. Og dersom en kan få fjernet noe av den indre smerten som sønnen din muligens har, så er jo det bra.

Det er jo for gutten din sin del han skal bruke medisiner, for at han skal få det bedre.

- ikke for at omgivelsene skal få det lettere.

Og til sist....

Dersom du ikke har noen GRUNN for å ikke like at barn får medisiner, som at det er bevist at det er skadelig ol. Så synes jeg ikke at du skal la gutten din bli en brøytebil for dine prinsippielle (og bare det) holdninger.

Mine prinsipper eller ikke er ikke poenget her og det er ganske provoserende at du skriver som du gjør,.Hans bedring er uomtvistelig fra han var på det verste og frem til nå før han begynte på piller.Jeg ser en forverring etter de kom inn i bildet.Og om de mener noe at han trenger disse pillene har jeg ikke fått noen beskjed om det,de mener han bør ta de for å hjelpe i overgangen fra institusjon til vanlig skole,jeg mener at ja han trenger kanskje extra hjelp med det men det finnes andre alternativer foruten å dytte kjemiske stoffer inn i et barn som ikke kan si noe om det selv.Som voksene personer kan vi velge selv,det kan IKKE han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pilletrill

Mine prinsipper eller ikke er ikke poenget her og det er ganske provoserende at du skriver som du gjør,.Hans bedring er uomtvistelig fra han var på det verste og frem til nå før han begynte på piller.Jeg ser en forverring etter de kom inn i bildet.Og om de mener noe at han trenger disse pillene har jeg ikke fått noen beskjed om det,de mener han bør ta de for å hjelpe i overgangen fra institusjon til vanlig skole,jeg mener at ja han trenger kanskje extra hjelp med det men det finnes andre alternativer foruten å dytte kjemiske stoffer inn i et barn som ikke kan si noe om det selv.Som voksene personer kan vi velge selv,det kan IKKE han.

Der er uhørt at legen foreskriver nedisiner til sønnen din uten at du vet om det, godkjenner det og har fått informasjon om medisinen.

Dersom han blir verre av medisinene, og har brukt dem så lenge at "innkjøringstida" er over, bør han jo helt klart slutte (dersom en er rimelig sikker på at forverringen skyldes medisinene og ikke andre ting).

Dette burde jo taes opp med lege. Skulle tro legen ville høre på dine observasjoner siden du helt sikkert kjenner gutten din bedre og ser han mere enn det legen(e) gjør.

Det burde være en selvfølge å få annen hjelp og tett oppfølging ved overgang fra instutisjon og ut i hverdagen.

Men det trenger jo ikke være noe enten eller. Han kan jo få både støtte og medisiner.

Det er sant som du sier at barn ikke kan velge om de vil bruke medisiner selv. Desto større ansvar for foreldrene. Og desto viktigere å vurdere situasjonen nøye. For om en velger uklokt (sier ikke at du gjør det) så går det ikke utover enn selv men et annet menneske.

Beklager det siste utspillet i sted. Det var unødvendig av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jake1365380469

han har ikke noen reel diagnose......

Jeg leste en medisinsk artikkel der det kom frem at seroxat (det første antidep.preparatet) hadde alvorlige bivirkninger for unge mennesker- tidlige tenåringer. Jeg vet ikke hvordan dinn sønns medisin er mht.til bivirkning, men synes det høres rart ut at han får denne typen medisin, såpass "lett"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...