Gå til innhold

Kolesterol-nivå

Anbefalte innlegg

Gjest kandolite

Hei.

Hva er normalverdier for kolesterol for hhv. kvinner og menn ?

Jeg har verdiene kolesterolverdi 5,7 og den andre verdien er 1,7 (mener det hadde med fettinnholdet i blodet å gjøre).

Jeg er slank. Kostholdet er stortsett svært fettfattig, men er en stor sjokoladespiser.

Bør jeg være mer påpasselig i kostholdet ?

Hilsen kvinnen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11038-kolesterol-niv%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til kandolite

Det er ingen større forskjeller på normalverdi hos kvinner og menn, men litt forskjell i forhold til alder.Man aksepterer litt økning i kolesterol etter vært som man blir eldre.

Uten å vite din alder vil jeg si at 5,7 er normalt- midt på treet. Verdien 1,7 kan være andel av "det gode" kolesterolet, evt fettsyrenivå. Som andel av "det gode" høres det bra ut i forhold til din Kolesterolverdi, som fettsyreverdi ligger det i øvre normalområdet.

Sjokolade kan nok isolert sett gi endel fett, men hvis kostholdet stort sett er fettfattig forøvrig og du er slank, bør du kunne "unne" deg dette, men ikke for ofte. De fleste synder av og til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11038-kolesterol-niv%C3%A5/#findComment-56826
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...