Gå til innhold

Terapeutisk område på lamictal + litt til


Soria

Anbefalte innlegg

Jeg fikk tatt blodprøver etter noen dager på 100 mg lamictal. Resultatet var 4 komma noe. Psykiateren ringte laboratoriet og spurte etter terapeutisk område og fikk til svar 2 - 15. Altså var jeg innenfor. Likevel har jeg vært kraftig deprimert. Jeg mente at disse tallene ikke var riktige, men trodde vel mest på det han fikk fra faglig hold. Han økte likevel dosen gradvis til 200 mg siden jeg tåler medisinen godt. Tok laboratoriet feil? Du har sagt her 10 - 40. Hva er riktig, og er dosen jeg hadde altfor lav?

En annen ting. Etter å ha fått kraftig økt uro ble eventuelldosen på nozinan økt fra 50 til 100 mg. Hvor høy dose kan man egentlig gi av denne medisinen? Synes ikke dette er en helt bra medisin siden jeg blir så tung i hodet, men det er vel vanskelig å finne et godt alternativ når jeg trenger så høye doser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd andre antipsykotika som feks Haldol eller Orap?

(Lavdose preparater)

Har seroquel som er en antipsykotika så det er vel ikke primært den virkningen de gir den for. Om ikke uroen regnes som psykotisk da. Har nozinan som beroligende, og har tidligere fått stesolid 10 mg i tillegg. Den sluttet jeg med for et halvt år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har seroquel som er en antipsykotika så det er vel ikke primært den virkningen de gir den for. Om ikke uroen regnes som psykotisk da. Har nozinan som beroligende, og har tidligere fått stesolid 10 mg i tillegg. Den sluttet jeg med for et halvt år siden.

Fungerte ikke stesolid noe særlig?

Det er kanskje dumt å bruke det over lengre tid fordi det kan gi avhengighet.

Får håpe du kan få et svar fra fageprson enten noen du går til eller av NHD.

Slik uro er veldig vond. Men det _kan_ jo og henge sammen med at du ikke har fått tilstrekkelig antidepressiv effekt av Lamictal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Soria!

Håper du har det bedre nå enn for noen uker siden...

Tror det bare er noen dager siden nhd sa noe om verdiene for referanseområdet for lamictal, du kan jo evt. søke dersom han ikke svarer deg selv.

Nozinan kan doseres over et vidt spekter - og etter en stund tolererer man det noe bedre slik at 100 mg er ikke noen "kjempedose". Det er velkjent at man blir tung av den - den omtales av og til som "apedop" ... Fordelen ved å bruke nozinan er vel at den ikke er mer behagelig enn at man kun tar den når man virkelig har behov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Soria!

Håper du har det bedre nå enn for noen uker siden...

Tror det bare er noen dager siden nhd sa noe om verdiene for referanseområdet for lamictal, du kan jo evt. søke dersom han ikke svarer deg selv.

Nozinan kan doseres over et vidt spekter - og etter en stund tolererer man det noe bedre slik at 100 mg er ikke noen "kjempedose". Det er velkjent at man blir tung av den - den omtales av og til som "apedop" ... Fordelen ved å bruke nozinan er vel at den ikke er mer behagelig enn at man kun tar den når man virkelig har behov?

Joda, jeg har det bedre. Etter to uker på døgnavdelingen var jeg så glad for å dra hjem at det løftet meg flere hakk :-)

Det er det motstridende i områder jeg vil ha svar på. Hva som er riktig.

Og du har rett i at jeg ikke tar nozinan før jeg virkelig må, men det gjorde jeg ikke før dosen ble økt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

drops1365380397

Hallo igjen. Referanseintervallet for Lamictal er, som NHD har nevnt før, 10-40 mikroM. Merkelig at et laboratorium kan påstå at 2-15 uM er ok. Hvilken lab er det som har gjort analysen?

Uansett er det effekten som teller, har man ikke oppnådd ønsket antidepressiv effekt innenfor referanseintervallet er det kanskje på tide å forsøke noe annet. Noen må opp i det øvre området for å oppnå god effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Terpeutisk område er 10 - 40 mikromol/l. En bør tilstrebe å være innen området. Du får sikkert ca 10 med siste doseøkning til 200 mg.

Nozinan er "storslegga" for søvn. Brukes når andre med svikter. Den har også de "tyngste" bivirkningene dagen derpå. Men "må en, så må en...".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...