Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp vært hos legen og fått bekreftet at jeg har fått kjønnsvorter.. Bortsett fra å være i mer eller mindre sjokk, så har jeg ingen fysiske plager. Jeg fikk Wartec til å pensle med. Ennå vet jeg jo ikke om det hjelper, men jeg får jo håpe.

Jeg har tatt kontakt med aktuelle som kan ha smittet meg, men ingen av dem skjønner at det kan være dem, da de ikke har hatt noen liknende utbrudd. Hvordan skal jeg forholde meg hvis jeg går inn i et nytt forhold? Er jeg smittefarlig resten av livet eller reduseres smittefaren hvis utbruddene forsvinner???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110662-kj%C3%B8nnsvorter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest en annen....

Hvis du er litt aggressiv med penslinga og vortene ikke er så store, så burde du greie å bli kvitt dem relativt kjapt. Hvis det alikevel ikke skjer, så finnes det andre metoder, som f.eks frysing, laser m.m.

Når det er sagt, så er det selvsagt noe herk å få kjønnsvorter, men du får trøste deg med at du ikke er særlig alene om akkurat det. Ca. 1/3 av befolkningen har dette, så det er ingen grunn til å føle seg "spedalsk". Kjønnsvorter er ingen krise, selv om det er forståelig at du kanskje er litt fortvilet akkurat nå.

Viktig å vite for deg, er også at kjønnsvorter (i tillegg til herpes) er en sykdom som ikke omfattes av smittevernsloven. Ergo har du ingen plikt til å fortelle en evt. partner om denne sykdommen, men det er et valg du selv må ta når den tiden kommer.

Hvis du synes det er best å informere en ny partner, så har jeg et råd: Vent litt med å fortelle det, til dere er trygge på hverandre og forholdet. Bruk kondom i mellomtiden. Dessverre er det slik at folk flest vet altfor lite om slike sykdommer, derfor er frykten ofte uhensiktsmessig stor og fordommene mange. Sørg derfor for å skaffe deg ordentlig informasjon før du tar opp problemet med partneren din. På www.olafia.no finner du det du trenger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110662-kj%C3%B8nnsvorter/#findComment-655830
Del på andre sider

Fikk selv en kjønnsvorte for 12 år siden. Han som smittet meg oppdaget det mens vi var sammen, men det gikk ca 5 måneder før jeg fikk utbrudd. Da hadde jeg truffet en annen, som også fikk det. Husker ikke om jeg fortalte det før eller etter at jeg fikk utbruddet, men han tok det fint.

Hadde etter det utbrudd 1-2 ganger i året, og det forsvant som oftes etter et par behandlinger. (Mulig det var litt hyppigere til å begynne med.) Men det pågikk bare 2-3 år, og siden har jeg ikke hatt det. Jeg merker fort hvis det kommer tilbake, fordi det svir når jeg tisser. Har lest at kjønnsvorter kun smitter ved utbrudd. Har heller ikke hørt at jeg har smittet noen i løpet av disse årene, så jeg tror du kan ta det helt med ro. Du vil nok ikke plages med dette resten av livet.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110662-kj%C3%B8nnsvorter/#findComment-656657
Del på andre sider

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Kjønnsvorter er i de fleste tilfelle er forårsaket av et virus som heter papillomavirus. De fremkaller kroniske infeksjner, og det er mange av oss som har det uten at vi har symptomer. Noen får symptomer i fporm av kjønnsvorter, og det kan gå over, eller det kan komme og gå. I perioder er man smittefarlig, men når symptomene går over er man stort sett ikke smittefarlig. Smitten overføres vanligvis ved sex, men ikke utelukkende, det kan overføres ved vanlig kontaktsmitte også, da viruset er ganske stabilt. Påvisning av papillomavirus f. eks. kan ikke brukes som bevis for seksuell misbruk, o.l. Behandlingen er vanligvis medWartec eller lignende, preparater som inneholde Podofilin eller beslektede stoffer. De fleste tilfeller reagerer bra og symptomene går over, men i noen tilfelle er det nødvendigvis med gjentatt og lenger kur.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110662-kj%C3%B8nnsvorter/#findComment-658096
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...