linnie Skrevet 28. november 2000 Del Skrevet 28. november 2000 Hei Jeg var til koloskopi-undersøkelse på mandag.Alt gikk greit frem til jeg lå på benken. I brevet jeg hadde fått på forhånd av sykehuset,sto det at jeg kunne få beroligende midler.Da jeg har en del smerter fra før,takket jeg ja til det,for at undersøkelsen skulle bli minst mulig ubehagelig. Jeg fikk først ei sprøyte med Peptin i hånden,deretter ei til med noe annet. Legen satte i gang.Da slangen hadde passert endetarm,begynte smertene.Det ble verre.Fikk så vondt at jeg begynte å svette og kroppen ristet.Ynket og bar meg,kjentes ut som jeg måtte kaste opp.Sykesøster kom med et pappfat.Det kom ikke noe. Ganske fort trakk legen ut slangen og sa han ikke kunne fortsette koloskopien,da jeg hadde så sterke smerter.Det var bare gått tre-fire minutter av den en-timers lange undersøkelsen. Sykesøster sa det var luft som legen pumpet inn som gjorde at det ble vondt.Tarmene var tomme,så de hadde blitt flate og måtte åpnes igjen. Jeg spurte om jeg kunne få mer smertestillende,men sykesøster sa de ikke kunne gi mer,for legen måtte vite om hvor og når det gjorde vondt. Så mye ubehagelig arbeid dagen før med å drikke fire liter saltvannsoppløsning,deretter tømming til kl.to på natta,og så er alt bortkastet! Legen skulle bestille ny time,men denne gangen røntgen-skopi. Hvorfor skal det være så smertefullt på sykehuset? Jeg kjenner to personer som har vært til samme undersøkelse,koloskopi(opp i tarm),hos en privatpraktiserende indremedisiner,og de har fått så mye bedøvelse at de ikke har kjent noen ting! Er det noen som kan svare på hvorfor det ikke kan gå for seg smertefritt på denne måten sykehuset? Mvh. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11072-smertefull-koloskopi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut-Erik Ånensen, Allmennlege Skrevet 28. november 2000 Del Skrevet 28. november 2000 Til linnie Det er nok ingen hovedregel av sykehusene er mer restriktive eller "dårligere" til å dosere smertestillende ved slike undersøkelser. Sannsynlig har du vært uheldig, eller så kan det hende at din generelle smerteproblematikk forøvrig har forsterket smertebildet ved en slik undersøkelse. Sekundært kan det hende at området innenfor endetarmen hos deg er ytterst følsomt. En røntgenundersøkelse av tarmen er ihvertfall normalt adskillig mindre smertefullt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11072-smertefull-koloskopi/#findComment-56837 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.