Gjest Mann35år Skrevet 28. juni 2003 Del Skrevet 28. juni 2003 Hei Jeg fikk for 14 dagers tid siden sterke smerter i ryggen. Jeg dro da til kiropraktor, og det viste seg på røntgenbildene at jeg har en skjevhet i korsryggen. På grunn av en bilulykke for mange år siden har ene benet mitt blitt ca 7 mm kortere enn det andre. Kiropraktoren sa at dette var årsaken til min skjeve rygg. Men det var noe han sa som jeg syns virket litt rart. Han påstod at jeg IKKE skulle begynne med spesialtilpassede innleggsåler for da ville ryggen min bli skjev motsatt vei enn den er nå. Nå har den en S-form og den ville bli om til en omvendt S-form om jeg altså brukte innleggsåler. Stemmer det?? Jeg har gått 4 ganger til kiropraktor og har blitt litt bedre, men jeg får lett tilbakefall av smerter(har et tilbakefall nå). Jeg har en jobb med en god del løfting, og jeg tar det med ro i jobben nå. Burde jeg ta meg helt fri fra jobben i en periode? Er det bedre å dra til fysioterapaut med problemet mitt enn til kiropraktor? Kiropraktoren sa også at skjev rygg kan føre til løs mage. Stemmer det? Jeg har hatt perioder i mange år der jeg har hatt ganske løs mage. Hva syns du er det beste å gjøre for å bli frisk fortest mulig? På forhånd takk for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110877-skjev-rygg-ryggsmerter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest solune Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 Kiropraktikeren behandler mekanisk, altså selve skjelettet. Fysioterapeuten behandler musklaturen som også støtter opp skjelettet. De beste er kanskje å bruke en kombinasjon? Jeg har "alltid" hatt en skjevhet i korsryggen som igjen har gjort at kroppen har kompensert og laget motsatt skjevhet i nakken. Ryggsøyla har derfor en svak s-form, sett bakfra i røntgen. Har like lange bein. For sikkerhets skyld er ryggsøyla sett fra siden også litt gærn, har nemlig litt for lite svai i korsryggen og ditto i overryggen. Selv om kiropraktoren din sannsynligvis er til å stole på mht det h*n sier om at motsatt skjevhet kan oppstå ville jeg likevel sjekket nærmere. Det er greit å innhente kunnskap fra flere hold. Du vil antakelig ha utbytte av å trene riktig og med omhu for å styrke ryggen og opparbeide deg god balanse i kroppen. Prøv å legge inn et innlegg på Idrett og trening og eventuelt Idrettslegen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110877-skjev-rygg-ryggsmerter/#findComment-657298 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Benlengdeforsjell på under 2-3 cm skal ikke korrigeres med såler. Kiropraktorer forklarer mye med "skjev rygg" - Litt skjevhet er normalt. Vil anbefale trening/fysioterapi fremfor å passivt bli "knukket". Dette kan være fin akutt-behandling, men bør etter min mening ikke fortsettes. Turgåing er det beste du kan gjøre, det værste er å sitte mye. Du kan være på jobb dersom du klarer å unngå løfting eller mye stillesitting. Ibux-liknende tabletter kan lindre litt. Synes du kan få en henvisning til fysioterapeut, aller helst manuell terapeut, av fastlegen din. Det er ikke en allmennt akseptert sammenheng mellom skjev rygg og løs mage. Smerter kan gi løs mage 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110877-skjev-rygg-ryggsmerter/#findComment-660681 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mann35år Skrevet 3. juli 2003 Del Skrevet 3. juli 2003 Kiropraktikeren behandler mekanisk, altså selve skjelettet. Fysioterapeuten behandler musklaturen som også støtter opp skjelettet. De beste er kanskje å bruke en kombinasjon? Jeg har "alltid" hatt en skjevhet i korsryggen som igjen har gjort at kroppen har kompensert og laget motsatt skjevhet i nakken. Ryggsøyla har derfor en svak s-form, sett bakfra i røntgen. Har like lange bein. For sikkerhets skyld er ryggsøyla sett fra siden også litt gærn, har nemlig litt for lite svai i korsryggen og ditto i overryggen. Selv om kiropraktoren din sannsynligvis er til å stole på mht det h*n sier om at motsatt skjevhet kan oppstå ville jeg likevel sjekket nærmere. Det er greit å innhente kunnskap fra flere hold. Du vil antakelig ha utbytte av å trene riktig og med omhu for å styrke ryggen og opparbeide deg god balanse i kroppen. Prøv å legge inn et innlegg på Idrett og trening og eventuelt Idrettslegen. Takk for svaret ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110877-skjev-rygg-ryggsmerter/#findComment-661242 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.