Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg vet at de aller fleste syns det er ubehagelig å gå til tannlege, og mange gruer seg. Det er jo ikke så rart.

Men jeg takler det ikke i det hele tatt. Alt som har med tannlegen å gjøre gir meg angst. Enten det er program på tv, lyden gjennom et vindu eller hva det måtte være. Jeg har ikke vært hos tannlegen på mangfoldige år, og tennene mine går i stykker :-(

Bare jeg får et innkallingskort i postkassa, så begynner hjertet og dundre og svetten renner. (Nå har jeg ikke fått det på årevis da, for jeg har vel strøket megselv av listen).

Sist jeg var hos en tannlege, hadde jeg ett lite hull. Jeg måtte dit 5 ganger for å ordne det lille hullet, fordi angsten tok overtaket hver gang. Jeg besvimte gang etter gang, og da kunne ikke tannlegen gjøre annet enn å dytte inn kitt og be meg komme tilbake igjen to dager senere.

Jeg føler meg utolig dum, for jeg vil jo ikke at det skal være sånn! Jeg blir bare ødelagt av angst i en slik situasjon.

Jeg kjenner igjen mye av den samme frykten som jeg forbinder med overgrepene;

Jeg har ikke kontroll - jeg kan ikke stikke av - noen innvaderer et veldig privat område på kroppen min - og jeg forbinder det hele med smerte.

Jeg vet at tennene mine går i stykker... Jeg kjenner at det noen ganger er vanskelig å tygge på enkelte områder, og jeg VET at det ikke blir bedre av seg selv.

Likevel klarer jeg ikke å gjøre noe med det. Jeg nekter å gå til tannlege med mindre jeg får behandling under narkose. - Men hvem har råd til sånt?

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre... Er det noen av dere som sliter med det samme? Kanskje noen har funnet løsninger på det?

Eller er det bare jeg som forbinder denne fæle fobien med overgrepene...?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/111042-tannlegeskrekk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg vet hvordan det er å ha tannlegeskrekk.det er grusomt. da jeg var lita så måte jeg ta tabbletter dagen før jeg skulle i vei til tannlegen. skrekken gikk bort i løpet av barneskolen, helt til tannlegen traff flere nerve og jeg ble blå i ansiktet.

i en lengere periode hadde jeg vondt der visdomstenne kom opp. jeg ringte flere ganger til tannlegen, men dukket aldri opp. får et par år siden var det så ille at jeg måte til tannlegen. som jeg gruet meg, da jeg satt på vente rommet så hadde jeg lyst til å rømme vekk, og jeg kastet opp av redsel. tannlegen sa at det var akutt og at tennene måte trekkes med en gang. men jeg nektet på det høyeste og forlangt narkose. til slutt fikk jeg det. det var en lettelse, så nå er mine visdomstenner borte for godt.

tannlegeskrekk kan man komme over hvis man er innstilt på det, men sitter det vonde truamer pga det så er det straks verre.

lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/111042-tannlegeskrekk/#findComment-658121
Del på andre sider

jeg vet hvordan det er å ha tannlegeskrekk.det er grusomt. da jeg var lita så måte jeg ta tabbletter dagen før jeg skulle i vei til tannlegen. skrekken gikk bort i løpet av barneskolen, helt til tannlegen traff flere nerve og jeg ble blå i ansiktet.

i en lengere periode hadde jeg vondt der visdomstenne kom opp. jeg ringte flere ganger til tannlegen, men dukket aldri opp. får et par år siden var det så ille at jeg måte til tannlegen. som jeg gruet meg, da jeg satt på vente rommet så hadde jeg lyst til å rømme vekk, og jeg kastet opp av redsel. tannlegen sa at det var akutt og at tennene måte trekkes med en gang. men jeg nektet på det høyeste og forlangt narkose. til slutt fikk jeg det. det var en lettelse, så nå er mine visdomstenner borte for godt.

tannlegeskrekk kan man komme over hvis man er innstilt på det, men sitter det vonde truamer pga det så er det straks verre.

lykke til

Hei threzi.

Hva måtte du betale for å få behandling under narkose?

Og - hvor gammel var du? Var du over 18 år?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/111042-tannlegeskrekk/#findComment-658220
Del på andre sider

Annonse

Gjest Felicia24

Hei,

Jeg kjenner meg så utrolig godt igjen i det du skriver. Jeg blir skikkelig kvalm og svimmel bare jeg kjenner den lukten man forbinder med tannlege. Jeg har bulimi, så det gjør det jo ikke saken akkurat bedre.

Skrev et innlegg til tannhelse for noen år siden om akkurat dettte.

Her har du linken. Håper jeg gjør det riktig, for det er første gangen jeg skriver direkte henvisning til en link.

http://forum.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=57891

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/111042-tannlegeskrekk/#findComment-658350
Del på andre sider

Hei,

Jeg kjenner meg så utrolig godt igjen i det du skriver. Jeg blir skikkelig kvalm og svimmel bare jeg kjenner den lukten man forbinder med tannlege. Jeg har bulimi, så det gjør det jo ikke saken akkurat bedre.

Skrev et innlegg til tannhelse for noen år siden om akkurat dettte.

Her har du linken. Håper jeg gjør det riktig, for det er første gangen jeg skriver direkte henvisning til en link.

http://forum.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=57891

Lykke til!

Hei Felicia24.

Takk for svar!

Så - hva gjorde du? Fant du deg en god tannlege, eller fant du noen løsninger?

Jeg kan liksom ikke tenke meg noe annet enn å få det gjort under narkose... Bare tanken på tennene gjør meg helt uvel :-/

Linken virket fint den :-) (PS: Hvis du vil ha med hele tråden, og ikke bare det ene innlegget, så bare bytter du ut ordet "show" i linken med "gotomsg")

Takk igjen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/111042-tannlegeskrekk/#findComment-658355
Del på andre sider

firebird1365380441

Jeg har slitt med samme problem som deg siden jeg var lita jente. Det som endret seg for min del var at jeg fikk psykologen min til å skrive en erklæring på min tannlegeskrekk/tannbehandlingsskrekk, der alt rundt overgrepene ble tatt med. Denne erklæringen ble sendt til tannlegen, som søkte meg til øre nese hals avdelingen ved sykehuset , for å få gjort tannbehandling i full narkose.

Dette blir dekket av det offentlige, det vil si at du ikke betaler noe som helst av egen lomme.

Jeg fikk også fast legen min + andre behandlere til å skrive en attest om problemet, og disse ble også sendt sammen med de andre papirene.

Siden begynnelsen av 1990 tallet har jeg vært innlagt på sykehuset i 2-3 døgn for tannbehandling i narkose.

Jeg har også vært til narkosebehandling ved en privat tannklinikk utenfor Oslo( Bergrådveien Tannlegesenter på Tåsen) da jeg i en periode på 3 år oppholdt meg i Oslo.

I de tilfellene måtte jeg søke til sosialkontoret i hjemkommunen min, med attester fra psykolog, lege og tannlege på det aktuelle problemet. Alle 3 gangene fikk jeg dekket tannbehandling i narkose.

Det kan også være greit å skrive en utfyllende søknad selv også, for å bedre få fram at du virkelig har store problemer med å greie en tannbehandling i "våken" tilstand.

Håper dette var til litt hjelp for deg.

Lykke til!

Forsiktig klem

:))

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/111042-tannlegeskrekk/#findComment-658396
Del på andre sider

Gjest Felicia24

Hei Felicia24.

Takk for svar!

Så - hva gjorde du? Fant du deg en god tannlege, eller fant du noen løsninger?

Jeg kan liksom ikke tenke meg noe annet enn å få det gjort under narkose... Bare tanken på tennene gjør meg helt uvel :-/

Linken virket fint den :-) (PS: Hvis du vil ha med hele tråden, og ikke bare det ene innlegget, så bare bytter du ut ordet "show" i linken med "gotomsg")

Takk igjen!

Hei,

Jeg var innlagt for 2 år siden. Hadde store tannsmerter, så jeg ble oppfordret til å dra til tannlege. Dro dit sammen med en sykepleier for å høre om muligheter for narkose. Det var ikke vellykket, siden det var en tannlege som hadde null forståelse for situasjonen. Var arrogant og presset meg til det ytterste. Så det ble slik at jeg fikk panikkanfall, og han kunne ikke gjøre noe (ifølge han da). Så der møttet jeg veggen. Det hjalp ikke akkurat på å forbedre tillitten til tannlegen heller.

Men for en god stund siden fikk jeg anbefalt av fastlegen, om en god tannlege. Som har veldig god innsikt i slike problemer. Har ikke tatt kontakt enda. Har muligheten for å ha en samtale første gangen.

Jeg vet ikke hva reglene for å få dekket av trygdekontoret. Bortsett fra at jeg kan få det dekket pga skader av bulimi. Og fastlegen min var veldig optimistisk til det.

Kan du høre med trygdekontoret?? Kanskje finner du også en god tannlege, som du kan be om samtale med??

Takk for rådet ang linken, ;)

Her er hele tråden for de som vil lese det.

http://forum.doktoronline.no/forum/bin/gotomsg.wa?msgid=57891

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/111042-tannlegeskrekk/#findComment-658413
Del på andre sider

Jeg har slitt med samme problem som deg siden jeg var lita jente. Det som endret seg for min del var at jeg fikk psykologen min til å skrive en erklæring på min tannlegeskrekk/tannbehandlingsskrekk, der alt rundt overgrepene ble tatt med. Denne erklæringen ble sendt til tannlegen, som søkte meg til øre nese hals avdelingen ved sykehuset , for å få gjort tannbehandling i full narkose.

Dette blir dekket av det offentlige, det vil si at du ikke betaler noe som helst av egen lomme.

Jeg fikk også fast legen min + andre behandlere til å skrive en attest om problemet, og disse ble også sendt sammen med de andre papirene.

Siden begynnelsen av 1990 tallet har jeg vært innlagt på sykehuset i 2-3 døgn for tannbehandling i narkose.

Jeg har også vært til narkosebehandling ved en privat tannklinikk utenfor Oslo( Bergrådveien Tannlegesenter på Tåsen) da jeg i en periode på 3 år oppholdt meg i Oslo.

I de tilfellene måtte jeg søke til sosialkontoret i hjemkommunen min, med attester fra psykolog, lege og tannlege på det aktuelle problemet. Alle 3 gangene fikk jeg dekket tannbehandling i narkose.

Det kan også være greit å skrive en utfyllende søknad selv også, for å bedre få fram at du virkelig har store problemer med å greie en tannbehandling i "våken" tilstand.

Håper dette var til litt hjelp for deg.

Lykke til!

Forsiktig klem

:))

Hei firebird!

Tusen takk for svar! Det var så godt å høre at det faktisk går an! Du har vært kjempeheldig :-)

Kanskje det er håp for meg og tennene mine også... :-)

Det er lang vei dit, da. Jeg har nettopp fått skaffet meg en fastlege, og hun vet ingenting om meg og mitt. Jeg har ingen psykolog eller annen terapaut heller, så det betyr vel at jeg må igang å fortelle fastlegen.... :-Z

Men likevel - jeg ble lettet nå. Tusen takk :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/111042-tannlegeskrekk/#findComment-658873
Del på andre sider

firebird1365380441

Hei firebird!

Tusen takk for svar! Det var så godt å høre at det faktisk går an! Du har vært kjempeheldig :-)

Kanskje det er håp for meg og tennene mine også... :-)

Det er lang vei dit, da. Jeg har nettopp fått skaffet meg en fastlege, og hun vet ingenting om meg og mitt. Jeg har ingen psykolog eller annen terapaut heller, så det betyr vel at jeg må igang å fortelle fastlegen.... :-Z

Men likevel - jeg ble lettet nå. Tusen takk :-)

Bare hyggelig å kunne hjelpe!

Nok en gang - stå på for deg sjøl og lykke til med prosessen!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/111042-tannlegeskrekk/#findComment-658928
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...