Gå til innhold

hva var det han så på røntgen??


sime

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg var hos revmatologen min for to uker siden, og han så da på noen røntgen bilder som ble tatt for cirka ett år siden.. Etter at han hadde studert dem spurte han meg om jeg hadde vært gravid noen gang, og jeg svarte, som sant er, at nei, det hadde jeg ikke. Men han spurte likevel om jeg ikke "engang hadde vært to måneder på vei"

Så det jeg lurer på nå er hva viser røntgen bildene som gjør at han kan tro at jeg har vært gravid.

For så vidt jeg vet har jeg aldri vært gravid, går på p-piller og har gjort det i snart tre år... Forloveden min ble litt engstelig med tanke på at jeg kunne ha vært gravid, og at p-pillene gjorde at jeg aborterte, kan han ha et poeng??

Har plutselig blitt så usikker, så kanskje noen kan hjelpe meg..

Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

[soriaMoria er ikke lege]

Kanskje jeg kan gi deg en forklaring?

Du sa du hadde vært hos revmatologen? Har du bechterew- diagnose, eller er under utredning for dette?...

En av mulighetene for å diagnostisere Bechterew innebærer blant annet å ta et røntgenbilde av de leddene som forbinder bekkenet med den den nedre delen av ryggen (korsbeinet) (På fint kalt "ileosakralleddene")

Ved Bechterew _kan_ det oppstå forandringer i disse leddene som er synlige på røntgen. (Men ikke nødvendigvis.)

Legens arbeid forvanskes imidlertid av det faktum at tidligere graviditet kan gi så og si akkurat de samme forandringene....

Kanskje det var en slik forandring han trodde han så hos deg...og så ville han forsikre seg om at du aldri hadde vært gravid? (For å vite om han "kunne bruke det han så" i diagnostiseringen av deg)

Jeg vet ikke jeg, men det er en absolutt mulig forklaring...

Husk også at revmatologen er spesialist på først og fremst revmatiske lidelser og behandlingen av disse, mens det er RADIOLOGEN (røntgenlegen) som er ekspert på å se om røntgenbilder er normale eller ikke...

Jeg anbefaler at du spør revmatologen om hva han mente.

Håper dette kunne gi deg litt mer forklaring...

med vennlig hilsen 3. års radiografstudent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[soriaMoria er ikke lege]

Kanskje jeg kan gi deg en forklaring?

Du sa du hadde vært hos revmatologen? Har du bechterew- diagnose, eller er under utredning for dette?...

En av mulighetene for å diagnostisere Bechterew innebærer blant annet å ta et røntgenbilde av de leddene som forbinder bekkenet med den den nedre delen av ryggen (korsbeinet) (På fint kalt "ileosakralleddene")

Ved Bechterew _kan_ det oppstå forandringer i disse leddene som er synlige på røntgen. (Men ikke nødvendigvis.)

Legens arbeid forvanskes imidlertid av det faktum at tidligere graviditet kan gi så og si akkurat de samme forandringene....

Kanskje det var en slik forandring han trodde han så hos deg...og så ville han forsikre seg om at du aldri hadde vært gravid? (For å vite om han "kunne bruke det han så" i diagnostiseringen av deg)

Jeg vet ikke jeg, men det er en absolutt mulig forklaring...

Husk også at revmatologen er spesialist på først og fremst revmatiske lidelser og behandlingen av disse, mens det er RADIOLOGEN (røntgenlegen) som er ekspert på å se om røntgenbilder er normale eller ikke...

Jeg anbefaler at du spør revmatologen om hva han mente.

Håper dette kunne gi deg litt mer forklaring...

med vennlig hilsen 3. års radiografstudent

Hei!

Ville bare si tusen takk for svar... ble veldig lettet når jeg leste innlegget ditt... har diagnosen bechterew, men byttet revmatolog, og det var da det oppsto "problemer".

igjen tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ville bare si tusen takk for svar... ble veldig lettet når jeg leste innlegget ditt... har diagnosen bechterew, men byttet revmatolog, og det var da det oppsto "problemer".

igjen tusen takk

Bare hyggelig at jeg kunne være til hjelp. :-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...