henninsv Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Pusteproblemer, Hei, jeg er en gutt på 30 år, som i den siste tiden har hatt det noe besværlig med pusten. Jeg har astma/ allergi, uten å ha hatt noe særlig problemer med dette de siste årene. Har stort sett holdt det i sjakk vha tabletter, inhalasjon, spray og dråper. Min samboer og jeg har også to undulater ( har hatt i tre- fire år)og to ørkenrotter (har hatt i et halvt år) uten problemer. Ellers holder jeg meg godt i form ved styrke- og kondisjonstrening, bjj og kickboksing. Det blir fort 10 økter i uka. Symptomer: For ca en uke siden begynte jeg å føle meg tungpustet. Pustet liksom med hele kroppen,. Ble kortpustet og greide ikke å gjøre så mye før jeg følte meg sliten og det liksom ”kriblet” i kroppen, og fikk en ”nummen” følelse i armer og ben. Jeg må ta skikkelig i med hele kroppen for å få dype åndedrag, og i det hele tatt få nok luft. Kan kanskje beskrives som om noe holder lungene sammen slik at de ikke får ”utvidet” seg når man trekker pusten inn. Til å begynne med var den eneste måten å få et dypt åndedrag å gjespe. Noe som ikke ble så vanskelig da jeg hadde problemer med å sove og ble ganske trett og sliten etter hvert. Var host fastlegen for behandling av en senebetennelse da jeg nevnte at jeg hadde tendens til tung pust. Hun mente at jeg skulle se ann og eventuelt kontakte legevakten hvis det forverret seg. Noe det også gjorde kvelden etter. Den første turen fikk jeg intravenøst, uten at det hjalp. Husker ikke helt hva det het men det skulle være mot astma. Senere på kvelden måtte jeg en tur til. Da fikk jeg tabletter (prednisolon) og beskjed om at jeg burde bli bra i løpet av en uke eller to. Denne legen mente det verken var astma eller allergi. Han mumlet noe om stress eller stivhet pga trening, noe som jeg synes høres merkelig ut. For det første føler jeg meg ikke merkbart stresset, og finner ikke en god grunn for at jeg skulle være stresset. For det andre har jeg trent på samme måte lenge nå, så jeg synes det skulle være rart om noe slik plutselig skjedde som et resultat av trening. Nå har det gått litt over en uke, Har blitt noe bedre, men er fortsatt langt fra vanlig tilstand. Dette kan jo også være fordi jeg ikke trener eller utfører noen form for tung aktivitet. Det er fortsatt slitsomt på den måten at jeg ikke kan gjøre noe særlig før jeg blir kortpustet. Prøvde forresten noen armhevninger og ble fort andpusten og fikk lette/ milde smerter i brystet. Men det skal også sies at kroppen noen ganger fungerer bedre enn andre. Kanskje det er innbilning, men det virker som om pustebesværet er minst når jeg ligger, litt mer når jeg er oppreist og kanskje mest når jeg blir sittende. Et annet problem er at legen heller ikke sa noe om hva som kunne være galt. Med andre ord så må jeg gå i uvisse. Det jeg selvsagt ønsker er å komme tilbake i aktivitet igjen. Ikke bare til trening, men også til dagligdagse ting. Så jeg lurer på hva det kan være. Kan det være allergi eller astma? Kan det være muskelstivhet? Kan det være stress? Kan det være noe annet? Lett hjertesvikt? Og ikke minst hva burde jeg gjøre. Mvh henninsv 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/111120-tung-pust/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kizza1365380506 Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 Hei. Dette høres ikke bra ut. Jeg har problemer med pusting, å trekke pusten, i perioder. Første gang jeg hadde det var det så galt at jeg bare satt i en stol i tre dager. Det var musklene i ribbena som hadde "låst" seg. Men det var direkte smertefullt å trekke pusten, som ved influensa. Dette skyldtes stress. I og med at du har astma og lignende ville jeg ha fått tatt røntgen av lungene bare for å utelukke mer alvorlige lungesykdommer. Bare for å være på den sikre siden. At ikke det er noe alvorlig mener jeg. Det kan jo også være at du har blitt allergisk mot dyrene. Allergi kan jo utvikle seg over tid når du utsetter deg selv for dette. Det bygger seg liksom opp og plutselig "flommer det over". Håper du finner ut av det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/111120-tung-pust/#findComment-658767 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Synes dette høres ut som primært et lunge/bronkie-problem. Muskelstivhet og "stress" kan komme sekundært. Det er viktig at du forholder deg til samme lege over tid, og at fastlegen din eventuelt starter utredning. Kanskje bør det taes røntgenbilde av lungene, noen ganger kan lungen hos spreke unge mennesker "klappe delvis sammen" såkalt pneumothorax. Synes videre du bør få tatt pusteprøver, gjerne hos en lungelege, for å skille astma fra andre luftveis-sykdommer eller hjertesykdom ( høres ikke slik ut ). Regner med at blodprøver er tatt for å utelukke infeksjoner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/111120-tung-pust/#findComment-660700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
barnål Skrevet 3. juli 2003 Del Skrevet 3. juli 2003 Hei! Du sier du trener kondisjon og styrke. Hvis du som mål på kondisjonsfremgang eller tilbakegang har en bestemt øvelse, hvordan greier du den nå? F.eks. har du en 3 km treningsløype, hvordan ligger tiden an nå? under 10 min.? Over 12 min.? Hva er din bestetid? Ned mot 9 min? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/111120-tung-pust/#findComment-661230 Del på andre sider Flere delingsvalg…
henninsv Skrevet 3. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2003 Hei. Dette høres ikke bra ut. Jeg har problemer med pusting, å trekke pusten, i perioder. Første gang jeg hadde det var det så galt at jeg bare satt i en stol i tre dager. Det var musklene i ribbena som hadde "låst" seg. Men det var direkte smertefullt å trekke pusten, som ved influensa. Dette skyldtes stress. I og med at du har astma og lignende ville jeg ha fått tatt røntgen av lungene bare for å utelukke mer alvorlige lungesykdommer. Bare for å være på den sikre siden. At ikke det er noe alvorlig mener jeg. Det kan jo også være at du har blitt allergisk mot dyrene. Allergi kan jo utvikle seg over tid når du utsetter deg selv for dette. Det bygger seg liksom opp og plutselig "flommer det over". Håper du finner ut av det. hei, takk for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/111120-tung-pust/#findComment-661306 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.